Låna ut cykel till välgödda vänner?

JesperA

Aktiv medlem
Väl medveten om att detta kan vara en riktigt korkad fråga men tänkte ändå fråga för att vara på den säkra sidan.

Köpte en ny cykel för någon månad sedan & självklart skall varenda en i min omgivning provköra cykeln, en Canyon Spectral 8.0 men mitt bekymmer är mina välgödda vänner, några av dom är uppe på 120-125 pannor, Canyon säger 120kg systemvikt för dom flesta av deras cyklar, 100kg för deras kolfiber-ramar (vet inte om det gäller MTB också eller bara deras landsvägs-cyklar), hjulen, DT Swiss M1700 säger också en systemvikt på 120kg.

Så går man efter 120kg så får ju åkaren väga max 105kg för att inte överskrida max systemvikt.
Går man efter 100kg systemvikt får åkaren väga max 85kg.

Så, dessa gedigna pojkar på 125kg ger en systemvikt uppemot 140kg, 20kg över den högre systemvikten & hela 40kg över den lägre systemvikten. Rimligtvis är det ju en viss marginal över den angivna rekommendationen.

Så frågan är, finns det någon risk att låna ut cykeln till dessa? Dom göra inga hopp eller annan hög dynamisk belastning på cykeln utan är i princip enbart en statisk belastning på grusvägar, tänker att körning på en bikepark med en 90kg åkare belastar cykeln mer? Så, är det riskfritt att låna ut hojen till dessa? Hade det varit en alu-hoj hade jag lånat ut den direkt men vill inte överbelasta en kolfiber-ram.

Så, riskfritt?

Riskfritt finns inte...
Troligen ingen fara enligt den körning du beskriver, men för att undvika En eventuell tråkig situation ska ni nog vara överens om vem som tar kostnad för eventuella skador innan. Behöver ju inte nödvändigtvis vara vikten som orsakar en skada. Saker händer ju ibland ändå.

/Kalle

Varför vill de prova en Spectral på grusväg? Det är väl bara att säga som det är; de är för tunga.

Ja, skulle den gå sönder när dom kör så betalar dom, det är alltid kravet, men just nyfiken på hur tung människa en MTB står ut med. Men får troligen fortsätta neka dom tyngsta att testa så slipper jag oroa mig.

Makten sa:
Varför vill de prova en Spectral på grusväg? Det är väl bara att säga som det är; de är för tunga.
Nae, det är inte deras vilja, dom flesta som frågar om dom får testa är personer som i princip aldrig cyklat på något "värre" än en damcykel, vissa knappt ens sett en MTB i verkligheten så jag låter dom inte ge sig ut i terrängen där cykeln hör hemma, skulle troligen garanterat innebära en trasig hoj & personskador, så egentligen är det inte lönt att dom testar ändå men men, tanken med utlåningen är ju så att slöfockarna kanske får mersmak & skaffar en egen hoj & hänger med ut & kör.

Senast ändrad:
Det är dina val men jag håller med övriga som svarat i tråden att du ska ha den för dig själv mest för att det är så jädra tråkigt när något går sönder (människor eller prylar) tycker själv det känns lite kymigt att säga nej det är inte alltid så lätt

JesperA sa:
Ja, skulle den gå sönder när dom kör så betalar dom, det är alltid kravet, ...
Då är det ju lugnt tycker jag. Om man har kompisar som man litar på.
Kan ju förstås vara bra att upplysa om vad ett rambyte går på också. Eller vad ett nytt hjul kostar.
(Det du inte kan bli kompenseras för är ju att du kan bli utan hoj under en period. Och mindre skador som inte innebär byte av delar, är ju svårare att sätta ett pris på. Vad kostar en repa på ramen?...)

JesperA sa:
... men men, tanken med utlåningen är ju så att slöfockarna kanske får mersmak & skaffar en egen hoj & hänger med ut & kör.
Exakt. Ju fler vi kan locka ner i träsket desto bättre. :-)

Utan risk skulle jag säga, hojen lär hålla för den cykling du beskriver.
Den är gjord för betydligt tuffare körning, motsvarar säkert några hundra kilo åtminstone.
Men hur länge är det tänkt att de skall låna den? Jag tänker mig en liten provkörning på kanske fem tio minuter.
Annars kan de väl skaffa egna hojar.

Det är nog ingen fara, redigt med luft i däck och dämpare bara. Krafterna vid landning från hopp/drop är betyyydligt större än vid grusvägsrull. Du vill antagligen inte bottna några dämpare med tung cyklist dock, då går ju krafterna smack upp i ramen.

Jolinwood sa:
Det är nog ingen fara, redigt med luft i däck och dämpare bara. Krafterna vid landning från hopp/drop är betyyydligt större än vid grusvägsrull. Du vill antagligen inte bottna några dämpare med tung cyklist dock, då går ju krafterna smack upp i ramen.

+1 på den!!

JesperA sa:
Ja, skulle den gå sönder när dom kör så betalar dom, det är alltid kravet, men just nyfiken på hur tung människa en MTB står ut med. Men får troligen fortsätta neka dom tyngsta att testa så slipper jag oroa mig.

Makten sa:
Nae, det är inte deras vilja, dom flesta som frågar om dom får testa är personer som i princip aldrig cyklat på något "värre" än en damcykel, vissa knappt ens sett en MTB i verkligheten så jag låter dom inte ge sig ut i terrängen där cykeln hör hemma, skulle troligen garanterat innebära en trasig hoj & personskador, så egentligen är det inte lönt att dom testar ändå men men, tanken med utlåningen är ju så att slöfockarna kanske får mersmak & skaffar en egen hoj & hänger med ut & kör.

Jag tror nog att risken för växlingsfel är största risken här...

ForesterGuy sa:
JesperA sa:

Makten sa:

Jag tror nog att risken för växlingsfel är största risken här...
Så att tråden spårar ur...

...största risken är nog att att någon kraschar och pajjar nåt. Där spelar vikten mindre roll, endast Murphys lag gäller i det läget.

Jag har lånat ut i liknande situationer med förbehållet att de vet att de betalar om de pajar och vad det kostar...men då har de fått köra med originalhjul/träningshjul

om "maxvikt" är 120 kg för skogskörning så lär det ju bli iaf 2 G emellanåt om inte mer, väl? - dvs en belastning på 240 kg.

Tror inte det blir fråga om det genom fettocykling på grusväg olikn.

Frågar ngn att testköra min cykel, erbjuder jag dem att testköra min hustru istället.

Skall man låta kompisen provköra cykeln eller inte? Det där problemet känner jag igen från när man var i 8-årsåldern. ;)

Jag fick lite denna association
SqQjIuC.gif

Gör jag fel när jag erbjuder folk att prova min cykel?
Nu är det inte så vanligt att de som provar är tyngre än mig, men skulle så vara fallet så har det hittills gått bra ändå.

/Välgödd

Tillbaka
Topp