Långa långbyxor för DH och trail

Victorx

Medlem
Hej!

Jag är ute efter ett par långbyxor för DH, enduro och trailcykling. Problemet är att jag är lång och smal. Har W33 L36 i jeansstorlek.

Är det någon som har tips på en modell som känns hyfsat lång i storleken?

Har tittat lite på Fox Defend Kevlar och Endura Burner 2 och vill ha nåt liknande.

Jag har ett par Revolution Race Hyper Pro: https://www.revolutionrace.se/63-hyper-pro-pants

Jag har rätt långa ben och är mycket nöjd med dem.
Ursäkta om jag kidnappar tråden, men gör RR bra shorts för XC? Och vilken modell skall man välja isf? I deras beskrivning står det ibland att de passar för MTB, medan på andra modeller står det inte det - också är där en MTB-symbol nedanför ist. Kunde de inte ha en modell med både byxor och shorts som är särskilt anpassad för skogscyklimg?

PS. Kul att du är nöjd med dina långa ben.

Precis samma mått som du, Endura MT500 burner sitter bäst. Nukeproof blackline sitter cyklingsmässigt bäst i L, men jag har mina mest som mysbyxor och då sitter XL mer klädsamt, om än något löst i midjan. Skydd får plats under båda. Finns någon tråd där jag har tagit bilder på mig i olika modeller.

*edit - hittade tråden med bilder:https://happyride.se/forum/threads/byxor.3634542/#post-3637240

Det låter väldigt mysigt. Tänkte mer tjockt, tunt osv men suger det vatten kvittar det ju ;-)

Först är dom hygroskopa för att när dom sedan uppnår en härlig mättnad, tömma allt ner i skorna.

Ganska tunnt och stretchigt tyg. Tycker dom sitter ok på mig, får plats med knäskydd och annat. Många trevliga fickor att ha prylar snacks i.

Så länge det inte regnar, eller är tokblött funkar dom bra. Synd att man bor i GBG bara...

Jag kör Endura spray pants och dom funkar bra, misärblött och geggigt igår och cykelbrallorna var inte blöta när jag kom hem. Funkar fint med knäskydd under och andas helt ok.

Precis samma mått som du, Endura MT500 burner sitter bäst. Nukeproof blackline sitter cyklingsmässigt bäst i L, men jag har mina mest som mysbyxor och då sitter XL mer klädsamt, om än något löst i midjan. Skydd får plats under båda. Finns någon tråd där jag har tagit bilder på mig i olika modeller.

*edit - hittade tråden med bilder:https://happyride.se/forum/threads/byxor.3634542/#post-3637240
Tack! Bra tips. Ska kolla på dom endurabrallorna, verkar vara bra slutsålda på många ställen dock.

Eftersom jag bor i Göteborg är nollgradigt, plus minus ett par grader, och regn ett ganska vanligt väder så här års. Kan inte sitta hemma och häcka för det.

Kolla Endura, har ju både helt vattentäta som jag misstänker inte andas så bra och Spray-varianten som håller tätt i baken och helt ok i övrigt. Jag är sällan blöt när jag kommer hem, MT spray har ventilations-dragkedjor om man blir för varm. Kostade inte multum heller på bikeshop när jag köpte för ett tag sedan.

Kolla Endura, har ju både helt vattentäta som jag misstänker inte andas så bra och Spray-varianten som håller tätt i baken och helt ok i övrigt. Jag är sällan blöt när jag kommer hem, MT spray har ventilations-dragkedjor om man blir för varm. Kostade inte multum heller på bikeshop när jag köpte för ett tag sedan.
Vattentät bak är fullt tillräckligt. Har sådana shorts och det blir lite kallt med bara ben nedåt nollan annars är det funktionellt.

Eftersom jag bor i Göteborg är nollgradigt, plus minus ett par grader, och regn ett ganska vanligt väder så här års. Kan inte sitta hemma och häcka för det.

Nej det tycker jag inte du ska göra, förklarade bara när jag tycker det är lämpligt att använda dom.
Skulle inte köpa dom som misärväderbyxor.

Jupp. De verkar ha lite bättre ordning på lagret. Hittade ett par billigare oneil legacy också men Fox kanske är värt pengarna.

Fox är korta enligt någon jag frågade, kan vara värt att veta. Jag har endura dom drar jag över mina skor och dom håller sig kvar och det rinner inte in i mina skor. Vinterskor som är lite högre.

Fox är korta enligt någon jag frågade, kan vara värt att veta. Jag har endura dom drar jag över mina skor och dom håller sig kvar och det rinner inte in i mina skor. Vinterskor som är lite högre.
Jag är väl lite OT med mina medellånga ben.
Burner har de inte men mt500 spray. Oklart om de är för mycket mot regnbyxa.

Madison Zenith 4 Seasons är grymma. De har vattentätt i rumpan och avvisande fram. Bra ventilationsmöjligheter och håller bra.

Burner verkar vara grejen. Best value enligt mtbr. Det dåliga är "generous fit at waist". Jag tror jag kan vända det till nåt positivt...

Har någon nämt specialized demo pro pant? Bra reviews.

Undrar när de plockar in nya kläder. Wiggle har varit utsålt sedan senast november.

Jag kör på dessa. Riktigt nöjd och får plats med ion k-pact knäskydd under.
Mycket byxa för pengen (200 kr)

Burner verkar vara grejen. Best value enligt mtbr. Det dåliga är "generous fit at waist". Jag tror jag kan vända det till nåt positivt...

Har någon nämt specialized demo pro pant? Bra reviews.

Undrar när de plockar in nya kläder. Wiggle har varit utsålt sedan senast november.
Burner är nog å andra sidan de av alla brallor jag testat som har bäst justermån i midjan, med både kardborrespännen och ett inbyggt klickspänne framtill. För övrigt håller jag nog inte med om kommentaren alls, tycker de är ovanligt långsmala. På mig satt XL bra utan att spänna åt något särskilt, normalt sett brukar det få plats 1,5 mig i midjan på XL-byxor.

Burner är nog å andra sidan de av alla brallor jag testat som har bäst justermån i midjan, med både kardborrespännen och ett inbyggt klickspänne framtill. För övrigt håller jag nog inte med om kommentaren alls, tycker de är ovanligt långsmala. På mig satt XL bra utan att spänna åt något särskilt, normalt sett brukar det få plats 1,5 mig i midjan på XL-byxor.
Ibland låter det som de sätter betyg efter efter hur det sitter på just dem. Å andra sidan vet jag inte vad ska tänka om den avbildade generösa midjan?.
mtb-riding-pants-trousers-review-test-26-1140x760.jpg

Jag kör på dessa. Riktigt nöjd och får plats med ion k-pact knäskydd under.
Mycket byxa för pengen (200 kr)

Det här tipset var guld! Köpte ett par idag, riktigt prisvärda! ?

Jag är 176ish och ganska smal. Small satt bra men kanske på gränsen till långa ben för mig. Men finns 3 olika knappar man spänna åt mudden med.
Deras storleksguide säger att innerbensmåttet är 82 cm på alla storlekar från S till XXL. Och 200 spänn... Hur är kvalitén i sömmar t.ex?
Deras funktionskläder till barn brukar ju vara i paritet med priset, det är enda erfarenheten jag har.

Deras storleksguide säger att innerbensmåttet är 82 cm på alla storlekar från S till XXL. Och 200 spänn... Hur är kvalitén i sömmar t.ex?
Deras funktionskläder till barn brukar ju vara i paritet med priset, det är enda erfarenheten jag har.

Får återkomma med kvalitetstestningen vid cykling. Gick inte sönder efter första skogspromenaden i alla fall ?

Tillbaka
Topp