Lampor till Vätternrundan 2021

Studenten

Aktiv medlem
Hallå!
Jag är ute med god marginal som vanligt, startar 00:00 natten till lördag och måste fixa lampa till cykeln. Vad tror ni om denna https://www.xxl.se/magicshine-allty-1000-lumen-cykellampa-med-varselljus-gra/p/1164690_1_style ? På 250 lumen håller den 12.5h och på 500 lumen håller den i 4h. Så kan ju börja på högre nivå och senare på natten när de börjar ljusna gå ner för att spara batteri. Planerar att cykla vr på typ 12h så behöver lampa hela natten.

Jag skulle hävda att det är för lite energi i den för så lång nattcykming. Det är inte roligt att cykla lvg i hygglig fart med svagt ljus. Är du ung och har bra mörkerseende så räcker det nog, men utan marginaler. Är du 45+ så bör du nog antigen ladda med powerbank under rundan (om lampan kan det) eller välja en lampa med mer batteri eller ha två lampor.

Du börjar kl 00:00 och solen går upp ca 6:25 i Hjo, men det blir ljusare före det.
Men max tryck i 4 timmar bör du kunna ha. Sedan lite navigationsljus till solen gått upp.

Jag skulle hävda att det är för lite energi i den för så lång nattcykming. Det är inte roligt att cykla lvg i hygglig fart med svagt ljus. Är du ung och har bra mörkerseende så räcker det nog, men utan marginaler. Är du 45+ så bör du nog antigen ladda med powerbank under rundan (om lampan kan det) eller välja en lampa med mer batteri eller ha två lampor.
Tack för snabbt svar, är 23 år och sprungit en hel del nattorientering så van vid mörker men inte alls van att cykla i mörker. Går att ladda via powerbank så kanske får bli det som backup!

Start vid 00.00, när blir det ljust där nere? Runt 05.00-06.00?
De gånger jag cyklat VR natt har jag haft betydligt svagare lampa, men det har ju varit i juni och aldrig riktigt kolsvart som det lär vara nu.

Start vid 00.00, när blir det ljust där nere? Runt 05.00-06.00?
De gånger jag cyklat VR natt har jag haft betydligt svagare lampa, men det har ju varit i juni och aldrig riktigt kolsvart som det lär vara nu.
Det som skrämmer mig lite. Svårt att hitta bra tips nu när det är lite speciella omständigheter men blir nog att köra på denna lampa och ha powerbank för säkerhetsskull!

Tack för snabbt svar, är 23 år och sprungit en hel del nattorientering så van vid mörker. Kanske ska kika upp möjligheten med powerbank. Jävligt trist om man inte ser något och måste ta det lugnt pga det..
Då tror jag att du fixar det!

Lite läskigt att inte hinna provköra prylarna innan, men ibland måste man chansa lite också.

Lycka till!

Tack för snabbt svar, är 23 år och sprungit en hel del nattorientering så van vid mörker men inte alls van att cykla i mörker. Går att ladda via powerbank så kanske får bli det som backup!
Då är min fråga lite snabbt. Har du ingen bra pannlampa från nattorienteringen? Brukar finnas en adapter så man kan byta mellan pannlampa och cykellampa.

Stort lycka till! Må gott och ta dig runt! Enda strul med lampor jag haft var i Gränna på gatstenen. Slutade med att jag fick hålla lampan i handen. Men det blev raskt ljust igen, efter Jönköping.

Är det ingen som vill ha lite redundans?
Möjligt att jag är yrkesskadad, men jag skulle nog satsa på att ha med mig 2 lampor.
"Enda gången" jag inte hade med mig reservbatterier var självklart gången jag fick två svarta framlampor. På alla mina cyklar finns det AA eller AAA lampor som jag aldrig tar bort (byter batterier varje höst) och oftast har jag små knappcellslampor i reserv.

Tillbaka
Topp