Lågt däcktryck=bättre rull, en myt?

Problemet är ju hur såna här saker formuleras för att generera klick på internet, "lower is better".

Lägre än vadå? Lägre än det tryck jag har nu, oavsett hur lågt det redan är? Oavsett andra omständigheter?
En snäll tolkning av lägre är ”lägre än det som traditionellt/tidigare varit det normala”.

Dock bör man nog begränsa traditionen till racercyklar. På standardcyklar tycker jag man inte sällan ser hjul med väldigt lite luft i däcken.

Växlar är ju också ett jävla bjäfs egentligen. En massa extra vikt till ingen nytta. Och frihjul? Man kör väl fixie och skiddar när man behöver stanna? (Efter mållinjen är givetvis första och enda gången detta är aktuellt.)
Nja, just frihjul skulle jag nog ändå vilja förespråka och det just för att det eliminerar risken att man fegar ur och ”bromsar”.

Alternativt kan möjligen lämplig form av lobotomi tillämpas som tar bort all vilja till att på något sätt minska farten t.ex. via att skissa.

Nja, just frihjul skulle jag nog ändå vilja förespråka och det just för att det eliminerar risken att man fegar ur och ”bromsar”.

Alternativt kan möjligen lämplig form av lobotomi tillämpas som tar bort all vilja till att på något sätt minska farten t.ex. via att skissa.
Äsch, frihjul, det är bara att vika benen bakåt. Både ääro och lätt!

Tack för alla intressanta synpunkter, jag får nog inse att det har var mer komplext än jag trodde!
För mina breda, billiga kinadäck verkar ju dock max trycket på däcket vara rätt, för mig iaf.

Senast ändrad:
Nej, du är inte unik. Inte i det här avseendet iaf.

Som många skriver till dig tidigare måste du skilja på känslan och klockan. Jag tycker också att ett stenhårt pumpat 25mm landsvägsdäck känns skitsnabbt. Men jag vet att det inte är det. Som någon annan klok skrev tidigare ungefär, det är inte fel att känna sig snabb. Det är ju dessutom ofta enklare än att vara det på riktigt.
23 mm känns ännu snabbare. Och jag hoppas på att mina kommande 21:or känns riktigt skitsnabba! (Japp, mina första tubdäck.)

Senast redigerad av en moderator:
men silca verkar gissa det motsatta, att billigare däck ska köras med ännu lägre tryck (även om de erkänner att deras data mest gäller dyra däck)

Most of our previous data has been tested with World Tour riders who are using some of the fastest tires available. Tires with extremely supple casing are significantly more efficient at absorbing road vibrations so they are able to run higher pressures more efficiently. The lower quality casing, the lower the breakpoint pressure will be. The optimal pressure can be as much as 20% lower on a low quality casing vs the highest quality available.

men silca verkar gissa det motsatta, att billigare däck ska köras med ännu lägre tryck (även om de erkänner att deras data mest gäller dyra däck)

Undrar om de inte blandar ihop komfort och rullmotstånd, även om dessa i nån mån är relaterade.

Jag tänker att ett onödigt styvt däck funkar ungefär som när man kör MTB till och från skogen. Det kan rulla nåt helt hysteriskt trögt om man kör "skogstryck" på asfalt, medan ett högt tryck rullar fint på vägen men är överjävligt i skogen istället.
Edit: Där kan det i och för sig ha mer mer kontaktytan och det mjuka gummit att göra. :unsure:

Knackade in mina värden på Silcasidan så gott jag kunde, och den säger att jag ska ha 2.2 bar!?
Med så lågt tryck hade jag f-n inte kommit framåt på min pendlare.

Tjena!

På min gobbaracer med hederliga 635 hjul så är däckutbudet ganska begränsat så det blir billiga standardäck. Har provat i backe med olika lufttryck, halvgrov asfalt, vid nästan max tryck så rullar jag längst ifrån stillastående.
På min CX med fina graveldäck så är det lägre tryck som gäller, dock inte nere på minimum. Förövrigt så kommer den inte lika långt som gobbaracern oavsett tryck och det är ändå ganska släta graveldäck på den.
Ska prova med frugans racer med 28 mm Pirelli också.
Det skiljer alltså rejält mellan däck och däck vilket lufttryck som är bäst och större hjul rullar bättre. Kan inte någon tillverka en gravel med 635 istället för 622?

Tack för alla intressanta synpunkter, jag får nog inse att det har var mer komplext än jag trodde!
För mina breda, billiga kinadäck verkar ju dock max trycket på däcket vara rätt, för mig aif.

Bra att du ifrågasatte det allmänt hållna rådet lägre lufttryck. Som du konstaterade är frågan om optimalt däckstryck komplex. Jag tycker att den aspekten har saknats i tidigare diskussioner.

Och vi vet fortfarande inte vilken cykel det gäller. Är ju en jäkla skillnad på en DH-cykel och en gravel.

Cykeln spelar ju ingen roll alls, det är däck och underlag det handlar om. Jag tror att TS helt enkelt har valt fel underlag att cykla på. På stig ger lägre tryck klart lägre rullmotstånd. Så bort från gatan och in i skogen!

Cykeln spelar ju ingen roll alls, det är däck och underlag det handlar om. Jag tror att TS helt enkelt har valt fel underlag att cykla på. På stig ger lägre tryck klart lägre rullmotstånd. Så bort från gatan och in i skogen!

Jag tror du förstår vad jag menar. Det är skillnad på en racer och en DH cykel. Om även om man i teorin skulle kunna sätta ett landsvägsdäck en DH-hoj känns ju inte det så troligt. Sen behöver man ju då kankse hitta ett jobb i skogen om man ska byta pendlingsrutt. Men det är klart med remote-arbete så kanske man kan skriva någon rapport susandes ner för backarna i järvsö på en hybridcykel.

Jag tror du förstår vad jag menar. Det är skillnad på en racer och en DH cykel. Om även om man i teorin skulle kunna sätta ett landsvägsdäck en DH-hoj känns ju inte det så troligt. Sen behöver man ju då kankse hitta ett jobb i skogen om man ska byta pendlingsrutt. Men det är klart med remote-arbete så kanske man kan skriva någon rapport susandes ner för backarna i järvsö på en hybridcykel.

Allt berör ju på. Det här är kortaste och snabbaste rutten för att tar sonen till/från aktiviten på väg till och från mitt jobb.

2024-09-15-15-48-51-979.jpg

EDIT: kam nu dock på att det här kankse inte är ett bra exempel: stor risk för genomslag när man kör med låg tryck i smala däck som sonen kör med.

EDIT2: glömde att TS använder kring maxtryck medan jag och sonen kör mindre än intryck på de flesta av vara däck.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp