Lämplig vinterpedlare? (Mtb)

abbe

Ny medlem
Har tröttnat på att slira runt i snömodden med sommarpendlaren nu. På den får jag plats med max 35 mm dubbisar (Schwalbe Maraton Winter) men det hjälper ju inte nämnvärt när det är som idag tex...

Funderade väl redan förra vintern på om jag skulle skaffa mig nåt med breda fina däck och dämpad framgaffel. Mao en mtb hardtail som egentligen enbart kommer att användas för pendling (ca 10 mil/vecka) under vintern. Skogscykling är säkert kul men inget jag kommer att ha tid med tyvärr.

Ca 6000 känns rimligt att lägga för mig och då är jag fullt medveten om att jag inte får någon värstinghoj. Snarare en instegs-mtb på rea... ;-)

Har spanat in den här som finns på TCM i Tyresö för 5.995 pix (nersatt från 7.995)

Corratec X-Vert Expert
http://www.tcmcykel.se/corratec-xvert-expert-p-343-c-236.aspx

Jag är 177 cm (72 kg tung) så då hamnar jag ju egentligen mitt emellan deras storlekar 44 och 49 cm (ca 17" och 19"). Då jag i princip bara kommer att pendla med den lutar jag mot 49 cm. Dessutom är 44 cm slut hos dom så då måste jag ändå spana in någon annan hoj.

Utan att vara expert på vare sig cyklar i allmänhet eller mtb i synnerhet verkar Corratec'en vara en väldigt prisvärd hoj. Det är faktiskt den enda jag har lyckats hitta med BÅDE Deore-växlar och skivbroms under 6000.

Är det någon som har några synpunkter eller tips på någon annat?

Senast redigerad av en moderator:
Satsa på en cykel med stel gaffel om du tänker köra med skärmar och sådant. Hade rekommenderat en Cannondale Bad Boy Disc men ligger på 8000kr, lite billigare med v-bromsar tror jag.

Vad ska du med stötdämpare till om du inte ska cykla i skogen?

Känns bara som något som kommer påverka driftsäkerheten för vinterhojen negativt.

har som sagt bara slirat runt med en sk racerhybrid i snömodden tidigare år. Jag trodde nog att en dämpad framgaffel skulle ge mer komfort när det är mycket snö och annat otyg på cykelbanan men jag kan ju ha fel.

Menar ni att det är helt meningslöst med stötdämpare på hårt packad snö alltså? Och då tänker jag framförallt på hur det var förra vintern... Min pendlare med stel gaffel studsade och lät som själva f-n i det väglaget. Och bekvämt att cykla var det inte.

Jag tycker dämpad gaffel är guld värt på knöliga vintervägar. Cyklar varje dag på en Scott Aspekt 10, med låst gaffel är det riktigt knaggligt på cykelbanorna, dämparen gör väldigt mycket för komforten när det är riktigt vinterföre, är det saltat och snöfritt kanske det inte är nödvändigt. Annars för du väl köpa en cykel med låsbar dämpare så kan du ha det som du vill.

Såvitt jag kan se så är gaffeln låsbar på Corratecen jag länkade till. Jag har för mig att säljaren på TCM sa det också när jag snackade lite snabbt med honom på tel.

Tänker jag rätt när det gäller storlek? Dvs är det rimligt med 49 cm modellen om jag enbart skall ha den som pendlare och inte i skogen?

Jag har en Corratec X-vert Expert som transport/andracykel och är nöjd.

Har fasta skärmar (och ibland pakethållare).
Bak är det standardfästen, fram har jag fäst med buntband och skärmstagen med rostfria gummibklädda rörklammer som jag köpte för en hundring.

Jag är 173cm kort köpte en 44:a som troligtvis kommer kännas liten för dig.

IMG_0623.JPG ht=493

frankerat:
tack för info! Intressant att se hur du har kittat hojen. Snyggt!

Barends finns väl inte som original eller? Har du satt på dom själv? Personligen tycker jag det är väldigt skönt med det.

Har du haft ngt krångel med gaffeln eller skivbromsarna? Eller nåt annat som kan vara bra att veta?

abbe skrev:
-------------------------------------------------------
> frankerat:
> tack för info! Intressant att se hur du har
> kittat hojen. Snyggt!
>
> Barends finns väl inte som original eller? Har du
> satt på dom själv? Personligen tycker jag det
> är väldigt skönt med det.
>
> Har du haft ngt krångel med gaffeln eller
> skivbromsarna? Eller nåt annat som kan vara bra
> att veta?

Inget krångel alls, nöjd med bromsarna och upplever dom som tysta i vätan jämfört med Avid Juicy 3 som jag haft på tidigare cykel.
Gaffeln är sneakvariant, låsbar.
Barends och skärmarna hade jag liggande hemma. Längre skärmar skulle inte skada men det får vänta :)

Har väldigt sällan upplevt något problem med växlar på pendlaren, skönt dock att ha ett stort växelregister och välja på beroende på väder.

Något jag skulle ha svårt att leva utan på en pendlare är skivbromsar.

Här är min variant som fungerar fint, det enda som står på önskelistan är lättare hjul (D521 är tungt att pendla på)

DSC00071.jpg ht=544

Jag gjorde slag i saken i lördags och körde ut till TCM i Tyresö.

Tyvärr kändes Corratec'en lite för stor (49 cm) och 44cm var ju slut.

Men jag hade även spanat in en CUBE Attention som dom också hade nersatt pris på.

Dvs den här: http://www.tcmcykel.se/cube-attention-p-112-c-147.aspx

en tusenlapp dyrare och inte riktigt lika fina komponenter som Corratecen men storleken kändes mycket bättre (18") och dessutom tyckte jag det var lite snyggare också. (Inte helt oviktigt... ;-)

Premiärturen blev alltså idag i duktigt mycket snömodd. Funkade hur bra som helst! Och kul som tusan var det också. Vete fan om jag inte kommer att ge mig ut i skogen i alla fall till våren...

Tillbaka
Topp