Landsvägscykling i Uppsala med omnejd?

Mickeb

Ny medlem
Hej! Tänkte ställa lite frågor angående var ni cyklar i Uppsala? Ber om ursäkt om denna tråd ev. Kommit upp tidigare! Gäller racer.

Min första runda i Uppsala var börja i södra gottsunda där sverigeleden tar vid. Cyllade mot dalsbo och sedan runt tillbaka. Detta var ca 40km.

Min undran är vilka andra rundor finns det i Uppsala med omnejd? Dvs i åtanke med lite biltrafik och bra väglag. Känner inte till Uppsala så jätte bra men det skulle vara kul att hitta bra rundor, eventuellt en runda runt om Uppsala?

MVH
Michael

Det finns många bra rundor runt Uppsala det är bara att titta på kartan. vill man ha lite backar så är det inte många.

CK Uni kör träningar Tisdagar, Torsdagar, Lördagar och Söndagar med start från Fyrishov det är bara att hänga på så lär du dig snart de vanliga rundorna.

SC

team sportia kör rundor på torsdagar. tror vi var närmare 50 pers igår, över 60 veckan innan o typ 45 torsdagen för två veckor sen.

Generellt kan man säga att de vägar som går radiellt har mer trafik än de som går i cirklar runt Uppsala. Jag brukar följa någon av de stora vägarna som har cykelbana tills jag kommer lagom långt ur och sedan försöka hitta en lagom lång cirkel.

ska jag vara ärlig, så tycker ja de flesta vägar runt uppsala, som här relativt lite trafik, är rätt dåligt skötta, alltså dåligt underlag. visst finns det undantag, men det är nästan alltid nått parti som inte bra

Själv har jag bara varit ute ett fåtal korta rundor i år. Främst skulle det vara nyttigt med tips på (små)vägar som inte blivit helt sönderspruckna efter vintern. Cyklade Vänge norrut mot Karbo för ett tag sen och det var brutalt mycket längsgående sprickor ca halvmetern in från de målade linjerna, känns ju inte helt safe i händelse av trafik från båda hållen även om det är sällsynt..

småvägarna ut mot danmark är helt okay. lite bättre väg där, även om det är lite dåliga partier där med.

Posta gärna era rundor om ni har dessa tillgängliga! :)

Ang. Team Sportia! Vet att de håller på med torsdagscykling, ska försöka vara med på en snart förhoppningsvis!

Såg några från CK Uni idag, de verkar nog lite för snabba för mig :) Detta får bli ett senare projekt i så fall :)

Finns en hel del vägar runt uppsala. Man kan åka alsike/knivsta sigtuna. Dalbyrundan. Man kan åka ut mot wiks slott. Vad som gäller ck unis träningar så anpassar de sina träningar så att alla kan följa med. De delar upp sig i grupper efter hur duktig man är. Men annars kan man ju alltid cykla själv. Men tyvärr inge roligt.

Hej Jag hittade min egen tråd i ämnet, vet inte hur jag länkar till själva tråden så du får söka fram den,
"Tips på LVG cykling kring Uppsala".

Själv har jag en kort favoritsträcka på vardagar som går via Gysinge vägen upp till avtaget Ulva kvarn, vidare över till gamla E4:an och där köra över till gamla Uppsala. Från Gamla Uppsala följer jag cykelvägen upp till Storvreta, väl i Storvreta tar jag av höger i rondellen i fortsätter genom bebyggelsen och under järnvägen. Jag följer vägen tills jag kommer fram till ett T-kors (tror det heter Ängeby) där jag tar av vänster. Följer vägen över skogen tills jag kommer ut på väg 290 (Vattholma vägen). På väg 290 svänger jag mot Storvreta/Uppsala och kör samma väg tillbaka från rondellen som jag åkte upp.

Totat blir det en tur på 57-58 km vilket är allt jag har tid med på vardagar.

"Dalbyrundan" som tidigare nämnt är en klassiker. Bra asfalt och relativt backig. Vill man ha något längre brukar jag köra runt Ekoln (ca 9 mil) väg 255 mot Vassunda, sen Erikssund, Övergran, Hjälsa, Örsundsbro (en bit på 55:an) och antingen rakt hem eller via Balingsta och Dalby. Småvägarna norrut är generellt fina också - till exempel Storvreta - (Ängeby) - Vattholma - Klivinge (svalkande litet bad). Trakterna nordväst är också bra småvägar. Dock mer öppen slätt än backar - kanske bra om man söker specifikt motvindsträning?

Annars kan man ju alltid ta cykeln och träna samtidigt om man ska någonstans (Enköping till exempel, åk småvägar V om Örsundsbro) så länge det finns dusch eller badplats framme vid målet :-)

Cyklade en av mina favvovägar igår. Går från Gamla Uppsala-avtagsväg mot Vittulsberg-över 288:an-avtagsväg mot Norrhällby till Gråmunkehöga (just denna bit är väldigt fin imho!)-cykelbana längs 282:an-ta av mot Danmarks kyrka-runt Linnés Hammarby-vidare till Sävja-Hemslöjdsvägen längs Fyrisån ned till Flottsund-Dag Hammarskjöld in i stan igen.

//Kristin

Kristin skrev:
-------------------------------------------------------
> Cyklade en av mina favvovägar igår. Går från
> Gamla Uppsala-avtagsväg mot Vittulsberg-över
> 288:an-avtagsväg mot Norrhällby till
> Gråmunkehöga (just denna bit är väldigt fin
> imho!)-cykelbana längs 282:an-ta av mot Danmarks
> kyrka-runt Linnés Hammarby-vidare till
> Sävja-Hemslöjdsvägen längs Fyrisån ned till
> Flottsund-Dag Hammarskjöld in i stan igen.

+1
Norrhällby - Gråmunkehöga - Brunnby är en av mina favoritsträckor också.

Jensen skrev:
> team sportia kör rundor på torsdagar. tror vi
> var närmare 50 pers igår, över 60 veckan innan
> o typ 45 torsdagen för två veckor sen.

Vilken tid bär det i väg? Start utanför butiken?

+1 på Dalbyrundan, antal varv anpassas efter den tid man har.

Brukar också köra ner mot Örsundsbro - Hjälsta - Eriksund - Sigtuna - Märsta och sen kör jag oftast mot Odensala - Bergby och Östunvägen till Bergsbrunna. Ibland tar jag en sväng genom Arlanda och tar av mot Långhundra, tror det står så på skylten, efter konstgjorda sjön och sen blir det Bergby och Östunavägen.

Jag brukar också köra via Dalby-Ballingsta, korsa 55:an, mot Skogstibble. Sen en bit på 72:an mot Järlåsa där man tar vänster ner till Örsundsbro och tillbaka en snutt på 55:an och in mot Dalby vid Sulas-MC. Ibland fortsätter jag en bit på 72:an och svänger ner strax före Vittinge till Torstuna där jag tar av mot Örsundsbro och hem via Dalby.

Kör också 255:an mot Märsta där det finns en del alternativ att ta sig över mot Östunavägen, t.ex Alsike, Knivsta, Odensala, Arlanda osv.

Har tyvärr inga kartor ;-)

Härligt med tips på en massa rundor! Dock har jag fortfarande inte hajjat var Dalby ligger :)

Edit: Nu hittade jag det efter lite letande..

Varför finns det så många som hojar lvg och så få som hojar MTB? Ibland så får jag känslan av att folk tror att man måste hoja i lunsen bara för att man hojar mtb. Personligen så gillar jag lite snabbare stigar och mindre grusvägar. Men jag börjar ledsna på att hoja ensam. Jag överväger starkt på att införskaffa en landsvägscykel, eller i alla fall en CX, bara för att hitta lite folk att träna/motionera med. Fast igår när jag joggade i morga så mötte jag faktiskt en MTB-cyklist:-)

Caligula skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > team sportia kör rundor på torsdagar. tror vi
> > var närmare 50 pers igår, över 60 veckan
> innan
> > o typ 45 torsdagen för två veckor sen.
>
> Vilken tid bär det i väg? Start utanför
> butiken?

start från butiken klockan 18 varje torsdag. går man in i butiken,kan man anmäla sig till en mailing lista, då kan man få program för vilka dagar som gäller, och vad som kommer köras på de passen. imorgon är det t.ex. tempo träning. man får även lite andra erbjudanden som kan vara av intresse. kommer även hållas en meckarkväll till (var en i början av säsongen) med lite genomgång av det viktigaste på racer. mycket av det kan ju även appliceras på mtb, så som justering av växlar.

Oggler: jag kör ju mtb med :D har även hört att ck uni fått igång rätt bra mtb träning, att de typ är 10 st som kör. har dock inte hunnit ner till den träningen ännu och bara hört det från kompis som hört det från en som körde i mtb gruppen, så har inte sett det me egna ögon ännu :D men snart så :D

> start från butiken klockan 18 varje torsdag. går
> man in i butiken,kan man anmäla sig till en
> mailing lista, då kan man få program för vilka
> dagar som gäller, och vad som kommer köras på
> de passen. imorgon är det t.ex. tempo träning.
> man får även lite andra erbjudanden som kan vara
> av intresse. kommer även hållas en meckarkväll
> till (var en i början av säsongen) med lite
> genomgång av det viktigaste på racer. mycket av
> det kan ju även appliceras på mtb, så som
> justering av växlar.

Fint! Tempo är inte min grej, men jag kommer säkert att hänga på
någon annan torsdag.

Jag tycker att det är lika kul i skogen som på vägen, trots att det blir lite mera väg. Har inga speciella preferenser i skogen, möjligen lite mera åt det stökiga hållet för att min teknik är dålig och jag måste träna :-)

Körde två härliga Dalbyvarv i morse i härligt väder!

Oggler skrev:
> Varför finns det så många som hojar lvg och så
> få som hojar MTB? Ibland så får jag känslan av
> att folk tror att man måste hoja i lunsen bara
> för att man hojar mtb. Personligen så gillar jag
> lite snabbare stigar och mindre grusvägar. Men
> jag börjar ledsna på att hoja ensam. Jag
> överväger starkt på att införskaffa en
> landsvägscykel, eller i alla fall en CX, bara
> för att hitta lite folk att träna/motionera med.
> Fast igår när jag joggade i morga så mötte jag
> faktiskt en MTB-cyklist:-)

Caligula skrev:
> > start från butiken klockan 18 varje torsdag.
> går
> > man in i butiken,kan man anmäla sig till en
> > mailing lista, då kan man få program för
> vilka
> > dagar som gäller, och vad som kommer köras
> på
> > de passen. imorgon är det t.ex. tempo
> träning.
> > man får även lite andra erbjudanden som kan
> vara
> > av intresse. kommer även hållas en
> meckarkväll
> > till (var en i början av säsongen) med lite
> > genomgång av det viktigaste på racer. mycket
> av
> > det kan ju även appliceras på mtb, så som
> > justering av växlar.
>
> Fint! Tempo är inte min grej, men jag kommer
> säkert att hänga på
> någon annan torsdag.

gå in i butiken å fråga om du kan få en lapp över vad som körs, så kan du se när det är ett pass som kanske passar dig.

Oggler skrev:
> Varför finns det så många som hojar lvg och så
> få som hojar MTB? Ibland så får jag känslan av
> att folk tror att man måste hoja i lunsen bara
> för att man hojar mtb.

Så är det.

;-)

> Personligen så gillar jag
> lite snabbare stigar och mindre grusvägar. Men
> jag börjar ledsna på att hoja ensam...

Frågan har varit upp tidigare och jag säger då som nu, dra igång en tråd för träningscykling i Uppsala så skall du se att du får napp. "Måndagscykling i Uppsala" skulle vara sådär lagom studentikost, för bara hängivna träningsnarkomaner orkar motivera sig till att cykla på måndagar. =D

Tillbaka
Topp