Lågt Hb-värde

Supertramp

Aktiv medlem
Lågt Hb-värde
Jag gjorde ett konditionstest hos Aktivitus idag.
Gick rätt så OK, viss förbättring sedan testet i höstas. Anmärkningsvärt var dock att mitt HB-värde sjunkit från 159 till 135. Normalt värde för män är 130-170. Ligger fortfarande inom spannet alltså men Mattias på Aktivitus menade på att det lägre Hb-värdet hämmatde resultatet, ungefär samma skillnad som mellan dopad och o-dopad (nej, jag gick inte på EPO i höstas... ;-) )

Någon som har erfarenhet av, eller har något annat intelligent att säga angående lågt Hb-värde?
Järnbrist kan vad jag förstått vara en orsak. Eller brist på C-vitamin (som gör att man inte tar upp järnet).

Har försökt gå ner i vikt sista tiden, och har kanske ibland slarvat lite med måltiderna. Dricker masssor med juice, men också massor med kaffe (kanske hämmar upptaget av C-vitamin?).

Ska på Mattias inrådan äta multivitamintabletter. Ska också skärpa mig lite och äta mer regelbundna och allmänt nyttiga måltider, samt skippa kaffet ett tag. Fler idéer?

Lågt Hb-värde
Det finns järntillskott som är receptfria. Järn tas upp bäst tillsammans med c-vitamin. Testa något sådant som komplement till bra kost.

Löpning är också en orsakt till lågt Hb-värde, man kan helt enkelt trampa sönder blodkroppar när man springer.

Lycka till!

Lågt Hb-värde
Du har rätt i att bland annat kaffe hämmar upptag av järn.

Om det inte finns något bakomliggande problem bör det lösa sig med vettig kost, men det kan vara värt att hålla ett öga på.

Bra för järnupptag: järnrik mat (många baljväxter, lever, renkött, spenat), C-vitaminrik frukt, organiska syror (vinäger, surkål)
Dåligt för järnupptag: te, kaffe, mjölk

Lågt Hb-värde
HB förändras med blodmängden. Tränar du mycket kommer du ha större blodmängd men lägre Hb. Däremot behöver inte antalet erytrocyter vara lägre. Du vill kanske mäta hematokrit? Allså; bra form = lägre hb. Soffpotatisform = högt hb.

Själv låg jag i fredags på 127/135 på två mätningar om det är nån tröst :)

Gå och ta ett riktigt blodprov om du vill ha koll på järnvärden.

Lågt Hb-värde
Är du säker att mätningarna var korrekta?
Uttorkning ger högre hb, regelbundna tester är bäst om man ska kunna se nått vidare mönster, så lite uttorkad första gången och välvattnad andra gången kan göra rätt stor skillnad..

Lågt Hb-värde
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Dricker mycket mjölk, bland annat som
> återhämtningsdryck efter träning. Vad i
> mjölken är det som är sopigt för
> järnupptaget?

Kalciumet.

Lågt Hb-värde
Jag har rätt lågt hb. Hade 132 när jag upptäckte det. Började käka nått receptfritt som heter Hemopett och de gånger jag kollat sedan har jag något högre värde. Kan bero på andra saker, men jag "tror" det hjälper något.

Lågt Hb-värde
du har inget lågt värde. Hbt varierar. det är som velman mfl skriver. käka radhusbiff (blodpudding) med juice någon gång i veckan så är du safe. jag springer en del, och det händer att jag inte får lämna blod på blodcentralen pga lågt hb.

Lågt Hb-värde
Jag hade 163 för drygt tio år sen. Vid ett läkarbesök för tre år sen hade jag 152. Vid mitt första Aktivitus-test i februari 2009 hade jag 147. Vid årets första test, i januari, hade jag 135, om jag minns rätt. Ska bli intressant att se vad jag får i maj. Om trenden fortsätter blir det väl 125-130...

Lågt Hb-värde
Här är en till. Jag får inte ens ge blod, så lågt är det. Mina järnreserverver är fullproppade. P-Järnet ligger på: 29 och P-Järnmättnaden på: 0.42. Det kan inte vara bättre m.a.o., så i mitt fall verkar Hb:et inte ha något samband med järnet.

Det där med kaffet stämmer, så jag har börjat att dricka kaffe cirka en timme efter det att jag ätit.

Tog du blodprovet på fastande mage? Och då menar jag fastande mage sedan kl. 20.00 kvällen innan.

Jag är skeptisk till kosttillskott. Äter man rätt ska de inte behövas.

Senast redigerad av en moderator:
Lågt Hb-värde
TobiasC skrev:
> Tror inte du ska dra så stora växlar på det
> där, för att få C-vitaminbrist så måste man
> göra bort sig rätt rejält.

Precis. Typ vara sjöman på världsomseglingar på 1700-talet.

/Johan

Lågt Hb-värde
Supertramp skrev:
> Jag gjorde ett konditionstest hos Aktivitus idag.
> Gick rätt så OK, viss förbättring sedan testet
> i höstas. Anmärkningsvärt var dock att mitt
> HB-värde sjunkit från 159 till 135. Normalt
> värde för män är 130-170. Ligger fortfarande
> inom spannet alltså men Mattias på Aktivitus
> menade på att det lägre Hb-värdet hämmatde
> resultatet, ungefär samma skillnad som mellan
> dopad och o-dopad (nej, jag gick inte på EPO i
> höstas... ;-) )
>
> Någon som har erfarenhet av, eller har något
> annat intelligent att säga angående lågt
> Hb-värde?
> Järnbrist kan vad jag förstått vara en orsak.
> Eller brist på C-vitamin (som gör att man inte
> tar upp järnet).
>
> Har försökt gå ner i vikt sista tiden, och har
> kanske ibland slarvat lite med måltiderna.
> Dricker masssor med juice, men också massor med
> kaffe (kanske hämmar upptaget av C-vitamin?).
>
> Ska på Mattias inrådan äta
> multivitamintabletter. Ska också skärpa mig lite
> och äta mer regelbundna och allmänt nyttiga
> måltider, samt skippa kaffet ett tag. Fler
> idéer?

Om du verkligen försöker gå ner i vikt kanske du ska sluta med att "dricka massor av juice", även fruktsocker lagras i kroppen somm fett om du inte förbränner det överskott du får i dig via juicen... :-) T

Lågt Hb-värde
Enligt en läkare som jag pratade med på blodcentralen finns det inget belägg för att träningen i sig skulle sänka någons Hb värde.
Snarare är det en följdeffekt av vätskebrist (grov/lätt)

Känns som hon har rätt där - oavsett min träningsintensitet ligger jag för det mesta kring 137-142
sett på en 15års period som blodgivare, aningens "lågt"

Du ligger i underkant - ja - men inte på något sätt för lite, om du inte själv lämnar blod eller är den typen som skär dig för nöjes skull.

Blodtappning ger direkt som följd sänkt Hb - då du tappar ut blod.

Ang. ditt juicedrickande finns det Juice med berikning av järn, testa det.

Dricker jag 1-2 glas om dagen någon vecka innan jag lämnar blod kan jag höja mitt eget Hb värde 3-5 snäpp, så det fungerar.

Det finns 2 typer av järn, en från mestadels animalisk härkomst (järntabletter från blodcentralen är utav det) samt en från vegetabiliskt (hälsokost)
Har även hört att det järnet som man tar ifrån inälvsmat är det kroppen snabbast och bäst tar åt sig, att man dricker mjölk har ingen större effekt ihop med det, däremot ihop med järnet ifrån växtriket.

Kaffe o The däremot är NoGo.

Det finns nog en del att läsa på www.geblod.nu dessutom om du inte har testat dig som blodgivare kan det ju vara dags nu - då får du järnkoll !

Lågt Hb-värde
Peadalisten skrev:
-----------------------------------------------
> Det finns 2 typer av järn, en från mestadels
> animalisk härkomst (järntabletter från
> blodcentralen är utav det) samt en från
> vegetabiliskt (hälsokost)
> Har även hört att det järnet som man tar ifrån
> inälvsmat är det kroppen snabbast och bäst tar
> åt sig, att man dricker mjölk har ingen större
> effekt ihop med det, däremot ihop med järnet
> ifrån växtriket.
>
Hembundet järn vs icke-hembundet järn mao. Hembundet järn är det vi lättast tar upp och är av animaliskt ursprung. Rött kött, blodmat, inälvsmat. Eller blodcentralens Duroferon. Ska man få i sig motsvarande mängd järn från växtriket, t.ex. från spenat och broccoli får man smälla i sig bisarra mängder grönt.

Lågt Hb-värde
Kaffe dricks det en hel del av cyklister, så det är nog ingen fara även om det skulle sänka hb lite. Fördelarna med kaffet överväger nackdelarna... :-)

Har också haft en nedåtgående trend på hb värdet. När jag började som blodgivare 1993 så var hb så högt(+170) att första provet hos blodcentralen fick analyseras en gång till för de trodde jag hade någon leversjukdom. Efter det har jag stadigt haft ca 135-145 i hb.

/Leo

Lågt Hb-värde
Little Stereo skrev:
> Om du verkligen försöker gå ner i vikt kanske
> du ska sluta med att "dricka massor av juice",
> även fruktsocker lagras i kroppen somm fett om du
> inte förbränner det överskott du får i dig via
> juicen... :-) T

Jo jag vet, men alla har vå våra laster, och Brämhults apelsinjuice är en av mina.

Lågt Hb-värde
Supertramp skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du verkligen försöker gå ner i vikt
> kanske
> > du ska sluta med att "dricka massor av juice",
> > även fruktsocker lagras i kroppen somm fett om
> du
> > inte förbränner det överskott du får i dig
> via
> > juicen... :-) T
>
> Jo jag vet, men alla har vå våra laster, och
> Brämhults apelsinjuice är en av mina.

Bättre med Brämhult än vad en del andra intar i lasväg... :-) T

Lågt Hb-värde
Checkar in i tråden.

Senaste tiden har jag haft den här känslan av att andas i ett tält så fort jag började trampa lite hårdare.
TIllskrev det låg fettprocent men det blev bara värre och värre.

Styrketräningen blir dock inte påverkad utan mest den kära cyklingen.

Så nu har jag kört blutsaft senaste dagarna och visst tycker jag mig känna förbättring. Fortsätter köra järn.
Anledningen att jag tvekat förut är att typ 2% av befolkningen har en mutation som gör att de tar upp järn mer än andra och detta leder till farliga halter, vilket i sin tur kan förstöra levern.

Men eftersom jag känner så här och det blir bättre av järn ser jag risken som liten att jag tillhör denna grupp.

En rolig effekt är att min apetit har varit låg vilket jag märker nu då jag vill äta, vilket är märkligt då fettprocenten minskat och jag tom klarar mig på stillasittande dagara utan hunger vilket jag då inte gjorde för en månad sedan.

Så ta järn ni som tränar hårt som stolpen. Iofs inte alla som gör det men ta järn ändå vet jag

Lågt Hb-värde
Läste inlägget igen och ser att det tydligen inte är så klart för alla.

C-vitamin gynnar upptaget av järn. Kaffe å andra sidan hämmar kraftigt intaget av järn.

Att slänga i sig järn och juice på morgonen fastande utan kaffe lär nog vara det bästa.

Lågt Hb-värde
Har haft brist på B-vitamin och började käka folsyra för att kunna ta upp b-vitaminet bättre. Taskigt med B-vitamin bukar betyda dåliga hb värden. Folsyran fixade biffen för mig. Det jag åt hette folsyra för gravida och ammande :)

PS jag är av det manliga könet :)

Lågt Hb-värde
Öh....... men...nu.....

Du har ju inte lågt Hb. Det ligger ju inom normalintervallet. Att bara slänga ur sig ett kosttillskott typ multivitamin är direkt felaktigt.. Särskilt när värdet är normalt. Om man nu har ett lågt Hb så är det så att bara ett Hb säger inget: man måste se hela blodbilden för att veta vad man ska göra. Järn? B 12? Folsyra? Utreda vidare? Ska påpeka att inget av dessa alternativ är aktuella i ditt fall. Ditt Hb var ju normalt.

Antar dessutom att du mätt detta med "stick i fingret" Hb en metod som är starkt behäftad för låga Hb värden.

Lågt Hb-värde
Lyktstoplemedhjul sa:
Läste inlägget igen och ser att det tydligen inte är så klart för alla.

C-vitamin gynnar upptaget av järn. Kaffe å andra sidan hämmar kraftigt intaget av järn.

Att slänga i sig järn och juice på morgonen fastande utan kaffe lär nog vara det bästa.
Järn + juice, det gav Brolin den formen han har idag

Lågt Hb-värde
För er som har gott om pengar kan jag starkt rekommendera att köpa mätare från en viss sida på nätet. *får man länka eller ger det instaban?

Har själv blodsockermätare och blodtryck hemma.

Laktatmätare och järnmätare vore najs. EKG om man var rikrik.

edit: kolesterol, dexascan är också oblgatoriskt om man är mijonär.

Petscan känns overkill

Senast ändrad:
Lågt Hb-värde
Länka ska nog gå bra om du håller dig borta från politik.

Min blodcentral säger att träning ( framförallt löpning men även cykling) krossar de röda blodkropparna och ger därmed ett lägre hb. Numer måste jag kolla hb innan jag får lämna blod. De sa även att normalt så tappar man 15-20 enheter i hb av att lämna blod.

Hålla sig undan från kaffe och mjölkprodukter ihop med mat är ett stalltips.

Lågt Hb-värde
Nej, du bör omedelbart bums gå och köpa en positronemissionstomograf. När du ändå är på gång rekommenderar jag en datortomograf och en magnetkamera. Med tanke på din uppenbara medicinska begåvning kommer du att ha nytta av att med jämna mellanrum genomföra undersökningar på dig själv för att utvärdera din träning.

Lågt Hb-värde
Magthebag sa:
Länka ska nog gå bra om du håller dig borta från politik.

Min blodcentral säger att träning ( framförallt löpning men även cykling) krossar de röda blodkropparna och ger därmed ett lägre hb. Numer måste jag kolla hb innan jag får lämna blod. De sa även att normalt så tappar man 15-20 enheter i hb av att lämna blod.

Hålla sig undan från kaffe och mjölkprodukter ihop med mat är ett stalltips.

Du förstör blodkroppar vid impact. Man brukar säga att löpning är förödande.
Cykling är väl inte så mycket impact tänker jag mig.

Lågt Hb-värde
GoranS sa:
Nej, du bör omedelbart bums gå och köpa en positronemissionstomograf. När du ändå är på gång rekommenderar jag en datortomograf och en magnetkamera. Med tanke på din uppenbara medicinska begåvning kommer du att ha nytta av att med jämna mellanrum genomföra undersökningar på dig själv för att utvärdera din träning.

Ja det är en PET.

Vore sjukt intressant att se hjärnan i arbete.

SKa tydligen gå och ha överaktivitet i vissa delar av hjärnan vore trevligt se om det stämmer.

The caudate nucleus- den rackaren ska tydligen vara ett måndagsexemplar hos mig

Senast ändrad:
Lågt Hb-värde
Känner mig nästan som en ny man.

Nu lägger jag nojan vid sidan och kör på det varje dag. Blutsaft.
Får jag väl ha mutation om det vill sig illa i värsta fall pajar levern.

Motivationen att cykla kommer tillbaks, idag s¨g jag tre cyklister som jag genast körde om. Senaste två veckorna skulle jag bara naaa varför orka.

GOD DAMMIT

RIGHT babe

YEP

Edit: Kör på järn allihopa och strunta i stora drag i vad läkare säger. Järnbrist visar sig först på blodprov när den är riktigt stor.
Därför var svaret tidigare i tråden ganska retarderat. Det om att varför bry sig om man ligger lågt på "normal skalan".

Märker ni nu är jag så här passiv aggressiv igen. God dammit*

Yep

Senast ändrad:
Lågt Hb-värde
Lyktstoplemedhjul sa:

Motivationen att cykla kommer tillbaks, idag s¨g jag tre cyklister som jag genast körde om. Senaste två veckorna skulle jag bara naaa varför orka.

GOD DAMMIT

RIGHT babe

YEP

Edit: Kör på järn allihopa och strunta i stora drag i vad läkare säger. Järnbrist visar sig först på blodprov när den är riktigt stor.
Därför var svaret tidigare i tråden ganska retarderat. Det om att varför bry sig om man ligger lågt på "normal skalan".

Yep

Märker mer att du kollar på Rich Pianas Youtubekanal.

Lågt Hb-värde
storfiskarn sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

GOD DAMMIT

RIGHT babe

YEP

Yep

Märker mer att du kollar på Rich Pianas Youtubekanal.

Hur kan en inte göra just detta?

edit: nåväl. Kör på järn allihopa. Varför chansa
Om jag förstått allt rätt är lagget relativt ganska stort när det gäller just järn. Kroppen döljer första symptomen och sedan tar det ett bra tag för den att komma upp till normala nivåer.

Senast ändrad:
Lågt Hb-värde
liten före och efter bild

Bilagor

• petGroomingBeforeAfter.jpg
    petGroomingBeforeAfter.jpg
    48 KB · Besök: 78
Tillbaka
Topp