Lägsta möjliga vevlagerhöjd på hardtail?

Hetsjägar´n

Aktiv medlem
Kan man få lite erfarenheter och kvalificerade åsikter på hur låg vevlagerhöjd man vågar köra på en hardtail. Frågar då jag är så förtvivlat sugen på en Ragley Marley men kommer köra 26" hjul vilket ställer till det.

Se på tusan. Rätt tänk, fel kunskap. Nu känner jag mig extra lurad av 27.5-hypen :p
Vilken av storlekarna är det som är "fel" ?

blir väl 292,5 på den hojen 12,5 lägre än det ska vara. Jag har 305 på min Ragley å det är inte svinhögt precis. Kommer säkert att funka men du lär få jobba på pedaltimingen endel :)
Kör ett tag byt fälgar till 27,5 när de pajjar :)

Jag kör med 26or på en helstel 27,5 nu på vintern, det funkar utan problem för mig. Den ramen har 30mm BB drop, då kan du säkert räkna ut BB höjden. Däcken som sitter på är Schwalbe ISP, tror de är 2,25"?

Ja med 30 bb-drop är hojen lite högre. De jag kollar på har 50 och 45. Och utan dämpargaffel slipper ju du ihopsjunkningen. Tack för info!

Som sagt, 295mm vid SAG är det lägsta jag skulle våga mig på med 175mm vevar.
Kör man bara bike park med näst intill asfalterade stigar kan man säkert kapa 10mm till...

Det som du skulle kunna göra är att pumpa din gaffel hårdare så att det blir mindre sag fram och köra med kortare vevar, typ 165mm långa... det är såklart en kompromiss

Jag har 300mm med 175 vevar och 29" vilket fungerar perfekt. Gick även att köra med 27,5 bak utan problem, kör däremot SS så då planerar man sina pedaltag lite mer.

Vänta nu jag tror att jag har 285 saggat på raglenstein å sen går ju fint att cykla på. Men kolla i den tråden står i slutet.

Kikade också på den. Mailade Ragley och frågade vad de ansåg. Deras svar var att det skulle bli lågt. Funderade några vändor innan jag beställde Hornet. Hittade ingen rolig stål 26:a för ett rimligt pris, då. Ska du byta ut Konan?

Hetsjägar´n sa:
Ja tom 28 med sag såg jag. Cool hoj för övrigt!
Lär bli mycket värre också med heldämpat. Men det funkar ok alltså?

Japp har nu kört 30 mil stig på den å visst det funkar. Får jag välja så skulle jag ha lite högre men inget större problem fast jag är rätt van vid lågt bb?

EST sa:
Hetsjägar´n sa:
Ja tom 28 med sag såg jag. Cool hoj för övrigt!
Lär bli mycket värre också med heldämpat. Men det funkar ok alltså?

Japp har nu kört 30 mil stig på den å visst det funkar. Får jag välja så skulle jag ha lite högre men inget större problem fast jag är rätt van vid lågt bb?

Ok! Tack för input!

patten sa:
Kikade också på den. Mailade Ragley och frågade vad de ansåg. Deras svar var att det skulle bli lågt. Funderade några vändor innan jag beställde Hornet. Hittade ingen rolig stål 26:a för ett rimligt pris, då. Ska du byta ut Konan?[/

En Sunn Tzar är det jag har. Men ja, den ska nog bytas ut nu. Bra på alla sätt utom gaffelvinkeln på 68.

Jo det Blir nog för lågt. Kikar på en vitus också med bb drop på 45 istället för ragleys 50.

Hetsjägar´n sa:
patten sa:
Kikade också på den. Mailade Ragley och frågade vad de ansåg. Deras svar var att det skulle bli lågt. Funderade några vändor innan jag beställde Hornet. Hittade ingen rolig stål 26:a för ett rimligt pris, då. Ska du byta ut Konan?[/

En Sunn Tzar är det jag har. Men ja, den ska nog bytas ut nu. Bra på alla sätt utom gaffelvinkeln på 68.

Jo det Blir nog för lågt. Kikar på en vitus också med bb drop på 45 istället för ragleys 50.

Jag förstår dilemmat. En Vitus kan absolut vara fint, går det att köpa deras ramar löst? Kommer inte ihåg om ns också hade något, var ett tag sedan jag kikade.

Jag vill också säga saker om mina erfarenheter!

Jag kör en Transition TransAM som har -35 mm bbdropp med 27,5". Den hade kunnat få vara lägre, men det är ingen katastrof heller. Generellt blir det inte så mycket snabbcykling med HTn att man vill ha den där stabiliteten och tryggheten som kommer med ett lågt BB. Jag tänker inte lägga några pengar på att åtgärda det, men jag hade gärna haft 10 mm bbdropp ytterligare.

Det verkar också som man kan anpassa sig rätt mycket till lågt bb. Bullit här har en Ragley Big Wig 29a som baserat på en gaffel med 130 mm slag ska ha - 65 mm bbdropp. Detta monster har han kört med en stel kolfibergaffel som jag antar har A2C för att motsvara en sagad 100 mm-gaffel. Den hojen är så låg att man med platta pedaler kan ställa den med pedalen som stöd på plan mark. Denna monstöra skapelse tycks inte påverka bullits förmåga att ta sig fram i skogen...

Intressant!
Men jag tror det blir för lågt med Ragley. Min geoguru happymtb.fr har sagt att 40 i bb-dropp är idealiskt på en 27,5-ram med 26-hjul så jag får nog hålla mig där nånstans.

Har scannat marknaden ganska noggrannt men hittar inget mellan Ragley (50) och Vitus (45) som blir för låga och Onone Deedar som har 33 i bb-drop. Någon som har nåt tips?

Är rätt priskänslig också ska sägas då jag borde lägga pengarna på kolfiber till fullgungarn.

ragley.JPG

Jag byggde en Ragley åt min sambo i våras med 26" hjul och 120mm gaffel. På bilden har den 175mm vevar, det blev för lågt men efter byte till 170mm vevar och tunna nukeproof-pedaler funkar den fint. Hon är riktigt nöjd, verkar väldigt stabil utför.

skier sa:
Jag byggde en Ragley åt min sambo i våras med 26" hjul och 120mm gaffel. På bilden har den 175mm vevar, det blev för lågt men efter byte till 170mm vevar och tunna nukeproof-pedaler funkar den fint. Hon är riktigt nöjd, verkar väldigt stabil utför.

Ok! Vet du a2c-måttet på gaffeln?

jofahjalm sa:
Deedar med 26" är väl perfekt förutsatt att det långa sadelröret inte är ett problem?

Ja den är ju typ perfekt. Beställde en på rean under julaftonsnatten. Vet inte om det var glöggens fel eller vad det var, men det blev knas med beställningen så pengar drogs men Planet X har inte fått in någon order. Och nu bär det emot att köpa en för typ fullpris. De mindre storlekarna är på rea men inte 19" som jag ska ha.

Hetsjägar´n sa:
skier sa:

493mm enl. sram.com. Det är en reba rlt 120mm.

skier sa:
Hetsjägar´n sa:
skier sa:

493mm enl. sram.com. Det är en reba rlt 120mm.

Ok! Då blir man ju sugen igen...
Men handlingsplanen är att invänta besked efter dagens dust med kundservice. Sen låna vidvinkelobjektiv och gå på Jofas linje. Annars Ragley.

Asså jag gav 3300 för min Ragley ram. De är roliga köp en sån på em gång å det var nog macro objektiv du for efter?

Hetsjägar´n sa:
jofahjalm sa:
Deedar med 26" är väl perfekt förutsatt att det långa sadelröret inte är ett problem?

Ja den är ju typ perfekt. Beställde en på rean under julaftonsnatten. Vet inte om det var glöggens fel eller vad det var, men det blev knas med beställningen så pengar drogs men Planet X har inte fått in någon order. Och nu bär det emot att köpa en för typ fullpris. De mindre storlekarna är på rea men inte 19" som jag ska ha.

Hur gick det? Vaknade OO-tomtarna?

Kollade budgetbanditen och den ligger på 317 mm BBH osaggat och ca 285 med mig på. Väldans trevlig att rulla med men jag tycker den är i lägsta laget - men inte på något vis omöjlig - att trampa stökstig med. Du får gärna låna den en sväng om det skulle tillföra något.

/Johan

JojjeM sa:
Hetsjägar´n sa:
jofahjalm sa:

Hur gick det? Vaknade OO-tomtarna?

Kollade budgetbanditen och den ligger på 317 mm BBH osaggat och ca 285 med mig på. Väldans trevlig att rulla med men jag tycker den är i lägsta laget - men inte på något vis omöjlig - att trampa stökstig med. Du får gärna låna den en sväng om det skulle tillföra något.

/Johan

Ok! Ja det är ju lågt. Svårt att jämföra fs med ht dock känns det som.
Oo svarade idag att de ska kika på det typ. Ett fall framåt åtminstone.

Bara för att följa upp kan jag berätta att Oo-tomtarna vaknat nu. De har hittat min order och uppgraderade mig tom till en i raw-färg.
"...will be shipped in a couple of days..."

Hetsjägar´n sa:
Bara för att följa upp kan jag berätta att Oo-tomtarna vaknat nu. De har hittat min order och uppgraderade mig tom till en i raw-färg.
"...will be shipped in a couple of days..."

Shit vad kul. Håller tummarna att det går i lås nu. Ska bli kul att höra vad du gillar den och kanske klämma lite nån gång.

EDIT: Samt, naturligtvis, att få reda på svaret till frågan i trådtiteln :)

/Johan

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp