Långa Billingeracet 2011

• Trådstartare Trådstartare jbm
  • Start datum Start datum
Långa Billingeracet 2011
Chr skrev:
-------------------------------------------------------
> Litet axplock av de bilder som togs under
> tävlingen.

Finns det fler bilder att beskåda någonstans? Du skrev något om ett Picasa-album igår...

Långa Billingeracet 2011
Tack Skövde för ett bra arr, inga problem att följa banan, mkt bra markerat.
Kom åtta i motionsklassen på tiden 3.51 och är nöjd med det.
Regnet var roligt ;)
Stefan

Långa Billingeracet 2011
Mitt första lopp och jag tycker banan var kanon.
Jag tycker mtb ska gå mycket i skogen och jag gillade att det fanns några fina utförslöpor i skogen där man kunde ösa på.

Då jag dragits med problem med bihålorna det senaste så har det inte blivit så mycket träning det sista så jag fick kramp i båda låren vid 2,3 mil och körde med grymma kramp anfall i benen de sista 1,4 milen och kunde inte ta i och kan lova att öglunda backen var inte kul med värsta kramp känningen.
Testade att gå en bit uppför men benen krampade så fort jag gick så jag fick pina mig upp på lägsta växeln.
Körde in under planerad tid på kort 37 km slingan så jag är ganska nöjd men det kunde gått mycket fortare om jag fått mer träning före och sluppit kramp.

Men jag lär köra nästa år igen och jag lär köra mer tävlingar för detta var skit skoj.

Långa Billingeracet 2011
fredrikw skrev:
> JPL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hyggligt lerigt för oss motionärer under
> > nedfarten mot Rydsloopen.
>
> Jag tror nog att det var ganska lerigt för de
> allra flesta idag, även om det förstås blir mer
> uppkört ju längre bak i startfältet man
> ligger.

Jodå, men jag kan garantera att nedfarten från Billingen ned mot Ryd, var en markant skillnad för oss som var bland de sista som rullade ner. Går inte att jämföra med hur det lär ha varit för de första 50-100 cyklisterna. (Jag vet hur den löpan är resten av året när det regnat tungt och det är sporadiskt med cyklister som tar sej ner där....)

Vi var ca 10-15 cyklister som tog oss ner samtidigt där med mej, och samtliga fick ställa sej och rensa/tvätta bort värsta leran från kedjan efter detta då ingen av oss hade växlar som fungerade öht efter ler-flumriden. Men kul var det.. ;)

Långa Billingeracet 2011
Det har gnällts en del på folk som är i vägen och jag känner mig lite träffad. Vill bara dela med mig av min syn på det hela.

Till att börja med får man räkna med att bli omkörd och köra om när man är ute på tävling. Att det är folk i spåren hör liksom till. Om man inte står ut med det får man helt enkelt skippa tävlingen och tjuvåka spåret kvällen innan.

Sedan finns det olika fållor beroende på klass och tempo. Då jag bara har cyklat mtb i 4 veckor varav 2 med SPD kan man ju lugnt säga att jag är nybörjare, både på att cykla i skogen samt sitta fast med fötterna. Därför valde jag sista fållan för att vara i vägen så lite som möjligt. De som vet med sig att de har lite bråttom i motionsklassen ställer sig ju självklart i fålla 5.

Då jag har hyfsat lätt att behålla moment och trampa på när det är lite slätt drog jag om några. Dels för att komma någon vart och dels för att jag väldigt lätt blir trött om jag saktar ner.

När man sedan kommer in på de leriga stigarna har jag det lite krångligt. Jag är inte van att lyfta blicken utan stirrar lätt på hinder 1-10 meter framför vilket självklart medför att jag trillar omkull eller i bästa fall snäpper ur skon och stannar. När detta hände gjorde jag mitt bästa för att snabbt komma ur spår och lämna plats åt de snabbare deltagarna.

Jag mottog många tack när jag lämnade plats och flyttade mig självklart när någon t ex vrålade "kommer på höger". Som nybörjare är dock vurpor på stigar med lera, stenar och rötter rätt ofrånkomligt. Då känns det sådär att få höra "AKTA FÖR HELVETE! UR SPÅR!" följt av ett muttrande "jävla idiot" efter omkörning när man ligger med cykeln över sig och fötterna fastsvetsade i pedalerna mitt i lerstigen. Som tur var utspelade sig detta scenario enbart en gång.

I övrigt var det glad och trevlig stämning i spåren. Folk visade respekt för nybörjare, flaggvakter och åskådare gav mer energi än både bananer och sportdryck med sina peppande ord. De flesta längre bak i motionsklasserna verkade ha samma inställning som jag. Det får gå som det går så länge jag har kul! :)

Nu har jag märkt att jag har orken och farten på plan väg. Det är dags att träna mer teknik så jag slipper vara irritationsmoment på nästa tävling. För fler tävlingar lär det bli, det här gav mersmak :)

MVH 928

Senast ändrad:
Långa Billingeracet 2011
rockoholic skrev:
> Det har gnällts en del på folk som är i vägen
> och jag känner mig lite träffad. Vill bara dela
> med mig av min syn på det hela.
>
> Till att börja med får man räkna med att bli
> omkörd och köra om när man är ute på
> tävling. Att det är folk i spåren hör liksom
> till. Om man inte står ut med det får man helt
> enkelt skippa tävlingen och tjuvåka spåret
> kvällen innan.
>
> Sedan finns det olika fållor beroende på klass
> och tempo. Då jag bara har cyklat mtb i 4 veckor
> varav 2 med SPD kan man ju lugnt säga att jag är
> nybörjare, både på att cykla i skogen samt
> sitta fast med fötterna. Därför valde jag sista
> fållan för att vara i vägen så lite som
> möjligt. De som vet med sig att de har lite
> bråttom i motionsklassen ställer sig ju
> självklart i fålla 5.
>
> Då jag har hyfsat lätt att behålla moment och
> trampa på när det är lite slätt drog jag om
> några. Dels för att komma någon vart och dels
> för att jag väldigt lätt blir trött om jag
> saktar ner.
>
> När man sedan kommer in på de leriga stigarna
> har jag det lite krångligt. Jag är inte van att
> lyfta blicken utan stirrar lätt på hinder 1-10
> meter framför vilket självklart medför att jag
> trillar omkull eller i bästa fall snäpper ur
> skon och stannar. När detta hände gjorde jag
> mitt bästa för att snabbt komma ur spår och
> lämna plats åt de snabbare deltagarna.
>
> Jag mottog många tack när jag lämnade plats och
> flyttade mig självklart när någon t ex vrålade
> "kommer på höger". Som nybörjare är dock
> vurpor på stigar med lera, stenar och rötter
> rätt ofrånkomligt. Då känns det sådär att
> få höra "AKTA FÖR HELVETE! UR SPÅR!" följt av
> ett muttrande "jävla idiot" efter omkörning när
> man ligger med cykeln över sig och fötterna
> fastsvetsade i pedalerna mitt i lerstigen. Som tur
> var utspelade sig detta scenario enbart en gång.
>
> I övrigt var det glad och trevlig stämning i
> spåren. Folk visade respekt för nybörjare,
> flaggvakter och åskådare gav mer energi än
> både bananer och sportdryck med sina peppande
> ord. De flesta längre bak i motionsklasserna
> verkade ha samma inställning som jag. Det får
> gå som det går så länge jag har kul! :)
>
> Nu har jag märkt att jag har orken och farten på
> plan väg. Det är dags att träna mer teknik så
> jag slipper vara irritationsmoment på nästa
> tävling. För fler tävlingar lär det bli, det
> här gav mersmak :)
>
> MVH 928

Ja, det är ju surt om man ska få skit för att man råkar vara långsammare i dom tekniska partierna. Så får det ju fasen inte vara, då är det något fel i instälningen hos folk. Vi håller ju alla på med detta för att det i grund och botten är så jädra roligt i allt det jobbiga.
Ofta när jag låg bakom någon jag kommit ikapp och vederbörande körde fast och fick stopp eller dylikt så bad i stort sett alla om ursäkt... antagligen för att jag låg och flåsade för länge innan jag hittade en omkörningspunkt, för man vill ju också köra om på ett bra ställe så att man inte tränger sig alltför bryskt. Jag svarade alltid i stil med "ingen fara, det är lugnt, jag har ingen panik" Men jag har också varit med om exempel på svordomar och ramsor då någon passerat i sin jakt på 697:e plats istället för 698:e...

Och ibland kom man precis i kapp någon, men sen tog det stop och man orkade helt enkelt inte om...så det slutade med att man låg och sniffade bakhjul på stigen längre än vad man tänkt : ) Men överlag var det som sagt skön stämning både på och utanför banan, det var många sköna garv och tillrop längs stigarna när man fipplade till det här och var. Man måste ha självdistans när man är en glad motionär.

Senast ändrad:
Långa Billingeracet 2011
Foto från tävlingsdagen finns på Billingeracets hemsida

DSC_1601.JPG

Senast ändrad:
Långa Billingeracet 2011
Chr skrev:
> Någon som vill ha en högupplöst bild på sig
> själv så kan ni höra av er.

Ska man PMa eller skriva i tråden? :)

Långa Billingeracet 2011
YAck Skövde CK för en grymt kul å bra arrangerad tävling! Tyckte nya sträckningen gjorde loppet ännu bättre än föregående år... saknade faktiskt inte dem roliga backarna vid Jättadalen.

Billingeracet får betyg 10 gröna krokodiler av 10 möjliga:)

Såhär såg min hoj ut efter målgång... men nu är den ren å fin igen.
Bild0301.jpg

http://kakanjohansson.blogspot.com/

Långa Billingeracet 2011
Hej

Som ansvarig för "rydslingan" vill jag nu ha lite åsikter från er för att göra det ännu bättre.

Har lagt ner nästan all ledig tid sen snön försvann på att få till dom nya stigpartierna och även försökt binda ihop dessa på ett bra sätt. Många nya broar, spångar och röjning av gamla igenväxta stigar och endurospår.
Lägg sen till alla kontakter med markägare och boende (som alla varit positiva).
På slutet var nästan allt och alla emot oss, skogsaverkningar, markberedningar, täckdikningar och mc-körning just där vi skulle ha tävling. Men efter febrilt arbete sista veckan (tack till alla som hjälpte till) fick vi till det som jag tänkt det.

Nu till frågorna:

Var det lagom mycket stigcykling?
Blev det för långa partier stig?
För tekniskt svårt?
Vill ni ha mer grusväg? (jag hatar grusväg)
Depån i Ryd?
Rydslingan först och Öglundaslingan sist?
Andra åsikter?

Långa Billingeracet 2011
Rally88:

1. Var det lagom mycket stigcykling?
Kan aldrig bli för mycket, enligt min uppfattning. Det är mtb det är frågan om...

2. Blev det för långa partier stig?
Nej.

3.För tekniskt svårt?
Nej, på andra halvan när man är trött var de precis lagom.

4. Vill ni ha mer grusväg? (jag hatar grusväg)
Nej!

5.Depån i Ryd?
Bra med dubbeldepå, även om jag inte stannande.

6. Rydslingan först och Öglundaslingan sist?
Öglunda först då det sprider fältet bra och är bra omkörningsmöjligheter. Att spara det roligaste till sist är rätt val.

/Uffe (3 t 24 min)

Långa Billingeracet 2011
Rally88

Kan bara ge dig/er all heder för en otroligt härlig runda.
Lagom mycket grusväg i början av loppet med inslag av singeltracks för att sprida de startande.
Sedan Ryd slingan som var mycket! härlig och genomarbetad. Det var en fröjd att köra.
Bra med långa partier med stigkörning. Lagom kuperat och tekniskt. Även de som inte var vana MTB åkare borde klara slinga och njuta av den.
Vid detta läget i tävlingen så hade man hamnat i rätt grupperingar som gjorde att det inte blev så många omkörningar och när behoven uppstog så kom det ett litet parti med grus/traktorstig som gjorde detta möjligt ändå.
Hade man haft orken kvar så hade man kunnat plocka många placeringar så slinga är utslagsgivande.

Så tyvärr får du inte så mycket förbättringsförslag från mig (kan ju vara positivt)

Tack för ett bra arrangemang

Långa Billingeracet 2011
Rally88:

Ändra inte en millimeter! : )
Jag är supernöjd med denna bana och arrangemanget som helhet. Kan inte finna något att anmärka på från er sida. Haglet och min lervurpa i det snabba utförspartiet kan ju inte ni rå för... Perfekt med GPX-filen där, jag kör gärna slingan så got det går igen senare i sommar (då jag besöker min vän i Skövde så följer cykeln alltid med på biltaket).

Långa Billingeracet 2011
Jag såg mig själv vid inte mindre än tre olika tillfällen (i startfållan, i den första asfaltsbacken och på ett stigparti). Förföljde kamerapersonen mig?

Långa Billingeracet 2011
> Nu till frågorna:
>
> Var det lagom mycket stigcykling?
Kan inte bli för mycket stig :)

> Blev det för långa partier stig?
Nej

> För tekniskt svårt?
Lagom för långlopp antar jag, kan alltid bli mer tekniskt ;)

> Vill ni ha mer grusväg? (jag hatar grusväg)
Nej

> Depån i Ryd?
Perfa

> Rydslingan först och Öglundaslingan sist?
Funkis

> Andra åsikter?
Ruggigt bra arrangemang, men ni kunde väntat minst en timme till med att riva TC tycker jag.
Kommer garanterat åka nästa år!!

Långa Billingeracet 2011
Jag är ju nybörjare, 50+, men enveten j-el :). Köpte min MTB i september och rullat drygt 80 mil hittills. Har lite svårt för mer teknisk körning och ren skogskörning, men stigar utan alltför mycket stora stenar och som inte har småbroar 30cm högra än sjävla stigen borde man ju klara. Slipper gärna novemberkåsakänslan dock. Kan Billingeracet 2012 vara något att satsa på? Det blir i så fall mitt första mtb-lopp, och dessutom en riktig utmaning, Göteborgsvarvet skall ju genomföras veckan innan :). Men va fan, man lever bara en gång, och hela livet är ju fyllt av utmaningar.

Vad skall man välja för däck? grova för leran, eller snällare för stigarna?

Långa Billingeracet 2011
Förslagsvis så ser du till att träna lite i utmanande terräng också, men generellt så är terrängen lätt. Men klagar man på stenar på grusvägar och kör mountainbike, ja.. då kanske man valt fel sport/cykel? :)

Lycka till!

Tillbaka
Topp