Lagerkula på vift - driver mig till vansinne.

onyx3

Medlem
Det är så att jag hittade en ensam lager-kula på golvet i det rum där jag brukar meka min mina cyklar. Problemet är att jag inte har en aning om var den skulle kunna höra hemma och om det är så att jag missat att lägga tillbaka en kula vid service. Det är dock en storlek som jag inte känner igen. Mätt med mitt skjutmått är den ca 3 mm i diameter, vilket jag gissar kanske skulle motsvara en lagerkula på 1/8". Men var fasen kan en sådan höra hemma? Alla nav jag har mekat med har kulor som är större (shimano dura ace c50 hjul, rs 81c24 hjul samt mtb nav slx m-678). Det enda övriga jag kan komma ihåg att jag har haft isär är ett styrlager och det vet jag är funkis för det kollade jag nu. Vilka övriga delar kan en 1/8" kula komma ifrån? De trillar ju knappast ut av sig själv. Idéer mottages tacksamt.

3/16" är väl vanligast i hjullager. Vevlager eller styrlager låter troligare. Pedaler möjligen, de brukar ha 5/32" eller 1/8".

Jo, pedaler slog mig också. Har ett par shimano m545 som har fått leva ett ganska hårt liv. Däremot jag har aldrig servat eller monterat isär dem. Svårt att tro att den skulle kunna komma därifrån? Och jag skulle så klart kunna släppa det här och låta livet gå vidare, det ligger tyvärr inte i min person :-)

3 mm låter som en kula från en billig pedal eller ett styrlager. Enkla plattformspedaler har ofta lösa kulor som kan ramla ut om ploppen längst ut är borta och du märker inte att en pedal glappar lika lätt som om styrlagret gör det.

Framhjulslager?
Pedaler har mindre kulor än så, vill jag minnas. De var luriga att hålla koll på. :)

Frid!

Ja styrlager eller pedal ligger rätt högt på listan av usual suspects. Dock har t.ex. Shimano m545 kulor som är 3/32 inch - alltså mindre. Det styrlager som jag haft isär kollade jag ju precis och det var funkis, dessutom var kulorna inte lösa så de kunde helt enkelt inte falla ut. Möjligt att jag haft någon annan skithoj med piss-pedaler där men det vettefan, känns inte troligt. Jag har iofs precis haft min mtb på service och där vet jag att de måste ha tagit av gaffeln men återigen, det är väl inte lösa kulor i ett FSA headset (Orbit 1.5 ZS No.57E) eller är det så? Och hur fasen skulle den lösa kulan i så fall hänga med hem igen?
Edit: Jag blir väl tvungen att öppna upp FSA:t också. Ta mig fan såna här tvångstankar gör mig gråhårig, att jag inte bara kan andas in och... let it go. Vi ses snart i tråden mek-tabbar.

Senast ändrad:
Fruns plattformspedaler har 1/8" kulor. Känt eftersom jag bytte kulor i dem för någon vecks sedan.

onyx3 sa:
Jag har iofs precis haft min mtb på service...
Och hur fasen skulle den lösa kulan i så fall hänga med hem igen?

Kulan plockades upp av ditt däcksmönster från verkstadens golv och kommer från någon annans vrak till hoj. Skicka en räkning till verkstaden för sveda och huvudvärk.

@us930: jag testade kulan men den gav ingen härlig sötma som man kunde ha hoppats utan bara galvaniska strömmar som resultat.

@Pelle Hå: Inte omöjligt. Däremot så gillar jag min lokala verkstad och killarna där vet vad dom håller på med så jag behåller räkningen för mig själv. Och huvudvärken.

Senast ändrad:
@42Hz: Tell me about it! Jag är fan redo för hispan. Tyvärr la dom ju ner Beckomberga så jag får klara mig med självmedicinering. Om ni ser en galning hoja runt på fel sida av vägen, stort skägg och dreads, gul byggare-Bob hjälm samt en svag stank av piss på en damtralla med litet hjul där fram är det troligen jag som har totalt lost it.

Leg en dariskt.... Jag ska fan spara kulor nästa gång jag skrotar ett nav med konor och lämna en kula hos en kompis som cyklar och jag vet servar grejerna själv :D

Servat gaffeln nyligen? En del vred med "klicklägen" har en fjäderbelastad kula som är lätt att tappa bort.

/Morgan

Tillbaka
Topp