Lågt däcktryck=bättre rull, en myt?

Dan C

Aktiv medlem
Har kört med lägre däcktryck än vad däcket säger en längre tid, för jag har fått intryck av att det skulle ge bättre rull.
Nu pumpade jag till max vad däcket säger, och tycker mig uppleva bättre rull än nånsin!

eller så kanske väntar du med att posta grafer för att bygga upp stämningen?
Här kommer åtminstone en graf
4_8bed2b6c-4743-4305-8552-cf5c38e7a530_1200x.png

Men läs gärna hela artikeln den kommer ifrån

lägre än maxgränsen, för det har jag hört ska ge bättre rull.
Ett mer verklighetsförankrat svar skulle kanske vara
Det är inte alltid maxtryck ger bästa rull

En tid efter att Silca hade postat den länkade artikeln ovan kom de även med en egen däckstryckskalkylator som bland mkt annat tar hänsyn till 10 olika underlag!

Jo, men grafer hit och dit, säger inte så mycket om min upplevelse.
Varför inte prova att göra lite mätningar vid olika däckstryck?
Tex se hur om det skiljer hur långt du kommer när du rullar en sträcka med olika däckstryck.
Se bara till att maxhastigheten <15-18 km/h och att vinden är den samma,
eller ännu bättre obefintlig.

Standard pendlarcykel med 47-622 däck.
Max på däcket står 5 bar.
Innan har jag kört med ca. 3 bar, för jag trodde lägre tryck gav bättre rull.
Nu testade jag med 5 bar, och det rullar på betydligt bättre tycker jag.

Det finns en vetenskaplig test att titta på hur mycket kraft i watt det skiljer mellan olika lufttryck och bredd på däck och däck av billig motionär och dyr elit kvalitet och vid olika typ av underlag.

Senast ändrad:
Alltså, jag känner ju att det går lättare med 5 bar än 3 bar.
Med 3 bar går det segare har jag märkt nu.

Allt är ett mind game.

Om man drar en analogi till skogen så känns ju en viss fart på samma stig på en helstel cykel som väldigt snabb medan samma fart på en modern heldämpad upplevs pinsamt långsam. Så känsla eller siffror, båda är rimliga att optimera för (jag föredrar känsla) men de är ju ofta inte samma sak.

Skumt...De flesta här verkar tycka att lägre däcktryck ger bättre rull?
Precis som man har hört. Jag är alltså unik! ?

En tid efter att Silca hade postat den länkade artikeln ovan kom de även med en egen däckstryckskalkylator som bland mkt annat tar hänsyn till 10 olika underlag!
Den stämmer åtminstone med jag vad jag subjektivt uppfattar som rätt däcktryck.

Förlåt, men när vi pratar lägre däcktryck och rullmotstånd - de grafer som finns är vad jag sett gjorda med premiumdäck med fälg utvald för testad däckbredd.

Nu ser jag inte vad det är för däck eller hjul för den delen- men det ser ut att vara ett relativt enkelt typiskt pendlardäck.
Hur ett däck deformeras och fungerar vid olika tryck / underlag/ bredder mm. beror på gummiblandning, stomme, uppbyggnad med mera - man kan liksom inte bara säga "lägre tryck ger lägre rullmotstånd och det gäller alla däck".

Så att ett enklare mönstrat däck upplevs rulla bättre på asfalt vid 5 bar jämfört med 3 bar förvånar mig inte ett dugg.

Hade du däremot sagt att ditt 25 mm Conti 5000 på en Roval kolfälg på id21 rullar mycket bättre vid 8 bar istället för 6 bar hade jag varit mer förvånad.

Som exempel, har ett Conti Crossking 26", gammalt däck - under tre bar är det typ ocyklingsbart, ett modernt 29" däck kör jag lätt på under 2 bar och det beter sig mycket bättre på skogsstig där däcket ska framföras än med högre tryck.

Så det är lite skillnad på förutsättningarna och däckets beskaffenhet.

Skumt...De flesta här verkar tycka att lägre däcktryck ger bättre rull?
Precis som man har hört. Jag är alltså unik! ?
Nej, du är inte unik. Inte i det här avseendet iaf.

Som många skriver till dig tidigare måste du skilja på känslan och klockan. Jag tycker också att ett stenhårt pumpat 25mm landsvägsdäck känns skitsnabbt. Men jag vet att det inte är det. Som någon annan klok skrev tidigare ungefär, det är inte fel att känna sig snabb. Det är ju dessutom ofta enklare än att vara det på riktigt.

För att inte tala om det varit bromslöst - inget onödigt fegbromsande i t.ex. kurvor då inte.
Växlar är ju också ett jävla bjäfs egentligen. En massa extra vikt till ingen nytta. Och frihjul? Man kör väl fixie och skiddar när man behöver stanna? (Efter mållinjen är givetvis första och enda gången detta är aktuellt.)

Senast redigerad av en moderator:
Alltså, jag känner ju att det går lättare med 5 bar än 3 bar.
Med 3 bar går det segare har jag märkt nu.
det gör det eftersom de däck du kör förintar en del av din rörelseenergi, och omvandlar den till värme.

ett styvare trögare däck förstör relativt mer vid lägre tryck, och dess tryckoptimum ligger högre. det kan dock trots högre tryck aldrig bli så lättrullat som ett däck med följsam stomme och resilient gummi med förmåga att ge tillbaka impressionseergi från ojämnheter i underlaget.

exempel på energitjuvar är tjockt gummi, särskilt i skulderregionen, trögt, hårt eller studsfritt gummi, tjock eller trög stomme, punkahindrande stomme i allmänhet, extra inbyggt skumgummi-punkaskydd (usch), tjockväggig slang, och slutligen överraskningen för en hel mytdriven cykelvärld; liten däckdiameter (givet samma stomme och gummi deformeras den mer i sidokanten av kontaktytan ju smalare däcket är)

vid högt däcktryck och ojämnt underlag känner man att däcktrycket är ineffektivt genom att det börjar durra i armarna. vad omvandlas durrandet till? jo förlorad energi.

men har du tröga däck hjälper det tyvärr inte i det läget att sänka trycket.

ett exempel på vad tjockt skuldergummi kan ställa till med; hustruns pendlarcykel fick ett par rekommenderade conti-däck. rullade trögt som fan oavsett tryck. så tog vinkelslipen och reducerade tjockleken i skuldran. från trögt till helt acceptabelt närmast bra rull?
.
IMG_5517.jpeg

det gör det eftersom de däck du kör förintar en del av din rörelseenergi, och omvandlar den till värme.

ett styvare trögare däck förstör relativt mer vid lägre tryck, och dess tryckoptimum ligger högre. det kan dock trots högre tryck aldrig bli så lättrullat som ett däck med följsam stomme och resilient gummi med förmåga att ge tillbaka impressionseergi från ojämnheter i underlaget.

exempel på energitjuvar är tjockt gummi, särskilt i skulderregionen, trögt, hårt eller studsfritt gummi, tjock eller trög stomme, punkahindrande stomme i allmänhet, extra inbyggt skumgummi-punkaskydd (usch), tjockväggig slang, och slutligen överraskningen för en hel mytdriven cykelvärld; liten däckdiameter (givet samma stomme och gummi deformeras den mer i sidokanten av kontaktytan ju smalare däcket är)

vid högt däcktryck och ojämnt underlag känner man att däcktrycket är ineffektivt genom att det börjar durra i armarna. vad omvandlas durrandet till? jo förlorad energi.

men har du tröga däck hjälper det tyvärr inte i det läget att sänka trycket.

ett exempel på vad tjockt skuldergummi kan ställa till med; hustruns pendlarcykel fick ett par rekommenderade conti-däck. rullade trögt som fan oavsett tryck. så tog vinkelslipen och reducerade tjockleken i skuldran. från trögt till helt acceptabelt närmast bra rull?
.Visa bilaga 726573
Fulmek kanske ?

Har kört med lägre däcktryck än vad däcket säger en längre tid, för jag har fått intryck av att det skulle ge bättre rull.
Nu pumpade jag till max vad däcket säger, och tycker mig uppleva bättre rull än nånsin!
Är det slät asfalt rullar det också lättare, mera tveksamt när asfalten är mera ojämn. Jar har det högsta tryck jag kan ha utan att känna vägvibrationer i styret, känner jag det sänker jag trycket.

När det gäller bilar så brukar de dra märkbart mer om man har för lågt tryck. På min pendlarcykel kör jag med grova dubbdäck vintertid. Jag upplever att när jag pumpar dessa så blir det mer lätttrampat än innan.

Växlar är ju också ett jävla bjäfs egentligen. En massa extra vikt till ingen nytta. Och frihjul? Man kör väl fixie och skiddar när man behöver stanna (efter mållinjen är givetvis första och enda gången detta är aktuellt)?
Vad ska man med cykeln till egentligen? Bara en massa vikt att släpa på, tryck hit o dit, kedjor som skall smörjas osv osv.
Gör det enkelt.
Gå.

Problemet är ju hur såna här saker formuleras för att generera klick på internet, "lower is better".

Lägre än vadå? Lägre än det tryck jag har nu, oavsett hur lågt det redan är? Oavsett andra omständigheter?

Däckets konstruktion är ju helt klart avgörande då sidoväggarna ska komprimeras med lägre tryck. Med mjuka och i sammanhanget följsamma sidoväggar (aka casing) så absorberar lite lägre tryck vertikala rörelser bättre än ett hårdare pumpat däck. Men med i sammanhanget stela sidoväggar så krävs det ett hårdare pumpat däck för att effekten inte ska bli att det känns segt när kraften går till att böja en stel konstruktion. Det är alltså flera parametrar och ett totalt sammanhang som avgör huruvida lägre tryck blir mindre rullmotstånd, framförallt däckets konstruktion.

Tillbaka
Topp