Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har kört med lägre däcktryck än vad däcket säger
Nej, men lägre än maxgränsen, för det har jag hört ska ge bättre rull.Menar du lägre än mingränsen för däcket?
Här kommer åtminstone en grafeller så kanske väntar du med att posta grafer för att bygga upp stämningen?
Ett mer verklighetsförankrat svar skulle kanske varalägre än maxgränsen, för det har jag hört ska ge bättre rull.
Varför inte prova att göra lite mätningar vid olika däckstryck?Jo, men grafer hit och dit, säger inte så mycket om min upplevelse.
Det är även en jätteskillnad på en gravel och en tempo/tri-cykelOch vi vet fortfarande inte vilken cykel det gäller. Är ju en jäkla skillnad på en DH-cykel och en gravel.
Japp, 47*622, min 3.0 bar, max 5.0 bar står det på däcket.Är det däcket verkligen 47mm brett för då låter 5 bar som jäkligt högt...
Den stämmer åtminstone med jag vad jag subjektivt uppfattar som rätt däcktryck.En tid efter att Silca hade postat den länkade artikeln ovan kom de även med en egen däckstryckskalkylator som bland mkt annat tar hänsyn till 10 olika underlag!
![]()
SILCA Professional Tire Pressure Calculator
Use SILCA's Pro Tire Pressure Calculator to optimize air pressure for your tires. Tailored by rider + gear weight, surface, speed, and tire size.silca.cc
Du kanske cyklar på trägolvSkumt...De flesta här verkar tycka att lägre däcktryck ger bättre rull?
Precis som man har hört. Jag är alltså unik! ?
JA!Skumt...De flesta här verkar tycka att lägre däcktryck ger bättre rull?
Nej, du är inte unik. Inte i det här avseendet iaf.Skumt...De flesta här verkar tycka att lägre däcktryck ger bättre rull?
För att inte tala om det varit bromslöst - inget onödigt fegbromsande i t.ex. kurvor då inte.ssh, förstör inte en fin anekdot med fakta , det är ju ändå helg en stund till.
@Dan C
det ser ut att vara skivbroms på din cykel, jag tror det rullat ännu lättare med fälgbroms!
Växlar är ju också ett jävla bjäfs egentligen. En massa extra vikt till ingen nytta. Och frihjul? Man kör väl fixie och skiddar när man behöver stanna? (Efter mållinjen är givetvis första och enda gången detta är aktuellt.)För att inte tala om det varit bromslöst - inget onödigt fegbromsande i t.ex. kurvor då inte.
Obvious!Nu pumpade jag till max vad däcket säger, och tycker mig uppleva bättre rull än nånsin!
det gör det eftersom de däck du kör förintar en del av din rörelseenergi, och omvandlar den till värme.Alltså, jag känner ju att det går lättare med 5 bar än 3 bar.
Med 3 bar går det segare har jag märkt nu.
Fulmek kanske ?det gör det eftersom de däck du kör förintar en del av din rörelseenergi, och omvandlar den till värme.
ett styvare trögare däck förstör relativt mer vid lägre tryck, och dess tryckoptimum ligger högre. det kan dock trots högre tryck aldrig bli så lättrullat som ett däck med följsam stomme och resilient gummi med förmåga att ge tillbaka impressionseergi från ojämnheter i underlaget.
exempel på energitjuvar är tjockt gummi, särskilt i skulderregionen, trögt, hårt eller studsfritt gummi, tjock eller trög stomme, punkahindrande stomme i allmänhet, extra inbyggt skumgummi-punkaskydd (usch), tjockväggig slang, och slutligen överraskningen för en hel mytdriven cykelvärld; liten däckdiameter (givet samma stomme och gummi deformeras den mer i sidokanten av kontaktytan ju smalare däcket är)
vid högt däcktryck och ojämnt underlag känner man att däcktrycket är ineffektivt genom att det börjar durra i armarna. vad omvandlas durrandet till? jo förlorad energi.
men har du tröga däck hjälper det tyvärr inte i det läget att sänka trycket.
ett exempel på vad tjockt skuldergummi kan ställa till med; hustruns pendlarcykel fick ett par rekommenderade conti-däck. rullade trögt som fan oavsett tryck. så tog vinkelslipen och reducerade tjockleken i skuldran. från trögt till helt acceptabelt närmast bra rull?
.Visa bilaga 726573
Är det slät asfalt rullar det också lättare, mera tveksamt när asfalten är mera ojämn. Jar har det högsta tryck jag kan ha utan att känna vägvibrationer i styret, känner jag det sänker jag trycket.Har kört med lägre däcktryck än vad däcket säger en längre tid, för jag har fått intryck av att det skulle ge bättre rull.
Nu pumpade jag till max vad däcket säger, och tycker mig uppleva bättre rull än nånsin!
gör det regelbundet, men här var skillnaden extra påtaglig.Fulmek kanske ?
När det gäller bilar så brukar de dra märkbart mer om man har för lågt tryck. På min pendlarcykel kör jag med grova dubbdäck vintertid. Jag upplever att när jag pumpar dessa så blir det mer lätttrampat än innan.Har kört med lägre däcktryck än vad däcket säger en längre tid, för jag har fått intryck av att det skulle ge bättre rull.
Nu pumpade jag till max vad däcket säger, och tycker mig uppleva bättre rull än nånsin!
Vad ska man med cykeln till egentligen? Bara en massa vikt att släpa på, tryck hit o dit, kedjor som skall smörjas osv osv.Växlar är ju också ett jävla bjäfs egentligen. En massa extra vikt till ingen nytta. Och frihjul? Man kör väl fixie och skiddar när man behöver stanna (efter mållinjen är givetvis första och enda gången detta är aktuellt)?
Spring.Vad ska man med cykeln till egentligen? Bara en massa vikt att släpa på, tryck hit o dit, kedjor som skall smörjas osv osv.
Gör det enkelt.
Gå.
Du menar Run, Forrest, Run?Spring.
Happyrun.se