STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men det är ju trots allt en tävling det
> handlar
> > om, och att köra hårt på de bredare
> > grusvägarna och placera sig rätt när det
> > närmar sig smalare stigar är en del av detta.
>
> Intressant, är det så du kör? Är det så de
> flesta kör? Tempot är ju ofantligt mycket högre
> på grusvägarna, jag tänkte att det hade med
> teknik i skogen att göra men det kanske det inte
> har?
Läs bl.a. här hur elitkillarna "tävlar" om att vara först in på skogspartierna, just för att inte hindras av andra cyklister då det blir tekniskt
http://tomaskristoffersson.se/2011/05/annu-en-besvikelse/:
"När vi väl nådde Öglunda visste jag att det skulle vara ett smart drag av mig att ligga i topp när man gick in i banans mest tekniska parti, eftersom vi ofta tränar på just det partiet då det är vår s.k. ”morfars-bana”. Jag körde på innan skogen, tyvärr körde Magnus Darvell om mig precis innan stigen, och jag fick senare släppa Mathias Nilsson före mig också, men det gjorde inte allt för mycket då jag bet mig fast i ryggen på dom."
Jag har själv varit bättre på stig än på grus men med bättre strukturerad träning de senaste åren så orkar jag nu köra hårt också på grusvägarna och hamnar nu ofta i grupper som kör jämnt med mig - både på stig och på gruset :)
Eftersom jag kört LL-cupens tävlingar några år nu så börjar jag känna till vilka stigpartier som är viktiga att ligga långt fram på och vilka cyklister som man inte bör hamna efter och då kör man lite extra innan för att först in. På stigen kan du skapa stora avstånd utan alltför mycket ansträning, men som kostar rejält för övriga att ta in på grusväg.