lämpligt mellanmål för mtb-tur?!?

LEAF

Medlem
tjenare!

vad har ni med er i ryggan när ni är ute och cyklar 3 timmer + turer?
vad är bäst att ha med sig till fikapauser under turen? vad ger mest energi på snabbast möjliga tid! brukar själv köra med snickers och bananer.

tacksam för tips och förslag.

Senast redigerad av en moderator:
Snabbast möjligt är ju dextrosol. Men då det ahr tockhögt GI-värde, riskerar du att få en sk reboundeffekt. Alltså att blodsockret efter ett tag blir lägre än vad det var innan intaget.

Men att ta snabba kolhydrater tycker jag är ett tecken på dålig planering av intaget. Käker man kolhydrater lite då å då, behöver aldrig panik-dextrosol användas.

Jag har också fastnat i torkade aprikosfällan. Perfekta, goda, 50% kolhdyrater som är väldigt långsamma. Små äter man dom, 3-5 åt gången så klarar jag mig. Å magen med.

annars ska bars fungera, vet inte riktigt exakt då jag inte kör så mycke pass över 3 timmar, och de få som det blir går det ofta åt en banan eller 2 på..

Bra mat före träningen och något lätt under, typ banan, bars eller liknande så klarar man sig 3-4 timmar.

Tänk på att äta ordentligt när du kommer hem från rundan också så du får i dig tillräckligt.

Det är ingen risk för rebound effekt om kroppen behöver energin, blodsockret tas om hand om och insulinnivåerna blir inte för höga.
Innan träning är det däremot generellt sämre med snabba kolhydrater.
Energikaka, banan eller gel är väl lämpligt. Köp både kakor gels och annat och testa vad din mage trivs bäst med.
Jag ska testa gel till veckan själv. Jag brukar ta med mig en påse med russin när jag åker en längre sträcka.

3 vita franskbröd med nåt schysst pålägg, ett par bananer, russin räcker för 3-4 timmar. Ja, förutsatt att jag käkat innan! Det ska ju smaka gott också. Inga mer bars för mig på en nöjestur. UÄKK!

träning. allt mellan gel, sportdryck och bars till frukt, bröd och konstiga mackor eller muffins. det som finns tillhands helt enkelt och passar i fickan.

under tre timmar ska det inte behövas någon mat om farten är distansintensitet. varför äta för mycket? vad blir träningseffekten?

Bananer, russin, billiga energikakor från Coop typ "Corny" eller Snickers. Det är "grunden" som jag kör med under långturer på runt 6 timmar. Fast om jag planerar att köra så långt eller längre och det blir en lite lugnare Happy Epic så tar jag med en god baguette(halv eller en liten) med ost och skinka, samt termos med varm choklad eller kaffe. Baguetten kör man utan problem några timmar med, så en längre rast efter tre timmar är det perfekt att plocka fram den. :-9 Ungefär samma upplägg är det alltid när vi kör i alperna också på somrarna, gott enkelt, billigt och bekvämt.

/Leo

Baguetten kan man få ner i en drickaflaska med tillräckligt stor öppning.

Vill man inte ha rygga och inte behöver alla flaskställ får man faktiskt ner förvånansvärt mycket bra grejjer i en drickaflaska.

/rikard

Det beror på hur lång den är. Tycker alltid att choklad i olika former (särskilt Bounty och Kexchoklad) och bananer funkar bra. Däremot har de "power bars" jag hittills prövat i de flesta fall smakat pyton. Russin är utmärkt också. På längre turer har vi termos o mackor eller bullar utöver banan o choklad.

lunsenl2o.jpg

Vi åker alltid med ryggsäck. Det ska vara en bättre lätt modell, inte för stor, gärna med vattensystem, och man ska vara försiktig med att få med sig för mycket vikt. Att hoja med mycket vikt i ryggsäck blir snart smärtsamt.

Per

Råkade göra en icke planerad 5h tur för ett tag sedan...
Efter 3h (hade inte ätit lunch och klockan var ca13.00) hittade vi en kiosk där vi köpte en jumbopåse gelehallon och en Marabou mintkrokant chockladkaka modell större som vi delade på, jag drack också en iste. Funkade grymt bra jämfört med vad jag trodde. Snabb energi var det och de sista 3h landsväg och grusväg gick i flygande fläng med hastigheter runt 30 km/h på flacken och mer i nerförsbackarna och det på grovmönstrade feta däck (min polare, jag körde på mer slickslika däck men med lågt tryck). Fast det är klart när vi kom hem var vi ganska möra pga riktigt usel kondition hos i varjefall mig...
Jo jag vet 30 knyck är inte så mycket men för två otränade noviser varav en utan SPD och ingen iförd lycra eller med rakade ben eller armar så tycker jag det var ok, roligast var att blåsa om en racer i ett medlut, kom ifatt honom i stan lite senare men då gav han sig inte utan spurtade om mig där jag stånkade mig fram i brist på energi.

Råkade göra en icke planerad 5h tur för ett tag sedan...
Efter 3h (hade inte ätit lunch och klockan var ca13.00) hittade vi en kiosk där vi köpte en jumbopåse gelehallon och en Marabou mintkrokant chockladkaka modell större som vi delade på, jag drack också en iste. Funkade grymt bra jämfört med vad jag trodde. Snabb energi var det och de sista 3h landsväg och grusväg gick i flygande fläng med hastigheter runt 30 km/h på flacken och mer i nerförsbackarna och det på grovmönstrade feta däck (min polare, jag körde på mer slickslika däck men med lågt tryck). Fast det är klart när vi kom hem var vi ganska möra pga riktigt usel kondition hos i varjefall mig...
Jo jag vet 30 knyck är inte så mycket men för två otränade noviser varav en utan SPD och ingen iförd lycra eller med rakade ben eller armar så tycker jag det var ok, roligast var att blåsa om en racer i ett medlut, kom ifatt honom i stan lite senare men då gav han sig inte utan spurtade om mig där jag stånkade mig fram i brist på energi.

Jag kan skriva under på det där med pitabröd med fikonmarmelad. Måste vara det godaste jag nånsin ätit. Men det gäller som sagt på 6h+turer.

En av alla bra saker med cykling är att man får kalla godis för energi istället för godis, personligen så är Mars favoriten. Russin är också bra, vid jul eller andra festliga tillfällen kan man även piffa upp russinpåsen med lite mandlar. Bananer brukar det också gå åt en del av. Att stanna nånstans och köpa kaffe och macka slår nog det mesta.

Vart hittar man denna fikonmarmelad då? Själv brukar jag köra med saft eller sportdryck istället för vatten, räcker längre än man tror. Annars är russin, cornflakes, kexchoklad och frukt bra på kortare turer.

Willys hade en stor burk bland mellanösternmaten ( kikärtspasta osv ) nu när jag var och handlade. Finns även på Konsum bland marmeladerna i en avlång, hög burk. =)

Jupp, Willys har det man behöver som cyklist :) Dom brukar oxå ha "riktiga" pitabröd, dvs sådana som är bakade av orientbagarn eller vad dom heter. Precis så där lagomsega och släpper inte igenom fukt från det man stoppar i dom.

Vad man ska äta som mellanmål på en tur beror väl på vad man själv tycket smakar bra. I stort sett vad som helst som innehåller kolhydrater fungerar ju. Dock finns det saker som är bättre och andra som fungerar lite mindre bra men det spelar nog främst roll när man anstränger sig på relativt hög nivå. Vid ex tävlingar bör man undvika allt för mycket fett och protein då kroppen inte kan använda sig av den tillförda energin under ansträngning. Protein och fett gör även att magtömningen går långsammare vilket innebär att mindre energi kommer ut i kroppen.

//Jocke

Jag måste slå ett slag för min energipåfyllare... DADLAR! Gott som f*n och enkelt att ta med sig, ta me typ 20 dadlar i en påse som du har i fickorna på ryggen. Sen kan du bara plocka därifrån, även i fart. Om du kör i +6 timmar kan du äta två dadlar/ halvtimme eller nåt... Ha de bra o lycka till!

Torkade aprikoser är gott och fint.

Aprikos (otorkad per 100 g)

Energi 46 kcal/ 192 kJ
Vatten 86 g
Protein 1,4 g
Kolhydrater totalt (ej fiber) 9,0 g
Kostfiber 2,1 g
Kalium 295 mg
ß-karoten 1570 µg
C-vitamin 15 mg.

Aprikos (torkad)

Näringsvärde per 100 g:
Energi: 1214 kJ / 291 kcal
Fett: 0,5 g
Protein: 5,0 g
Kolhydrater: 63,5 g

Att jämföra med den mer vanligt förekommande bananen, som man oftast tar med otorkad:

Per 100 g banan

Energi 97 kcal/405 kJ
Vatten 74 g
Protein 1,0 g
Fett 0,5 g
Kolhydrater totalt (ej fiber) 21,8 g
Kostfiber 1,7 g
Kalium 395 mg
ß-karoten 48 µg
C-vitamin 9 mg.

Billigare än Powerbars...

Livsmedelsverket har en utmärkt databas för (bland annat) frukter av alla de slag, torkat såväl som otorkat.

<http://www.slv.se/>

Gifflar !!!
.. eller kanelbullar, har räddat mig ur djupet på många långturer.

Blir dock ganska mosiga i ryggfickan på cykeltröjan :-)
Bättre går det om dom får ligga i ryggsäcken/camelbacken.

Mvh / Lars

Hade min speciella "högoktanpaj" med på senaste 10 timmarsturen. Stressad som jag var på morgonen så tog jag den kalla pajen (som då var hård) och slängde ner i en plastpåse som jag stoppade i ryggsäcken.
7 timmar senare när det var dags för mat så hade pajen värmts upp och smulats sönder. Såg ut som om någon hade kräkts i påsen. Behöver väl knappast tillägga att det inte blev någon paj den dagen...

Någon liten (brus)tablett med magnesium gör underverk för att hålla kramptendenserna borta. Finns visserligen som tillsats i de flesta sportdrycker men kan det kan vara bra att ha nå'n i "reserv" när turen kanske blev lite längre än man tänkt sig.

-Nisse

Kanelbullar och bars är det som gäller, har man ätit och druckit rätt innan turen behövs inte så mycket under turen, däremot är det ju väldigt viktikgt vad man äter efter turen. I flarran är det vanligt vatten, inget energy-jox, magen pallar inte det!

Trådlyft lvl 12. :)

Två undringar:
- När börjar ni fylla på energi? Hur lång ska en tur vara för att det är värt att stanna och käka något?

- Hur återhämtar ni er? Ibland då jag kört 3+ timmar kan jag vara död resten av dagen. Detta även om jag ätit innan, och äter snabbt efter hemkomst. Även försökt få i mig salt. Ordentligt med vätska är en självklarhet.

Tack!

Lefty sa:
Gifflar !!!
.. eller kanelbullar, har räddat mig ur djupet på många långturer.

Mvh / Lars

Håller med eller Funs("syster" till gifflarna) med vaniljfyllning, som vi fick på Snapphaneturen.
Annars kan man se till att någon(Lefty) bjuder på tårta ;-)

Foxis sa:
Trådlyft lvl 12. :)

Två undringar:
- När börjar ni fylla på energi? Hur lång ska en tur vara för att det är värt att stanna och käka något?

- Hur återhämtar ni er? Ibland då jag kört 3+ timmar kan jag vara död resten av dagen. Detta även om jag ätit innan, och äter snabbt efter hemkomst. Även försökt få i mig salt. Ordentligt med vätska är en självklarhet.

Tack!

Allt beror ju på intensitet, är d tävling så käkas d gel var 45'e minut. Är d Hellascykling/sörmlandsleden/paradiset så kan man ha lätt blandad sportdryck hela vägen så stannar man aldrig o fikar/käkar. Då kan man hålla på 5-6h i hyggligt tempo.

Tillbaka
Topp