[Laga skor 1/2 OT] Problem att få Rubberfix att härda.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Mina älskade vinterkängor. Dvs de 15 år gamla Salomon-kängorna (ersättare saknas) har tappat en bit av Contagripsulan under klacken.

Återuppbyggde med 1-2 mm tjockt lager med Casco Rubberfix. Blev fint men fixet härdar bara på ytan. Under ytan härdar det inte utan är kladdigt.

Kängan har nu legat sedan måndag kväll.

Vad bör jag förvänta mig? Kommer det att härda igenom?
image.jpg

Jag har inte haft problem med härdningen med Rubberfix, men däremot har vidhäftningen varit sämre än tidigare upplevde jag.

Tack för svar.
Jag kan se hur guckan flyter runt under ytan när jag trycker lite. När jag skar bort en bit överflöd var det kladdigt. Får testa att ställa på värmegolvet.

Efter 20 min på vinden hittade jag ett par reservkängor.
image.jpg

Har samma erfarenhet. Kontaktlim funkar bättre. Om man har nånting att lägga som yttre lager förstås, som tex den tappade sulan.

Den tappade sulbiten blev nog tyvärr kvar i skogen någonstans. Annars hade jag såklart limmat tillbaka den. Har också läst att 48h ska vara torktiden men det stämmer uppenbart inte då det inte är genomhårt efter dubbla tiden. Iaf inte vid lite tjockare lager. Nåväl, nu med en dag på värmegolv börjar det hända saker och det är bara ett par djupa fickor som verkar geggiga kvar.
Den som lever får se.

Rubberfix är ju rena skräpet jämfört med Liquisole. I jakt på en värdig ersättare för Liquisole har jag köpt hem Gear Aid Aquasure+SR istället. Har dock inte hunnit prova det än.

Nu har det hållit för ett par skogspromenader och någon runda på grusad asfalt. Väl härdat, värme nödvändigt, verkar det stabilt. Tror säkert det finns ännu bättre alternativ men detta var vad som fanns till hands denna gång.

Känns lite som halvhård gummi så perfekt för detta syfte.

Kul det funkade! Annars blir ju moderna skor ofta rätt kortlivade. Limningen går upp så fort man tittar på dem. Grrr! Det är så man går upp i limningen!
Och i alla fall jag är för snål för att slänga dem.

Har tre par gamla Salomonpjuck med Contagrip-sulor, 10-15 år alla, och detta var det första, och äldsta, paret där sulan börjar släppa.

Jag kapar tråden lite.
Jag skall korrigera min benlängsskillnad på ett par cykelskor (SPD). Skall shimsa klossen men behöver bygga på sulan med motsvarande tjocklek.

Vilket lim är egentligen bäst att limma fast nya sulan med? Det blir en remsa på ömse sidor om SPD-klossen. Jag har tidigare använt liquisole men det finns ju inte att få tag på längre. ?

Var kan man få tag på riktigt bra gummi till sulan? Typ vibram eller något likvärdigt?

Tack för länken. Jag har biltemas gummilagning hemma men tyckte inte att det blev speciellt hårt när det härdade. Kanske skall trycka ut en klutt igen och se vad som händer med det över tiden.

Angående gummi så behöver jag ett gummiark typ 5mm tjockt. Alltså inget färdigt sulmönster. Det är motsvarande dessa ytor jag skall bygga på:
1707226833345.png

Inte så rutinerad på området, men visst måste en tjockare, lämplig iläggssula vara smidigare?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp