Landsväg och enkelklinga fram - erfarenheter?

Pegorelli

Medlem
Ni som har testat eller kör Landsväg med enkelklinga fram, vad har ni för erfarenheter?

Vad kör ni för utväxling, komponenter osv.?
Enkleheten i att slippa framväxel tilltalar mig. Lättare dessutom.
Offrar gärna lite utväxling i det övre spektrat (40+)

Har letat lite på nätet, men inte hittat mycket alls om folk som kör enkelklinga fram och Landsväg.
Det mesta verkar handla om rena XC-lösningar.

Vet ju att det finns Alfine 11 med elektroniska växlar i växelreglaget numera, men prissättningen är inte att leka med, och vikten är väl inte någon fördel heller.

Senast ändrad:
Jag har övervägt Alfinevev med 50t-klinga, och helt strunta i lilla på fettoräsern. Det skulle nog bli en del brytande ibland, men inget rassel. Jag har inte testat än.

Det är väl bara att skruva av framväxeln och den klinga du inte vill ha? ev behålla växeln som kedjestyrare. Är det hyffsat platt klarar man sig ju på storkakan. tror inte jag har använt min svärmorsväxel än iaf.

/T

Nej, för kedjan rasslar om man inte pillar med trimläget hela tiden. Och det kanske man vill slippa. Både rasslet och pillandet.

11-32t 11spd; 11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32T. Ger samma range som 11-25, 9spd plus två till i botten.

44t fram tillsammans med 11-32t resulterar i 45km/h @ 90rpm och samma lägsta utväxling som 34t fram och 25t bak.

Jag har inte testat enkelklinga fram och är en långsam LVG-cyklist.

Lite rörigt, hoppas det blir läsbart. När jag börjar spåna på det själv skulle detta passa perfekt till pendlingscykeln. Nackdelen är väl att kedjan slits aningen snabbare av den snäva kedjelinjen, dock skulle jag inte bry mig då slitaget är marginellt med smord kedja.

tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl bara att skruva av framväxeln och
> den klinga du inte vill ha? ev behålla växeln
> som kedjestyrare. Är det hyffsat platt klarar man
> sig ju på storkakan. tror inte jag har använt
> min svärmorsväxel än iaf.
>
> /T

Du talar utifrån dina egna förutsättningar.
För min egen del trampar jag ofta på ganska hög kadens och då funkar inte stora klingan i uppförsbackarna (i alla fall inte de längre och lite brantare).

Och appropå steg mellan växlarna; jag lider inte av att ha längre steg. Har jag kört med 12-27 och 8-delat förr om åren ska jag väl kunna köra med typ 11-32 och 11-delat i dag.

Vad negativa ni är förresten?
Jag ställde bara en enkel fråga om erfarenheter.

På CX kör många med singelklinga, så det är inga problem rent tekniskt på landsväghoj heller.

46-klinga och 12-28-kassett kommer man långt med. Blir det för tungt, så kanske en mindre klinga.

Har dock inte kört så själv och ser ingen anledning att prova på landsväg.

Om du vill ha samma växelomfång men enkelklinga så får du byta till mtbkassett (typ 11-36) och mtb bakväxel, osäker på om det funkar med lvg reglage dock. det kanske funkar men jag vet inte alltså och som sagt innan skruva av lillklingan och antingen byta till ss-klinga eller behålla framväxeln som kedjestyrare.

Rapportera gärna hur det går!

/T

Större delen av Sverige är ett flackt land och för de allra flesta bör ca 11-28 bak och ett framdrev anpassat till åkstyrka räcka gott.

Prästbol skrev:
> Större delen av Sverige är ett flackt land och
> för de allra flesta bör ca 11-28 bak och ett
> framdrev anpassat till åkstyrka räcka gott.

+1

Har 3x8 på hybriden. 28/38/48 resp 11-30.
Bytte till 12-23 för att få tätare steg.
Saknar tyngre växlar oftare än jag går ner från 48-klingan.
28'an används aldrig och 38'an ibland vid stads-pendling.
De gånger jag går ner på 38'an på landsväg är oftast bara för att slippa rassel, men med singel klinga fram hade man ju fått en bättre kedjelinje.

Hade ett trippel 53-44-32-tänders fram (och 11-26 bak) på min allt-i-allo landsvägs- och audax-cykel (förvisso med 650C-hjul). Förr låg jag i princip bara på mittenklingan, upp till 45 km/h. Enda gången jag använde lilla var när cykeln tjänstgjorde som långfärdscykel, och stora användes väl nästan bara i nedförsbackar. Kör lite mer på stora nu.

Jag kör 50 och 12-28 i bergen. Här hemma kör jag 53 och 11-23 eller 11-25. Funkar utmärkt, men är man ännu fetare än mig så kan det nog vara skönt med 12-30 eller 12-32 i bergen.

Ridley skrev:
> Jag kör 50 och 12-28 i bergen. Här hemma kör
> jag 53 och 11-23 eller 11-25. Funkar utmärkt, men
> är man ännu fetare än mig så kan det nog vara
> skönt med 12-30 eller 12-32 i bergen.

Menar du att du kör med 50 som enkelklinga tillsammans med 12/28 uppför?

Om man gör det enkelt för sig och tar bort lilla klingan, då slits väl kedjan snabbare? Jag är kanske försiktig i överkant men undviker 2 största dreven bak tillsammans med stora fram. Med bara en klinga fram så lär man väl använda alla dreven bak ihop med stora?

Tänkte bygga en ny pendlarhoj i höst och då blir det nog Force CX1, men för riktig landsvägscykling skulle jag nog inte kompromissa bort framväxeln.

På min vintercykel kör jag med ett 48T-drev fram, tillsammans med 11-32 bak. Superfunkis!

Hade jag byggt en ny tempocykel i dagsläget, hade jag gjort den för bara ett drev fram. Jag har i princip inte använt lilla fram i nåt lopp. Jag kanske gick ner på lilla i brantaste backen på Hofvettempot, men hade inte behövt det egentligen.

Om man inte "behöver" utväxling för +40 km/h, kan man med fördel välja en 42T-klinga fram och sen välja en kassett som ger tillräckligt låg lägstaväxel t.ex. en 11/12-28. Fördelen blir att man kan få en rakare kedjelinje på de växlar man kör som oftast. Dvs som Prästbol skriver.

Själv har jag både provat att på köra en 9-delad 12-25 kassett med 48T sommartid och 42T vintertid. Visst får man med den större klingan spänna vaderna när det brantar på, men är man inte helt rökt i benen kommer man över de flesta backar här i Sverige även om man såklart är rappare och mer accelerationssnabb om man får välja en mer komfortabel kadens ;-)

Prästbol skrev:
> Större delen av Sverige är ett flackt land och
> för de allra flesta bör ca 11-28 bak och ett
> framdrev anpassat till åkstyrka räcka gott.

Jag är nog klent byggd, men det finns åtminstone ett par ställen på Eslövs Gran Fondo som jag inte skulle vilja ta utan lillklingan.

På tempo fungerar det utmärkt med rak krans/kassett och stort framdrev. Det handlar sedan om växlingsteknik. Det lärde man sig i ungdomen.

Miss Lycka skrev:
> På tempo fungerar det utmärkt med rak
> krans/kassett och stort framdrev. Det handlar
> sedan om växlingsteknik. Det lärde man sig i
> ungdomen.

Vi är många som inte cyklade i vår ungdom.. Lär oss!

Kör iofs mest MTB, men min landsvägscykel har varit singlespeed senaste åren. Det går förvånansvärt bra om man väljer en utväxling som passar en själv och undviker de brantaste backarna (där får jag gå, annars är jag rädd att kedjan går av). Man tränar upp sin förmåga till lugnt stå-upp trampande i de möjliga backar. Värst är långa sträckor med motvind, då börjar det ibland kännas att det är "fel" växel. Så till nästa säsong funderar jag på att återgå till kassett bak, enkelklinga fram fortsätter jag med. 9-10 växlar känns som jättemånga när man har saknar ett par extra.

Snuten skrev:
> Jag är nog klent byggd, men det finns åtminstone
> ett par ställen på Eslövs Gran Fondo som jag
> inte skulle vilja ta utan lillklingan.

+1. Senast jag körde gran fondot, för 2 år sen, var nog senast jag använde lillklingan....

Jamen det säger väl väldigt lite...man kan ju köra hur aptung växel som helst men det är inte optimalt på något vis.

Jag har av olika skäl emellanåt kört singelklinga (50) fram och trasig bakäxel (11-23 alt 11-25) och har haft samma funderingar som TS.

I det stora hela tycker jag att varken det ena eller det andra ger några större problem, så länge man kör själv och bestämmer tempot själv. Jag upplever dock att när man väl kroknar så är det svårare att hålla farten uppe med färre växlar.

Däremot - kör man i klunga eller eller med andra cyklister hamnar man lätt ur fas och får svårare att hålla gruppens tempo och fartväxlingar.

(red - stavfel)

Senast ändrad:
Orkade inte läsa igenom hela tråden men

Jag kör med en 44T raceface-klinga (som är wide/narrow) och 11-25 kasett (9del). Fungerar helt kanon har inte saknat en enda växel än så länge. Skulle benen bli för svaga i backarna så finns ju alltid 11-36 (10del) att ta till. Har kört såhär omkring 180 mil.

Dock har jag enbart cyklat själv så har ingen erfarenhet av att cykla i klunga eller liknande.

Det blev ju rätt intressant det här.

Har nu jobbpendlat några pass, totalt ca 80 km - med 46-klinga fram och 11/28 bak.
Det var ju inga problem, undrar varför jag alls har en 36-klinga på den cykeln.
Nu är ju den sträckan rätt platt, men bara ett mindre antal mindre backar/stigningar, så en 44 och 11/30 eller 11/32 borde kunna passa på landsväg som "allround" tycker jag.

Kanske blir det en beställning till firman och ett ex som visningscykel på någon cykelmässa framöver ;-)

lundatok skrev:
> Nisseson körde en 30 milare med vinterpendlaren
> som hade singelklinga och höll 33 i rullsnitt.

Japp, snurrade runt med snabbgruppen på saltlufts-randot i våras med skärmbefriad fulpendlare med 622-25, 38-klinga och åttadelad 12-25-kassett. Saknade inga växlar faktiskt även om man fick pinna på lite i nedförsbackarna ibland. Tappade inte rulle någon gång.

Bilagor

• DSC_0102.JPG
    DSC_0102.JPG
    100.1 KB · Besök: 154
Senast ändrad:
Pegorelli skrev:
> Ridley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör 50 och 12-28 i bergen. Här hemma kör
> > jag 53 och 11-23 eller 11-25. Funkar utmärkt,
> men
> > är man ännu fetare än mig så kan det nog
> vara
> > skönt med 12-30 eller 12-32 i bergen.
>
> Menar du att du kör med 50 som enkelklinga
> tillsammans med 12/28 uppför?

Jepp.

BjornR skrev:
> 11-32t 11spd; 11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32T.
> Ger samma range som 11-25, 9spd plus två till i
> botten.
>
> 44t fram tillsammans med 11-32t resulterar i
> 45km/h @ 90rpm och samma lägsta utväxling som
> 34t fram och 25t bak.
>
> Jag har inte testat enkelklinga fram och är en
> långsam LVG-cyklist.
>
> Lite rörigt, hoppas det blir läsbart. När jag
> börjar spåna på det själv skulle detta passa
> perfekt till pendlingscykeln. Nackdelen är väl
> att kedjan slits aningen snabbare av den snäva
> kedjelinjen, dock skulle jag inte bry mig då
> slitaget är marginellt med smord kedja.

11-32 och 44 enkelklinga låter som en perfekt uppsättning till en landsvägshoj för både pendling och träning.

Har satt ihop en landsvägshoj till grabben med enkelklinga 44t mtb SLX vevparti. 10 delat 12-27. sram force bakväxel och reglage. Dock så ramlar kedjan av väldigt ofta, vid växling . Åt båda hållen. Måste man ha en narrow wide klinga? Eller är det nåt annat problem? Problemet är att narrow wide 44t verkar bara finnas för 130 BCD. Finns bara upp till 38t för 104 BCD, det känns lite för lite för en landsvägshoj.

Var köper ni era narrow wide klingor nånstans?

Tycker det låter som något annat problem, vad har du för 44T-drev idag, ett SS/singel-specifikt eller ett för växlar? Har kört med tex Surlys ståldrev som singelklinga från utan styrare och kedjehopp.

klart att om man har det på ytterpositionen så får nån väl ta det lite varligt om kedjan ligger innerst bak för konsekvenserna av ett kedjetapp när man bryter uppför en backe kan ju kännas lite...

Kör 50T fram och har minst ett kedjehopp per runda. Fyra år senare - vad är lösningen idag? 130BCD

Senast ändrad:
På vilken växel hoppar kedjan? Kör du utan framväxel så får du se till att inte ha för lång kedja och att inte ha alltför mycket kraft på pedalerna när du växlar. Det är också viktigt att kedjan är mjuk och följsam samt att bakväxeln är bra justerad så att det inte tjuvväxlar.

Jag ha pendlat med en Raceface 42T narrow/wide-klinga i 1,5 år nu utan kedjehopp. Ingen kedjestyrare eller så fram, och vanlig 105-växel bak. Funkat fint för mig alltså (ingen garanti för andra så klart).

Varför är folk så rädda för framväxel? Klarar de inte av att justera och/eller växla med den, dvs SBS?

Tillbaka
Topp