Lägg upp en bild på ditt trasiga växelöra

Erik Svedin

Medlem
Vi arbetar med ert AI och Bygger en databas som så enkelt, rätt och snabbt som möjligt skall identifiera rätt växelöra utifrån en bild. Modellen fungerar, men ligger inte live. Vi behöver fler bilder på trasiga växelöron för att träna den på fler defekta och fotograferade växelöron.

Verktyget kommer vara gratis att använda och går live när vi tränat den tillräckligt.

Så skicka upp bilder i tråden.

IMG_6804.jpeg

Bra fråga!
Helst skall de vara fotograferade mot vit bakgrund utan blänk liggandes. Så likt bilden här.

Bilagor

• Screenshot_20240828_095450_Discord.jpg
    Screenshot_20240828_095450_Discord.jpg
    378.7 KB · Besök: 105
Ofta funkar det bra att filtrera på inside/outside, antal hål och formen på kanten..... problemet är väl TA, finns inte så mycket. Än i alla fall

Ofta funkar det bra att filtrera på inside/outside, antal hål och formen på kanten..... problemet är väl TA, finns inte så mycket. Än i alla fall
Hur gör du den filtreringen på form på kanten?

Är ganska många som är väldigt lika även om du har gjort en grov sortering. Jag vet många mekaniker, däribland jag själv som ganska ofta spenderar alldeles för lång tid med att leta rätt öra. Vi tänker att det skall vara så enkelt så att även icke cykelnördar skall kunna hitta rätt med enkelhet.

Hur gör du den filtreringen på form på kanten?

Är ganska många som är väldigt lika även om du har gjort en grov sortering. Jag vet många mekaniker, däribland jag själv som ganska ofta spenderar alldeles för lång tid med att leta rätt öra. Vi tänker att det skall vara så enkelt så att även icke cykelnördar skall kunna hitta rätt med enkelhet.
Som nedan, men jag har absolut inga problem med projektet, jag är mer fundersam om det kommer att funka likadant med öron för TA i framtiden - fast nu när jag kollar så finns det 646 12mm hanges på elanus - så det är väl svar på min fråga. Ska kolla vad som finns.

I alla fall, tillbaka till filter - som kanske funkar bäst på QR
1724922103583.png

En kanske mer relevant fråga... vad blir svaret? Det man behöver är ju en benämning på öra som går att köpa och samma öra finns med olika benämningar.

Om svaret är "öra till diamondback XYZ 1992" så är det ju mindre användbart

Finns denna tjänst tillgänglig numera? Var hittar jag den i så fall?

Här är bilder på trasigt öra om det önskas för träning.

Bilagor

• DSC_0078.JPG
    DSC_0078.JPG
    319.9 KB · Besök: 66
  • DSC_0075.JPG
    DSC_0075.JPG
    368.4 KB · Besök: 59
Finns denna tjänst tillgänglig numera? Var hittar jag den i så fall?

Här är bilder på trasigt öra om det önskas för träning.
Förlåt för mitt sena svar!
Jag tog din bild och vred den i mobilen och la på lite mer ljus. Då hittade den rätt även om bilden var svår. Antar att du redan hittat rätt men det bör vara GH-080

Förlåt för mitt sena svar!
Jag tog din bild och vred den i mobilen och la på lite mer ljus. Då hittade den rätt även om bilden var svår. Antar att du redan hittat rätt men det bör vara GH-080
Tack för svar.

Jag har svårt att tänka mig att bilder som folk förväntas ta med sin mobilkamera kommer att vara bättre överlag. Om det inte är någon speciell metod som ska användas för att ta bilden. Svårt att undvika skuggor och blänk.

Nja, GH-080 blir nog inte så bra. Formen är nog visserligen rätt, men skruvarna går från fel håll.

Jag har fått det till att vara GH-126, men har inte handlat något ännu så vet inte med säkerhet.

Nu har ni visserligen tydliga bilder som visas vad ni avser, men jag tycker det är lite konstigt att räkna gängan för växeln bland skruvhålen. Sidorna som säljer växelöron verkar endast räkna hålen för skruvarna till ramen.

Tack för svar.

Jag har svårt att tänka mig att bilder som folk förväntas ta med sin mobilkamera kommer att vara bättre överlag. Om det inte är någon speciell metod som ska användas för att ta bilden. Svårt att undvika skuggor och blänk.

Nja, GH-080 blir nog inte så bra. Formen är nog visserligen rätt, men skruvarna går från fel håll.

Jag har fått det till att vara GH-126, men har inte handlat något ännu så vet inte med säkerhet.

Nu har ni visserligen tydliga bilder som visas vad ni avser, men jag tycker det är lite konstigt att räkna gängan för växeln bland skruvhålen. Sidorna som säljer växelöron verkar endast räkna hålen för skruvarna till ramen.
de är gh-126 du ska ha dels infäsnings hålen men även då man jämför området inringat rött så har gh-080 längre avstånd där medans ditt trasiga och gh-126 stämmer överens
DSC_0078.JPG

Bra jobbat att se det!
Viktigt för oss att fundera på om vi behöver förtydliga var skruvfästningen sitter också. Båda växelöronen fanns med i förslagen men jag var lite snabb att bestämma. Oavsett det behöver vi arbeta på att få den att identifiera bättre.

Om du kan tänka dig att fotografera den med bra belysning, rätt vinkel och mot ett vitt papper som det står på sidan skulle jag uppskatta att få se om det är samma eller ett annat resultat.

Bilagor

• Screenshot_20241007_215733_Chrome.jpg
    Screenshot_20241007_215733_Chrome.jpg
    110.2 KB · Besök: 55
Bra jobbat att se det!
Viktigt för oss att fundera på om vi behöver förtydliga var skruvfästningen sitter också. Båda växelöronen fanns med i förslagen men jag var lite snabb att bestämma. Oavsett det behöver vi arbeta på att få den att identifiera bättre.

Om du kan tänka dig att fotografera den med bra belysning, rätt vinkel och mot ett vitt papper som det står på sidan skulle jag uppskatta att få se om det är samma eller ett annat resultat.
nu e ja allt annat än teknik och programerings kunnig men jag antar att ni lägger in parametrar på vad ai ska söka efter i bilden o där bör den kunna avläsa formen på infästningshålen tex fasningen på hålen eller om hålen är gängade sen även ta hänsyn till tex de avstånd jag ringade in då flertal växelöron ser otroligt lika ut men har små skillnader

Ja ungefär så. Bilden bryts, i alla fall tidigare, ner och och jämförs sektionsvis (något förenklat). Ska det bli enkelt att hitta rätt öra är fotoinstruktionen rätt kritisk. Rakt uppifrån alltså.

Den som vill veta mer, och se hur lätt det är att stå på örat istället för att hitta det kan söka på blueberry muffin or chihuahua.

Strålande bra tillämpning av tekniken, hatten av!

Hahaa, ja med den blåbärsbilden blir det tydligt hur svårt det kan vara.

Jag tror helt enkelt att den mest kritiska punkten är att vi behöver få in fler bilder i systemet för att bredda igenkänningen. Kanske också att vi lyfter ut några av de som är allra mest lika och tydligt på förhand markerar vilka punkter som är kritiska att observera. Precis som på den inringade bilden från darkforce.

Att begära att fotografiet skall få med även om det finns små gängor eller inte är nog lite väl optimistiskt sett till var vi är nu.

Om man bara har en bild där det ska sitta ett växelöra då? Kan ni lista ut vilket jag ska ha?

Bilagor

• 20241219_133656.jpg
    20241219_133656.jpg
    514.4 KB · Besök: 48
Tillbaka
Topp