lagom OT: Barn måste fostras i idrottens anda

TBone

Aktiv medlem
Barn kan naturligtvis inte hålla på och jönsa runt hur som helst när det gäller idrott. De måste ju förstå att man inte bara kan hålla på "för att ha roligt". Hur kan så lastgamla indivder som 12-åringar ha missat det fundamentala? Finns det ingen från förbundet som kan utbilda henne i dessa frågor?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=607204

undrar om inte gerry kan ta ett snack med henne..? :)

å andra sidan så handlar det om div 1 och troligen har hon skrivit på för bolton vilket gör att hon är bunden av sitt kontrakt. även om hon är 12.. har hon inte något kontrakt utan det bara är en policy från föreningen så är det ju larvigt.

jag kan ha missat något då jag bara skummade artikeln.

Läste det där imorse. Men man måste ju förstå att det är viktigt att hålla sig till de övergångsregler som finns även om hon bara är ett barn....

Visst, om det finns regler så skall man ju följa dom. Men bara att reglerna finns visar ju att idrott är sjukt, löjligt, absurt, och allmänt pinsamt.

Kan ingen lära flickan dricka lite sprit istället?

Här är hennes tränare:

michaelbolton.jpg

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst, om det finns regler så skall man ju följa
> dom. Men bara att reglerna finns visar ju att
> idrott är sjukt, löjligt, absurt, och allmänt
> pinsamt.

Det lustiga är att det inte ens är en regel, det är en "policy" från klubben.

> Kan ingen lära flickan dricka lite sprit
> istället?

Det brukar väl komma på träningsläger i femtonsårsåldern. Det finns inget ont som inte för något gott med sig...

TBone skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Visst, om det finns regler så skall man ju
> följa
> > dom. Men bara att reglerna finns visar ju att
> > idrott är sjukt, löjligt, absurt, och
> allmänt
> > pinsamt.
>
> Det lustiga är att det inte ens är en regel, det
> är en "policy" från klubben.
>
> > Kan ingen lära flickan dricka lite sprit
> > istället?
>
> Det brukar väl komma på träningsläger i
> femtonsårsåldern. Det finns inget ont som inte
> för något gott med sig...

Jag var ju cuklist som liten. Visserligen hade vi träningsläger men vi var väll för få unga som prppsade på aloholhaltidga drycker. Därför fick jag vänta tills jag var 16-17 år innan jag fann ljuset. Tror vi jag kan kräva pengar av Garry för detta?

Ville skrev:
> Visst, om det finns regler så skall man ju följa
> dom. Men bara att reglerna finns visar ju att
> idrott är sjukt, löjligt, absurt, och allmänt
> pinsamt.

Det är inte idrotten det är fel på, utan de där lönnfeta wannabe-tränarna/ledarna/ som det är så gott om. Det är ingen som helst skillnad på t ex en frikyrkopastor och en fanatisk handbollsintresserad. I bägge fallen är det "religiös" kontroll och maktbehov det handlar om, och har inget med idrottsanda att göra.

Fast det är samma skit nästan överallt i föreningar med styrande centralorganisation. Bilsportförbundet är t ex ett lysande exempel, med okunniga "chefer" i toppen som lyckas fördyra och försvåra för återväxten.

> Kan ingen lära flickan dricka lite sprit
> istället?

Då skulle hon nog spela i Lysekils HandbollsKlubb istället. Sprit är dom bra. Handboll sämre... :D

(Min unge får inte på några villkor vara med i den klubben så länge dom fostrar sina spelare in i fyllekultur och "bögskräcksmentalitet"...)

Klart att dt einte är idrotten det är fel på. idrott är ingen person. Men jag ser nog lika stort fel hos de som utövar som de som tränar. Tom hos oss som står på sidan och hejjar på.

Men jag står utanför...=D

TÄNK PUCK, LEV PUCK, ÄT PUCK!!!

Typ...

Jag håller med Calle lite där och skyller på streberledare.

Det finns ju mängder med Hockey-farzor som är så nere i skiten att deras söner inte kan sluta spela hockey för då får deras farzor en identitetskris. Ni hajjar vad jag menar va?

Stalle

Jag tror ni gör det lätt för er som bara hittar syndabocken där. Skulle inte alla tänka mcyke vill ha mer så skulle det inte vara så som det är dag. Säg ett ända företag som inte vill tjäna mer pengar än vad de gjorde föra årete. det skall jobbas hårdare och effektivare för att komma dit. Men varför?

Hade det inte varit så hög status på mycket pengar så hade inte problemet funnits. Men är det bara tränarna som vill ha status och mycket pengar?

tränarna får ju aldrig mycket pengar, så det kan det ju inte vara.

närå.. vill ni härleda ledarproblemet tillnågonting riktigt konkret så är det att vi i sverige har ett system som ser till att ungdomstränare är så outbildade som möjligt.

Ville skrev:
> Hade det inte varit så hög status på mycket
> pengar så hade inte problemet funnits. Men är
> det bara tränarna som vill ha status och mycket
> pengar?

Antyder du något om simpel och primitiv flockmentalitet? ;)

Micke S skrev:
> tränarna får ju aldrig mycket pengar, så det
> kan det ju inte vara.

Och med den komentaren så blir jag ju nästan lite rädd för att du har missat själva poängen..som jag har berättat för dig så många ggr..;)

>
> närå.. vill ni härleda ledarproblemet
> tillnågonting riktigt konkret så är det att vi
> i sverige har ett system som ser till att
> ungdomstränare är så outbildade som möjligt.

Sådu menar att dte är ett svenskt problem och finns inte utanför våra gränser?

Det är väll det som är lite av det roliga. många ser det inte enns som ett problem...:)

hela idrottsrörelsen ser det som ett problem. för det skapar en massa problem.

alla länder har inte alls samma uppbyggnad med ett så ansvarstagande förbund som RF. i ryssland måste man ex ha en 5-årig (eller nåt) universitetsutbildning för att få träna barn, i sverige låter vi barn träna barn...
problemet i sverige är att de med mest erfarenhet och mest utbildning får träna de som redan vet mest på området (eliten). på klubbnivå så har klubbarna inte råd med anställda utbildade tränare, utan föräldrar, äldre barn mm får agera tränare. i en förening där det är ledarbrist kan ju ex en "hockey-farza"* få ett ledaransvar. bra/dåligt?

*se tidigare inlägg.

vad som är bäst kan ju diskuteras.

Ville skrev:
> Det är väll det som är lite av det roliga.
> många ser det inte enns som ett problem...:)

Dom saknar imnsho förmåga att förstå sånt helt enkelt... :)

Vi har haft tur och fått en unge som inte gillar särskilt mycket att vinna över andra. Hon tävlar mer mot sig själv och är nöjd med det. Att hon sen kör ifrån två år äldre grabbar med sin Scott Racing 24 tycker hon iofs är lite kul, men är hojandet i sig inte skoj bryr hon sig inte

Det där grupptrycket som många föreningar och föräldrar sätter på sina barn är jag f ö extremt emot. Vi försöker ge ungen de verktyg hon behöver för att utvecklas, och i det ingår inte att jaga iväg henne med milt tvång till aktiviter bara för att "alla andra gör det"...

Micke S skrev:
> hela idrottsrörelsen ser det som ett problem.
> för det skapar en massa problem.
>
> alla länder har inte alls samma uppbyggnad med
> ett så ansvarstagande förbund som RF. i ryssland
> måste man ex ha en 5-årig (eller nåt)
> universitetsutbildning för att få träna barn, i
> sverige låter vi barn träna barn...
> problemet i sverige är att de med mest erfarenhet
> och mest utbildning får träna de som redan vet
> mest på området (eliten). på klubbnivå så har
> klubbarna inte råd med anställda utbildade
> tränare, utan föräldrar, äldre barn mm får
> agera tränare. i en förening där det är
> ledarbrist kan ju ex en "hockey-farza"* få ett
> ledaransvar. bra/dåligt?
>
> *se tidigare inlägg.
>
> vad som är bäst kan ju diskuteras.

Men eftersom problemet knappast inte stannar innanför svenska gränser så är det inte så att andra gör rätt och vi gör fel.

det beror ju på vad man ser som problem.

om problemet är att alla ungdomar inte blir liberala barfotalöpare eller om problemet är att idrotten kanske inte riktigt uppfyller de krav vi vill att den ska uppfylla. är man emot organiserad idrott så är givetvis alla system galna.

Micke S skrev:
> är man emot
> organiserad idrott så är givetvis alla system
> galna.

Givetvis är det så, och valet är ju fritt. Att utnyttja skattepengar till vuxenidrott och elit i alla åldrar tycker jag dock är klart illa. En förening som hanterar en 12-åring så elitartat som i det här fallet ska i mitt tycke förlora pengar på det. Pengaargument tycks vara det enda idrottföreningarna verkar förstå i förbluffande många fall...

jo... men...

för att få bort statens pengar ur elitidrotten så måste den kommerisaliseras ytterligare. många idrottsgrenar kommer även att dö ut om de inte lyckas med sin kommersialisering. idrotter som cykel kommer få det svårt tex.

nåja. om elitidrotten kommer kommersialiseras ytetrligare så kommer fortfarande ungdomsidrotten vara inriktad på att anpassa sig till den nivån. med högre krav på prestation och så vidare. så blir det verkligen bättre?

fotboll, hockey mfl har redan pengar att stå på egna ben. samma sak med professionella lag och klubbar. dessa idrotter står på egna ben, och som jag sa ovan, kravprofilen för ungdomar är tuff där.

Micke S skrev:
> det beror ju på vad man ser som problem.
>
> om problemet är att alla ungdomar inte blir
> liberala barfotalöpare eller om problemet är att
> idrotten kanske inte riktigt uppfyller de krav vi
> vill att den ska uppfylla. är man emot
> organiserad idrott så är givetvis alla system
> galna.

Barfota löpning..självklart..siktar inte vi alla på happy åt det hållet...;)

Nää, Jag har sagt det förut och jag kan ju säga det igen. Värden skulle vara bättre om vi fick bort en hel del av "mycke vill ha mer" mentaliteten. Jag kan ju skippa idrott och pengar denna gång då man kan finna samma problem på flera ställen. Se skolan tex. Där alla självklrt vill ha så bra betyg som möjligt, Vissa inser att man måste plugga och ju mer dom pluggar ju bättre blir livet. Andra inser att all tid detta plug tar så kanske jag förlorar något annat.

I min klass och i mina skolor så var det ivf inte dom med högst betyg som hade störst koll och ballast liv nu efter skolan. Och ingen av dem skulle ivf jag vilja se som läkare, hjärnskrynklare, vetrinär eller annat som kräver lite av betyget.

Kanske kasnke finns det något annat att kika efter där bakom. Något som inehåller ordet lagom.

Ville skrev:
> I min klass och i mina skolor så var det ivf inte
> dom med högst betyg som hade störst koll och
> ballast liv nu efter skolan.

Du är inte bitter för att du ägnade hela din skolperiod inlåst i bibblan va? ;)

Micke S skrev:
> jo... men...
>
> för att få bort statens pengar ur elitidrotten
> så måste den kommerisaliseras ytterligare.
> många idrottsgrenar kommer även att dö ut om de
> inte lyckas med sin kommersialisering. idrotter
> som cykel kommer få det svårt tex.

Och? Håller det inte i längden så håller det inte.

Men måste verkligen allt kommersialliseras? Kan inte idrotten istället spela på glädjen i aktiviteterna, eller måste t ex alla fotbollsspelares mål vara att bli den nye Zlatan?

> nåja. om elitidrotten kommer kommersialiseras
> ytetrligare så kommer fortfarande ungdomsidrotten
> vara inriktad på att anpassa sig till den nivån.
> med högre krav på prestation och så vidare. så
> blir det verkligen bättre?

Det blir väl som inom politiken där intresset faller och en liten "elit" tar över. Dom som ser vinsten i sig som det enskilt viktigaste målet kommer nog alltid att göra det, men att som idag blanda dessa med mänden som "bara" vill röra på sig lite är ju knappast vettigt. Utan dessa "oseriösa" har ju dock eliten inga som bryr sig om dom, så varför skulle då eliten/ledarna vilja ändra något...

> fotboll, hockey mfl har redan pengar att stå på
> egna ben. samma sak med professionella lag och
> klubbar. dessa idrotter står på egna ben, och
> som jag sa ovan, kravprofilen för ungdomar är
> tuff där.

Dom står inte på egna ben alls så länge kommuner som t ex Lysekil subventionerar ishallarna. Tas det stödet bort här läggs hockey-klubben ner omgående. Likaså handbollen och all annan inomhussport. Storstäderna kanske kan klara en kommersialisering, men knappast mindre orter

Tillbaka
Topp