lampbygge

lampbygge
Ser ju ok ut, vad är det för glödlampa/reflektor du använder?

Nja, inte hundra, men 1x20W borde lysa upp längre framåt iaf? Men på närmare håll kanske 2x10W ger bättre spridning?

/Leo

lampbygge
Jo, det är vanliga spot-lampor (35mm, kapslade).
Resten är byggt på 32mm vit pvc, samma som används till avloppsrör.

2 X 10 W ger en bra spridning, de pannlampor som säljs har en mycket större reflektor och därmed ett mer koncentrerat ljus.

Om jag tar bort strumpan kanske det blir ännu bättre!

Jag kan delge byggbeskrivning om intresse finns.

/Erik

lampbygge
Den klarar mycket regn, framtill är den så gott som tät. Den är dock inte "vattentät". Batteriet har jag i en sele på ryggen.
/Erik

lampbygge
Jaaa...
kan du fixa ritning eller motsvarande
verkar ju helt klart en bra grej för fattiga mig.
säkert fler som vill ha..
tack på förhand..

lampbygge
Jag har fått för mig att det är batteri och laddare som står för nästan hela kostnaden även om man bygger själv, så det gärna blir uppåt tusenlappen hur man än gör?

lampbygge
Ja, kostnaden för själva lampan är den minsta utgiften, även om man köper en färdigbyggd Mila/Silva lampa.

Laddare går alltid att hitta billigt, men det är värre med bra batterier som inte väger bly(!). ;-)

/Leo

lampbygge
en kompis till mig bygger dyklampor och han säger det också att det är batteriet som kostar mest, naturligtvis så kostar det endel att göra själva huset(heter de så?) men använder man avloppsrör så blir de ju billigt =) de är ju helt klart =)

lampbygge
Blytungt batteri ....
är faktiskt använbart för oss fattiga.
Använder själv ett på 12 V / 7 Ah från Claes Ohlsson. 270:-
Går att ladda med vanlig batteriladdare för bil/mc-batteri.
Om man inte har en sådan får man dock punga ut med ytterliggare 350 riksdaler.

Vikten är iofs ganska hög men inte mycket mer än en full vätskebehållare i Camelbacken, varför jag använder denna att ha batteriet i när jag cyklar. Stör inte framfarten ett dugg (om man nu inte skulle landa på rygg dvs).

Har provat följande lampalternativ (Halogenspots 12V, diameter 51 mm)
65 W, drygt en timme (begränsad tid men lyser som f_n !)
35 W, ca två timmar (kanonljus, länge !)
20 W, ca tre och en halv timme (helt ok ljus, bra för långpassen)
Efter dessa tider börjar ljuset sakta att falna.
Det finna alltså ytterliggare några munuter att ta sig ut på upplyst plats ;-)

Lycka till med era byggen !

/ Lars

lampbygge
35W i två timmar låter ju som en helt perfekt kombo, Milalampans originalbatteri räcker i dryga två timmar med 20W.

Jag skulle vara lite orolig över att cykla runt med ett syrafyllt batteri på ryggen bara..

/Jonas

lampbygge
Jovisst, men det innehåller väl ändå syra? Vad händer om man ramlar olyckligt så att det spricker?

Risken för att ramla så är iofs liten. Jag är nog bara lite avundsjuk på de där 65 watten :-)

Faktum är att det går att bygga riktigt billigt med de här prylarna och dessutom integrera snyggt värre med en gammal hjälm om man sågar av PVC-rören i bakkant "i linje" med hjälmen.

Nån som vill köpa en milalampa? :-)

lampbygge
Glömde tillägga att om ni ska prova lampor med högre effekt > 20 W, så glöm inte att använda rejäl kabel. Minst 2.5 mm2, tex högtalarkabel.
Annars försvinner många fina volt i sladden !

/ Lars

lampbygge
Enkelt och billig lampbygge :

- Sigma Mirage-X 20 Watt ca. 200 sek cykelhandlaren
- 1 eller 2 blyakku 6V 3,4 Ah ca. 150 sek/st. Clas O.
- laddare f. motorcykelbatteri ca. 70 sek Biltema
- sadelväska (för akku) har man väl redan hemma
- lite högtalarekabel, säkringar och dyl.

20 Watt, ser professionell ut, tar ca. ett halvtimme att bygga ihop, kostar ca.500- 600 spän. Brinntid med 1 akku ca. 1 tim, med 2 akku parallellt ca. 2 tim.

Om du köper halogenlampor, köp inte billig skräp från Clas O. eller dyl. Köp lite dyrare från t.ex. Osram eller Phillips, du får mycket mer ljus ut från dessa.
Testade en 35W Clas O. mot en 20 W Phillips brilliant och Phillips lampan kändes subjektiv starkare.

lampbygge
Mirage-X är gjord i plast och jag antar att den inte klarar av 35W lampor utan att ta skada. Den blir redan rätt varmt med 20W.
Desutom blir brinntiden ännu kortare.

lampbygge
Beror på om du kör med 6 V eller 12 V. 12 V är inget problem, men det kan vara svårt att få tag i 35W/6V lampor. Desutom tror jag inte att kabel och kontakt klarar av de 6 A som behövs för en 35W lampa.

lampbygge
hur e det med batterier?
kan man inte köpa typ laddbara 1,5v batterier å seriekoppla?
8st=12v men vet inte riktigt hur mtk (A) man kan kräma ur dom
fan man har ju gått el å vele för längesen ,men kommer inte ihåg

lampbygge
Seriekopplat = samma kapacitet som varje enskilt batteri men högre spänning.

Parallellkopplat = Addera kapaciteten för batterierna, men samma spänning som ett batteri.

lampbygge
Blev så sugen på att testa lite mörkercykling att jag var tvungen att snickra ihop en pannlampa av lite gammalt skrot.

Tog och letade fram några gammla accar från den radiostyrda bilen (7,2V/1200mAh) som jag satte på laddning.
Har nyligen bytt några små extraljus <http://www.extraljus.com/images/ramp_b_3_s.jpg> på bilen pga taskiga reflektorer så en av dom skruvades fast på min gammla hjälm.
Spände fast en av accarna på hjälmen med ett spännband och begav mig ut i skogen.

På plats i skogen så petade jag in kablarna i kontakten (har ingen passande kontakt) och varde ljus.
Trots att det bara var 7,2V accar så lyste det riktigt starkt med 12V lampa på (håll i er nu) 100w.

Som ni säkert förstår så var livslängden ganska bedrövlig med kombinationen 100w och halvladdade accar på ynka 1200mAh men det första räckte nästan i 10 min och det andra i ca 5min.

Så i morgon blir det till att fixa lite kontakter så att det går att köra alla 3 accarna samtidigt.
Byter man lampan till en 55w i stället och laddar accarna ordentligt så borde det gå att få ur 45-60min.

Var för övrigt ganska häfftigt att glida fram i skogen i pannlampsskenet;)

Post Edited (03-11-02 19:59)

lampbygge
Har äntligen fått tummen ur och lyckats fota våra varianter:

Dscf0002.jpg

Översikt av bygget på hojen

Dscf0004.jpg

35 W flod sitter på styret

Dscf0005.jpg

Specialbygge i alu för batteriet

Receptet för lampan på styret:
* 12 V Halogenlampa, 20W räcker gott o väl egentligen, flodvarianten (ca 38° spridning)
* Lampan fästes i med silikon - INTE värmelim - i antingen ett rostfritt rör (gubben är svetsare...) eller ett pvc-rör i lagom dia.
* kabel o kontakt
* Ett 6,8 Ah blyack (Ca 300:- på Hobbex)
* specialställ i alu för blyacket - flaskstället funkar också
Ger ett kanonljus som räcker för långturer!

Dscf0006.jpg

20 W spot på hjälmen
Har ett mindre batteri (2,8 Ah har jag för mig) i midjeväska till hjälmlampan

Receptet för hjälmlampan:
* 12 V Halogenlampa, 20 W, spotvarianten (ca 12° spridning)
* en böjd alu-plåt med lagom hål för spoten
* lampan fästes med silikon i alu-plåten
* fästes på hjälmen med dubbelhäftande tejp o buntband
* kabel o kontakt
* 2,8 Ah blyack förvaras i midjeväska

Enkelt, billigt, smidigt och funkar kanon!

/anki

Senast redigerad av en moderator:
lampbygge
Blir mer å mer sugen på att snickra ihop en lampa
tycker inte att priset på en Mila lampa e motiverat ca:900kr för en reflektor 20w 6v lampa och pannhållare, och då skall man ju köpa batteri oxå.
Är dock lite kluven på vilken variant det skall bli?
1. Antingen så kan man ju köpa lös Milo reflektor och lamphållare sen fixa till på hjälmen
2. Rör bygget med 10w 35mm halogen enligt beskrivningen i tidigare inlägg
3. Anki´s sista bild 35mm lampa i en simpel alu konstruktion "kan det bli enklare"
känner nog att jag minst skulle vilja ha 20w.
Vad skall man ha för ett batteri?
6 eller 12v hur mycket ström kan man kräma ur om man exp.kör med 20w 12v eller 6v.
orkar ett 6v dra en 20w 12v?
Hur länge? vill ju ialla fall minst ha 1timmes körning
ojoj hastigt skrivet ...nu kommer chefen ujuj.."utskällning"

lampbygge
Börjar också bli lite sugen på att bygga.

Hittade den här på <http://www.elfa.se> , art. nr: 33-547-01

En 20W halogenlampa som ska lysa motsvarande en 35W. Låter ju inte helt fel. Eller en likadan 35W lampa lyser motsvarande 50W standardhalogen.

Någon som har kolla på lagom utlysningsvinkel på ljuset? 24 eller 38 graders vinkel. Är det lagom med 24 eller blir det för brett? 38 borde vara för brett, iaf om man bara kör med en lampa.

/Per

lampbygge
<http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1372.htm>

Jo, den verkar klart intressant. Om jag skulle byggt än och ändå skulle kört med en blyacc med lite mera kapacitet hade jag nog kört med 35W. Allt över 2 timmar känns som godkänd batteritid.

/jonas

lampbygge
Yepp tror den ligger på runt 2 - 2,5 kilo. Sitter kanonbra på ramen och är inte ivägen så det stör. Tyngre cykel ger lite mer träning under vintern ;)

lampbygge
Med lite mindre vatten på ryggen så är det ju marginell skillnad om man har den där! :)

/jonas - kör vidare med sitt milabatteri.

lampbygge
Har byggt en enkel modell som jag sett på någon engelsk hemsida, där man använder kulskydd i plast till dragkrok. Kulskyddet sätts fast med två slangklämmor. En mycket enkel anordning som funkar bra, har kört två vintrar med den. En fördel med den är att den är lätt att rikta om i höjdled under färd gäller både pannlampan och den på styret. Har satt en strömbrytare på styrlampan och kan där styra mellan styre eller huvud, jag har 12v 10W på styret och 12V 20W på huvudet. Använder samma batteri som Anki men har satt det i en midjeväska som trycks ner i en av flaskhållarna och remmarna till väskan spänns runt ramröret-batteriet.

Kan verkligen rekomendera alla att prova och bygga själv jag hittade det mesta av mitt material på lokala OK macken - billigt och bra

Tillbaka
Topp