Lämplig hoj för tunga personer?

SebbeK

Aktiv medlem
Jag har en kollega som vill börja cykla. Han väger 110+.

Vad finns det för lämpliga hojar? Gärna billigt.

Jag tänker mig typ Kona Cinder Cone eller liknande? Andra tips?

Vilken HT som helst klarar väl det...
Luftgaffel vore väl smidigt så man kan hitta bra fjädringsstyvhet utan att behöva hitta ny fjäder. Tjockdäck >60mm är nog en bra idé.

110kg är faktiskt inte så mycket mer än en krallig herre och lite packning.

De flesta cyklar klarar 110kg utan några problem. Det som kan bli problem är hjulen som ibland kan vara specade för ganska låga vikter. Märker man att man börjar spränga ekrar i rasande takt kan man se över hjulen vid ett senare tillfälle.

Själv har jag vägt mer än din kollega och inte haft några problem alls med mtb. Har däremot fått byta hjul på racern. Jag har haft både billig skitgaffel utan luft och med luft. Luft är att föredra, men båda funkade.

De flesta mountainbikes som jag har kollat är specade för mer än 110 kg. Brukar stå i manualen hur mycket cykeln ska tåla.

Jag vägde som mest 103 och har lätt 5kg till på mig med ryggsäck mm. Inga problem vare sig med 26" eller 29" mtb.

Går det att välja, välj styvhetshöjande saker som taper styrrör, 15mm axel, feta däck, breda fälgar, 180 eller ännu hellre 203mm bromsskiva fram.

En given kandidat är annars Kona Hoss som är byggd speciellt för tyngre åkare.

Skall han köpa lvg är det mer lurigt. Cycling Plus hade ett tema i ämnet med riktigt stora killar; tex Victor Ubogo. Många cyklar hade 90kg gräns.

image.jpg

Jag vägde nästan 120kg när jag började och det har aldrig varit nått problem med MTB. Är det luftfjäder kan man få ligga på gränsen i tryck men det har funkat det med.

Scotts lvg-cyklar är specade för 120kg totalvikt.

/F

Jag har en scott spark. Vikt 111 inga problem.
Läste att alla scott mtb tål ca130kg.

Hjul som inte tål vikt blir bara problem om du vill köpa nya finare hjul.
Men std som sitter på hojen är inga problem.

32ekrar ska de va. 27" blir starkare än 29 är jag ganska säker på eftersom de tål mera vikt än samma hjul i 29". Läste i DT tabell.

Tillbaka
Topp