Fick ett ryck och pillade ihop min egen pannlampslösning i dag. Tänkte lägga in min lösning som är totalt jättesimpel men verkar funka bra. Har bara testat en kort liten sväng i kväll iofs.
Materiel:
Lampa: 35 W Osram halogen, 10° spridning, 50 mm (Clas Ohlson 32-3571)
Lamphållare: Liten grej man kan sätta i ett ca 21 mm hål (Clas Ohlson 32-5601)
Batteri: 12 V, 4,5 Ah blyack, 1,8 kg (Biltema 80-409)
Övrigt: Sladdstump, strömbrytare, ett par flatstift och en plåtbit
Totalt kostar det under 200 kr om man har lite gammalt skrot hemma. Lite över 200 kr om man ska köpa allt. Finns ju lampor för 15 kr på biltema också eller för 90 kr om man ska ha IRC-lampa. Måste testa det snart. Sen kanske man vill satsa på ett snäpp större batteri också men då är det 7,2 Ah och 2,7 kg. Lite tungt kanske. Fast 1,8 kg var inget problem att stoppa i kamelpuckeln.
Det mest tveksamma med den här superenkla lösningen är att lampan bara sitter fast baktill. Kan tyckas lite sladdrigt, men den verkar sitta tillräckligt bra. Sitter med en liten metallmoj som går in i spåren i lampan. Om man säkrar med lite ståltråd ska det mycket till för att lampan ska pluppa ut. Min teori är att dom vibrationer som får lampan att lossna är så kraftiga att jag skulle får hjärnskakning i samma veva.
Det näst mest tveksamma är att jag helt har ignorerat att fuktskydda den här lösningen. Får väl se hur mycket ärg och klegg det blir vid kontaktytor och sånt. Eventuellt kan man lura lite på att dra över lite krympslang på några väl valda ställen kanske.
Den uppenbara fördelen med min lösning är att den går oerhört snabbt att göra för vem som helst. Sen är den ju lätt också. Inga "onödiga" komponenter som ett riktigt lamphus t.ex. :) Billigt blir det också.