Landsvägscykling nordöstra Polen - tips på vägar?

Jonatan F

Aktiv medlem
Hej!

Lovar fin RR om som tack för tips :)

Vi har funderat på att cykla några dagar i nordöstra Polen (eventuellt även nordvästra Tyskland). I Sverige har jag bra rutin på vägplanering men inte i Polen. Vad måste man se? Vad får man inte missa? Bra vägar? Dåliga vägar? Hur är trafiken?

Självfallet kan hela resan avbokas i sista stund beroende på världsläget:)

Hej!

Vi har funderat på att cykla några dagar i nordöstra Polen (eventuellt även nordvästra Tyskland). I Sverige har jag bra rutin på vägplanering men inte i Polen. Vad måste man se? Vad får man inte missa? Bra vägar? Dåliga vägar? Hur är trafiken?

Har inga svar på frågan, men det skulle underlätta med nordvästra Polen och nordöstra Tyskland.

Hej!

Var vill ni börja i Polen , och hur många km ( dagar ) är planerat ? Hur ska ni sova ?

Vi tänkte börja i Międzyzdroje
Färja till Swinoujscie ? När tänkte ni börja ? Sommarlov börjar i Polen 24 juni och då börjar KAOSET på vägarna vid kusten ! Ärligt talat , rekommenderar jag INTE landsvägcykling när somarlovet börjar . Det kommer MILIONER Polacker att "semestra" just där ( 90% av de kör bil ). Polsk semesterort liknar inte Kivik. Det liknar mer Alanya ( x 3 ) !!!

Senast ändrad:
Färja till Swinoujscie ? När tänkte ni börja ? Somarlov börjar i Polen 24 juni och då börjar KAOSET på väggarna vid kusten !

Japp! Färjan är orsaken - perfekt att cykla till färjan på svenska sidan.

18-24 juli.

Bra att veta! Det är ju inte värre än att vi åker någon annanstans och sparar Polen till ett år vi kan åka senare eller tidigare :)

Det är planerat nån cykelväg längs kusten , men den är inte klar och är mer lämplig för gravel. Vill man dö på cykel , så polska kusten vid denna tiden är PERFEKT ?

Rekommenderar varmt BIESZCZADY ( landsväg , gravel eller MTB ) . Inte mycket folk , mat typisk för östra Polen , fantastiska vägar , fina stigningar och vild natur . Bara synd , att det ligger långt från Swinoujscie .

Bilagor

• mapy (25).png
    mapy (25).png
    679.3 KB · Besök: 96
Senast ändrad:
En Polack här. Jag har inte cyklad lvg i Nord Östra Polen men gjorde det i söder. Generellt är det viktigt att vara ganska försiktigt jämförd med vägar runt Göteborg eller i Skåne. I Polen är det oftast mer trafik, framförallt mer stora lastbilar på mindre vägar. Bilister är mer fientliga än i Sverige. Synd att säga det men Ni ska veta eran plats i matkedjan och aldrig glömma att även om trafikregler är på eran sida, fysikens lagar är inte det. Stor objekt slår en liten objekt. Så undvik att köra bredvid varandra att undvika situationer där föraren vill bevisa hur stor/ viktig hon/han är. Har haft en del bråk med idioter. Det är lite som i Italien/ Spanien.

Annars vägen längs kusten är superfin. Typ Miedzyzdroje - Kolobrzeg. Vägar är i olija skick så ta 32c-35c däck :)

Personligen cyklar jag sällan i Polen , men om jag gör det , då är det MTB , eller gravel.
Mindre stress och är nästan säkert att jag kommer hem levande.

Beskidy har mer trafik i Februari än Miedzyzdroje i sen Juli ? Förra året rullade jag på min MTB ner vägen i bergen med hopp att ta det mesta på bakhjulet, framförallt ta svängar på bakhjulet like a boss. Klockan var 19:00. Gick inte. Bil efter bil efter bil

En Polack här. Jag har inte cyklad lvg i Nord Östra Polen men gjorde det i söder. Generellt är det viktigt att vara ganska försiktigt jämförd med vägar runt Göteborg eller i Skåne. I Polen är det oftast mer trafik, framförallt mer stora lastbilar på mindre vägar. Bilister är mer fientliga än i Sverige. Synd att säga det men Ni ska veta eran plats i matkedjan och aldrig glömma att även om trafikregler är på eran sida, fysikens lagar är inte det. Stor objekt slår en liten objekt. Så undvik att köra bredvid varandra att undvika situationer där föraren vill bevisa hur stor/ viktig hon/han är. Har haft en del bråk med idioter. Det är lite som i Italien/ Spanien.

Annars vägen längs kusten är superfin. Typ Miedzyzdroje - Kolobrzeg. Vägar är i olija skick så ta 32c-35c däck :)
Som i Spanien?! Av de länder jag cyklat i är Spanien det där jag upplevt minst problem med andra fordon.

Andra tips på var vi kan cykla på bra asfalt? Utgår från Göteborg Halmstad och vill utomlands. En av oss hatar grus. Dåre.

Nu gissar jag att du bor i Sverige och att TS vill cykla utanför rikets gränser. Blir lite svårt att få ihop tänker jag.

Andra tips på var vi kan cykla på bra asfalt? Utgår från Göteborg Halmstad och vill utomlands. En av oss hatar grus. Dåre.
Cykla till Malmö , tåg till Köpenhamn , cykla ner till Gedser , färja till Rostock , och vidare till Swinoujscie (genom Tyskland ) . Från Swinoujscie färja tillbaka till Ystad.

Expressväg !!! Men det finns mindre vägar också ( från Szczecin upp till Wolin ) .
Från Szczecin till Goleniow hittar du också andra vägar ( du har rittat på E 65 )

Jag har touringcyklat flera gånger i Polen. Min upplevelse är att polska trafikanter är respektfulla mot mig som cyklist.

Jag har, för vad det är värt, kört motorcykel i ett femtontal länder och kört eller åkt bil i tjugo till. Mitt intryck av trafikmiljön i Polen generellt är låg hänsyn och stora risktaganden. Självklart finns undantag och mina erfarenheter är ju bara anekdotiska, men jag skulle ta @jarek996s varningsord på allvar.

Planen är att undvika Polen och köra på gräns-leden @jarek996 nämnde ovan. Stort tack!

Det här var vägarna vi tänkte men skippar nog dem.

Bilagor

• FFA49D36-555B-4E18-AD4A-EEF409DFC7CE.jpeg
    FFA49D36-555B-4E18-AD4A-EEF409DFC7CE.jpeg
    81.9 KB · Besök: 52
Den blåa vägen från punkt A till Miedzyzdroje är helt OK ( nästan ingen trafik ) . Från Szczecin till A är betydlig mer trafik . Szczecin har 400 000 själar , och det är stor industri zon mellan Szczecin och Goleniow + Szczecins flygplats finns i Goleniow också !

Jag flyger ( med racer ) till Katowice på fredag , lämnar väska vid flygplatsen och tar bus till Krakow . Sen börjar cykla från Wieliczka ( utanför Krakow ) till Presov ( Slovakien ) . Väljer vägar med lite mindre trafik. Stannar en dag i Presov ( min svåger bor där ) och sen cyklar till Namestovo till mina svärföräldrar . Cyklar några dagar runt Namestovo och avslutar från Namestovo till Bielsko Biala . Därifrån tåg till Katowice och vidare till flygplatsen. Några meter ( höjd ) blir det + varma källor och mycket slovakisk öl ( och mat ).

När ni öppnar länkar , kan ni byta språket ( om ni vill ) till engelska ( nere på höger sida )

Senast ändrad:
Jag flyger ( med racer ) till Katowice på fredag , lämnar väska vid flygplatsen och tar bus till Krakow . Sen börjar cykla från Wieliczka ( utanför Krakow ) till Presov ( Slovakien ) . Väljer vägar med lite mindre trafik. Stannar en dag i Presov ( min svåger bor där ) och sen cyklar till Namestovo till mina svärföräldrar . Cyklar några dagar runt Namestovo och avslutar från Namestovo till Bielsko Biala . Därifrån tåg till Katowice och vidare till flygplatsen. Några meter ( höjd ) blir det + varma källor och mycket slovakisk öl ( och mat ).

När ni öppnar länkar , kan ni byta språket ( om ni vill ) till engelska ( nere på höger sida )

Vackra landskap som du skall cykla i! ? Ungefär 52 mil, hur många dagar tror du?

Jag har cyklat en liten bit av den vägen. Inför starten på wisla1200 så bodde jag i hotelldelen av presidentens residens som du cyklar förbi.

Tillbaka
Topp