Långa Lugnet? ska det inte va Låga Lugnet.

Galileo

Medlem
Mtb är ju som bekant inte en av Sveriges största sporter. Döm om min förvåning när vi kört 22 mil på morgonen till tävlingen och anländer 09.03 (vägarbete = 50 km/h väg mellan Borlänge och Falun), Hursom helst jag parkerar bilen och börjar lasta av min polares hoj, och han går för att anmäla sig. Jag gör ett litet ärende för att hämta några flaskor som jag skall hjälpa till med att langa åt en annan klubbkamrat, och när jag kommer tillbaka till bilen så står min polare ombytt med vanliga kläder, dvs inte klädd för att cykla ett xc lopp. Han ser ut som två svåra år och jag undrar givetvis vad som har hänt. Då berättar han att på sektitariatet så fick han ganska bryskt reda på att klockan faktiskt var 09,06 och sista anmälning var 09,00. Hur i Hel...e kan man vara så jävla nitisk att 6 minuter gör att man nästan dödar cykelintresset för en människa. efter den mycket bryska starten på årets upplara av LL, så fortsätter det i samma WC hysteriskt uppskrämnda funktionärs anda. Vi får klart för oss för att få langa inne på lugnet så måste man vara utrustad med någon form av akreditering som oxå den givetvis skulle ha hämtas i god tid det vill säga dagen före. Nå väl efter sju svåra förmaningstal av en kommisarie (skulle ha gjort sig i ridbyxor och blanka stövlar i en annan tid) så fick vi då den saliggörande papperslappen, men bara en???? Hur lätt är det att langa till en åkare på en person. Falu ck hade minst 15 pers som kunde langa i langninszonen. Hur rättvist är det? Jag kan lova att nästa år så kommer LL, som då troligtvis inte har WC status åter igen få förlita sig på att vi vanliga motionärer kommer och betalar för att Ert arrangemang skall gå ihop. Jag undrar hur många som är villiga att komma nästa år, av de som Ni i år körde över.
Till slut bara en reflexion. Cykelsporten i Sverige är liten, tävlingsformen Mtb är jätteliten. Snälla gör inte som ovan, för då dödar ni allt intresse för vår älskade sport.
/galileo.

Senast redigerad av en moderator:
Det var helt klart ett lågvattenmärke både från arrangörernas och scf´s sida. Detta är inte det enda problem som uppstog, när jag skulle hämta min nummerlapp dagen innan med gott om tid så var det kanppt att jag fick ut den. Jag hadde nämligen ingen legitimation med mig, egentligen krävs det ett licensbevis, men det har ju inte scf brytt sig om att skicka ut till medlemmarna. Så i brist på dessa licensbevis så fick legitimation duga. Under dom fem år som jag har kört LL-cupen har jag aldrig behövt stärka min identitet, det har räckt med att man är anmäld och har betalt.inte heller på de xc-tävlingar jag har kört har jag behövt det. Efter endel tjat och prat med uci´s norska representant fick jag till slut mitt startkuvert, hade varit grymt surt att inte få starta. Men när internationella krafter är med i spelet blir det helt plötsligt lite mera strikt. Iofs ser jag inget fel i att man ska behöva visa att man har licens och att man ska kunna styrka vem man är, men det kommer ju som en överraskning när man inte behöft det tidigare. I mina ögon är detta problem helt scf´s fel, dom har varit för slappa vid tidigare arrangemang. När sedan internationella kommisarier kommer och ska vara med får man stå i skammvrån. Detta innebär även ytterligare problem, jag och några klubbkamrater ska åka Birkebeinerrittet i wc klassen och kommer därmed att behöva licensbeviset, då duger inga körkort. Får hoppas att scf´s kansli kan få tummen ur och fixa fram dessa tills nästa helg. Helt klart paragrafrytteri i den högre skolan:-(

Jag bodde på Scandic vid Lugnet inför LL, där hade UCI en genomgång inför tävlingen för "teamleaders". Vi gick dit och lyssnade på föreställningen. Jag vet inte hur sådana genomgångar brukar vara, men denna genomgång var ett skämt. Man ändrar starttiden ytterligare en gång för de olika startleden och berättar att det finns ett vattenhål på andra varvet! Vi fick skyltar till de som skulle langa, en per närvarande tävlande.
Det "race pm" som man fick vid nummerlapparna var bland det tunnaste jag sätt. Riktigt dåligt med information och konstiga regler om langningen. Det verkade som om arrangören blivit överkörd av UCI´s kommisarier 10 gånger om.

/Erik

Som jag skrev i en annan tråd så drabbades även vi med engångslicenser av nån j-a idioti. Helt plötsligt fann vi oss invallade i samma fålla som motionärer på "lugna lugnet" och de som åkte i motionsklass. Varför då ens erbjuda möjligheten, då även motionsklass får resultatrapportering med mellantider (vilket inte alltid är fallet på lvg). Att det sen var obefintligt skyltat när vi anlände klockan 8 på morgonen, totalt i avsaknad av funktionärer som kunde visa vägen och extremt diskret skyltat till race office är en annan sak. Som lök på laxen verkade detta att det var WC verkligen satt folk ur balans. Trodde ju i min enfald att tävlingsklass är tävlingsklass även om man kör engångslicens, men det fick jag höra vid utdelningaen av nummerlapper "Du måste ju för i helvete fatta att du ska hämta ditt kuvert hos m-o-t-i-o-n-ä-r-e-r-n-a". Jaha, ursäkta då.

Sen stod det i PM:et att start skulle ske 10:20, medans de glada människorna med "Staff"-skyltar hade fått informationen att det skulle vara 10:10.

Pajasar.

Uci-gubbarna som delade ut kuverten till oss med licens såg så där sura ut som bara pargrafryttare kan göra

Orkar inte gnälla så mycket om dom sura sega gubbarna mm. Själv fick jag starta på nåder efter ett lååångt förmaningstal eftersom att jag inte hade leg med mig.

En liten fånig grej men ändå -
Visst hade det varit kul om de hade gjort en ny medalj som visade att det var ett WC-lopp istället för de gamla vanliga med ett gäng klistermärken (överklistrade från tidigare år) på baksidan?

Det var ju ändå ett ganska unikt lopp för att vara i Sverige, som iallafall jag är jätteglad över att ha deltagit i trots allt.

Paragrafryttare finns det inte mycket att göra. Och på en WC så måste man kunna styrka sin identitet ifall man blir utvald för att göra dopingkontroll.
Kan du inte styrka din identitet när dom vill testa dig så blir du fälld. Därför var man tvungen att ha licesns med foto eller id.
Jag hade varken eller, men lyckades efter viss väntan att få min nummerlapp.
Och jag är Falucyklist.
Men när kommisarier från Uci håller i nummerlappsutdelningen så kan det väl kanske bli lite krångligare än när 'vanliga' människor gör det. Dom har ju lite olika sett att se på saker och ting.
En ideellt arbetande person bryr sig ju inte ifall någon är några minuter sen till efteranmälan.
Sjävklart finns det en tid man ska passa utav en anledning. Men fler cyklister är ju bara bra.

Att starten ändrades var ju för att tydligen så hade dom regler på vilka som skulle stå vart. Och då blev det lite krångel. Jag vet att juniorerna tex fick lov att starta bakom hela herrar tävling.
Trots att någon låg bra till i LL-cupen.

Upplevde ni bara Låga Lugnet i samband med nummerlappsindelning och vid startmomentet?

Hoppas att inte Falu CK får skiten för alla frågetecken som uppenbarligen fanns. Banan var kanon, visst blir det mycket grusväg och en del asfalt men därimellan var det stigar av hög klass. Har en känsla av att många som ställt upp ideellt i Falu CK inför tävlingen känner sig lika besvikna över ändringar i sista sekund.

Det enda jag råkade ut för var att tiden för uthämtning av nummerlappen i PMet tydligen inte gällde tävlingsklass. Åkte från Stenungsund till Falun i tid för att hinna innan 21, tyvärr visade det sig att "de som har hand om tävlingsklassen" gått klockan 20...

Jag tyckte åxå banan var bra men en aning för lång=(.Sista loopen kändes som en enda lång uppförsbacke

Senast redigerad av en moderator:
jtl skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Åkte från Stenungsund till
> Falun i tid för att hinna innan 21, tyvärr visade
> det sig att "de som har hand om tävlingsklassen"
> gått klockan 20...
>
> // Tobbe

Det var väl för att UCI-gubbarna skulle hinna till hotellbaren=).

Jag har bara hört bra om banan.
Att det är mycket grusväg är ju tyvärr något man får räkna med.
"Min" stig var väl den finaste? På andraslingan, efter en liten backe svängde man höger ner och det var en del hala stenar och grymt fin natur inne i skogen. Sen kom man ut på en äng vid en klubbstuga och svängde höger ner och utför på grusväg..

Okej att Törnbergs väg är rätt fin den med..

Banan var kanon! Tyvärr var man lite för sliten för att kunna njuta av alla utförslöpor i skogen ;-) Grus och asfalt är ett nödvändigt ont, men det glömmer iaf jag snabbt och minns de fina partierna.

Ett par saker som ni kan förbättra;
Märkningen, det fanns många utförslöpor som slutade med en sväng i riktig gegga. Halt som attan, och det kan knappast vara första gången det kom regn efter det att banan spikades?

Langningen kunde varit lite mer utdragen. Det var i princip omöjligt att hinna med båden en mugg vatten och sportdryck. Trots att langningszonen i sig var tillräckligt stor stod alla som langade dryck samlade i en klump.

Banan var fin, speciellt några tokroliga stigar på första loopen. Möjligtvis skulle jag önskat mig en "Vätska 23km"-skylt påväg ut från tex. vätskekontrolllen vid Sundborn, så att man skulle vetat avståndet till nästa kontroll.
/Micke

För att hålla koll på avståndet mellan kontrollerna så kan man läsa sig till vart dom ligger innan loppet och komma ihåg det.

Det här med att lagningssträckan kunde vara längre blir ibland lite svårt när vätskekontroll, vanliga langare och tekniska assistansen ska få plats efter varandra.

Men jag skriver ner det ni säger och ska mejla herr tävlingsledare sedan.

Att behöva styrka sin identitet för att delta i en WC-klassad tävling är ju inget konstigt, och jag tror de flesta mer än gärna gör det.

Problemet är väl att det kom som en överraskning, många deltagare var väl där för att cykla "vanliga" Långa Lugnet och hade inte en tanke på att det skulle vara annorlunda.

ID-koll, annorlunda startfållor, sura kommissarier och hårdare krav på att passa tider för nummerlappsutdelning har även en positiv sida. Det talar om för deltagarna att det är allvar och att det är en viktig internationell tävling. På sikt är det bara bra för Långa Lugnet.

Det kom som en överraskning för mig också, trodde att eftersom det var hemmatävling så skulle jag bara kunna gå och ta nummerlappen från utdelningen. Men där satt ett gäng kommisarier. :)

Eftersom jag dessutom bor 10 minuters cykeltur därifrån så bytte jag ju om hemma och cyklade dit.
Om man kom från annan stad så hade man antagligen med sig id till Lugnet.

Jag tror att hela loppet och arrangemanget i år var bra för loppets framtid.

Heder åt alla idiellt arbetande medlemmar i Falu CK det är inte deras fel att ett gäng polis wanna be´s kommer in och ändrar en annars mycket välutformad xc tävling. Naturligtvis är det av ren klåfingrighet som Uci gänget också sett till att langningszonen blev löjligt kort, det finns ju flera hundratals meter inne på själva stadionområdet att ha zonen på. Ute på de andra langningszonerna så var inte detta något problem. Inga akrediteringsjagande testosteronstinna för dagen upphöjda till internationella komissarier för Uci.Alltså helt vanlig Svensk standard för hur vi ordnar en cykeltävling. Inne på lugnet så tyckes väl kommisarierna att de hade ögonen på sig, och av den anledningen så kändes det väl bra om man kunde skälla ut någon stackars medföljande pappa till någon tävlande och förklara på engelska alla fina paragrafer som man hade att tillgå i det internationella reglementet.
/galileo

Som jag skrev, när väl starten gått och vi kommit ut på banan så var det kanon - verkligen. Trevliga flaggvakter och bra depå i Sundborn. Men innan dess var man rejält pissed off. Att folk åker landet runt utan leg måste ju vara straffbart. Men att vara så sura som UCI-gubbarna borde det fan vara dödsstraff på. Nånstans har det uppenbarligen klickat mellan Falu CK och UCI, eftersom det blev så mycket sista minuten förändringar. Jag och många med mig vill nog också ha tillbaka extrapengarna för tävlingsklass och engångslicens.

Sen kan vi kanske ifrågasätta om Falun är rätt ställe för ett världscuplopp? Med tanke på den överlägsna organisation som exempelvis LidaLoop bjöd på så kanske ett dylikt lopp skulle gå av stapeln i Stockholm? Det var helt patetiskt lite folk på läktaren. (ja jag är fortfarande förbannad och febrig)

Notera att jag inte kritiserar de eldsjälar som lagt banan, jobbat ideellt i depåer och mosutdelning (jag gillade mosbrickan bättre än nån kall pastasallad), utan det som klickat måste helt klart vara i kommunikationen mellan Falu CK och UCI. Dessutom verkar informationsflödet "nedåt" i organisationen varit extremt bristfällig med avseende på starttider, fållor mm.

/Jonas Larsson

Det är säkert så att Falu CK:s eldsjälar inte förstod vad som väntade när UCI gubbarna kom. Har tidigare varit kritisk till mosbrickan män i år smakade det kanon. Jag tror inte att det blir mer publik om tävlingen går i Stockholm. Har kört SM där och det var väl närmast sörjande som tittade. Ska man få upp intresset (har varit på detta tidigare i nån tråd) måste marknadsföringen bli proffsigare. Tror att förbundet måste driva det. Jag gnällde tidigare för att inte SCF.se uppdaterades med resultat när Sverige har framgångar utomlandsmen nu sker det och det är ett steg i alla fall. Jag tycker att Falu CK ska försöka få WC nästa år också. Nu har man massor med erfarenheter som man kan förbättra. Passa på och promota mtb, downhill i lugnetbacken, bmx bana...? Tack alla trevliga funktionärer! Men jag är forfarande lite sur på den som kom på att vi skulle upp till hoppbackarna på 3:e slingan! :)

Fler backar åt folket! :)
Jag kommer speciellt ihåg en funktionär.
HAn hejade och manade på dom i min grupp så jag trodde han var tokig. Han skrek åt oss att hålla trycket uppe, driva på och öka och sådant.
En riktig cykelfantast med orange väst och röd flagga. :)

Jag stämmer in med de flesta andra att det inte var något fel på banan, och det är som Markus F skrev inte heller något fel att man ska behöva kunna styrka sin identitet. MEN det hade ju varit trevligt att få veta detta innan man åkte hemmifrån, det känns lite långt att åka 30mil tur och retur för att hämta legget. Behövde ju som sagt inte visa det tillslut men det satt långt inne att få ut lappen.

Jag håller med JLarsson helt och hållet. Det är inte okej att få starta i motionsklassen när man är anmäld till tävlingsklassen. Att man dessutom har betalt extra för det gör mig ännu mer förbannad. Hur hade de tänkt sig att man skulle kunna komma ifatt de andra i tävlingsklassen när man startar 20 minuter senare?
/Johan

Tycker det är lite tungt att kalla funktionärer för sura gubbar, polis wannabees osv. Kan det kanske vara så att det var en ny upplevelse för oss tävlande vad det innebär att delta i en UCI klassad världscuptävling?
Är faktiskt förvånad över att licenskontrollen (alternativt ID kontroll) är så låg på våra nationella cuptävlingar. Kan bara jämföra med andra idrotter jag kommit i kontakt med och där kommer man inte långt om man inte kan styrka sin licens.

bigmollo skrev:
> Jag håller med JLarsson helt och hållet. Det är
> inte okej att få starta i motionsklassen när man
> är anmäld till tävlingsklassen. Att man dessutom
> har betalt extra för det gör mig ännu mer
> förbannad. Hur hade de tänkt sig att man skulle
> kunna komma ifatt de andra i tävlingsklassen när
> man startar 20 minuter senare?
> /Johan

Du kom ju ifatt mig;)
Men det var ju inte mycket till hjälp=)

jtl skrev:
> Tycker det är lite tungt att kalla funktionärer
> för sura gubbar, polis wannabees osv.

Observera att jag inte gjorde det för att jag "glömt" id, utan för att jag och Bigmollo blev idiotförklarade av en UCI-gubbe när vi i vår enfald försökte hämta ut våra kuvert i kön för tävlingsklass.

Jag har faktiskt inte hört så mycket vad utlänningarna hade för åsikter om banan.
Men dom flesta var nog inte så förtjusta i skogspartierna.
Dom allra bästa kan naturligtvis köra fort även på steniga stigar men där jag åkte runt 30:e plats så kunde dom inte cykla i skogen.
Om jag tampades mot totalt 10 utlänningar kanske så var det en som inte tappade så mycket i skogen.
Men i några skogspartier så åkte jag sakta för att få med mig mer folk till grusvägarna men ändå så tappade dom massor. JAg kunde liksom rulla ifrån dom.

Kaijan skrev:
>
> Du kom ju ifatt mig;)
> Men det var ju inte mycket till hjälp=)
>

Det är alltid trevligt att morsa på dig Kaijan. ;o)

Nej det är inte konstigt egentligen att man måste kunna styrka sin licens, det är scf som varit alderles för slappa med det, så¨jag tycker att problemen som blev vid lugnet till stor del är deras fel. Betalar man 530:- eller vad det nu är för en årslicens kann man ju åtminstone tycka att det borde inngå lite arbete från deras sida med sånna saker. Nu när deras tidning även har utgått vet jag inte riktigt avd det är man betalar för, förutom den stora äran att få tittulera sig licensierad åkare utan bevis.

JAg tycker också att det är tråkigt att man inte får licens hemskickad om man inte begär det.
JAg har sparat alla mina.

Banan var kul så länge du var inne i skogen men blev fruktansvärt tråkig när du kom ut på grusvägarna och inte hade en människa i sikte. Att trampa nio och en halv mil helt själv med knappt en cyklist i sikte är inte kul! Det var betydligt roligare den milen jag hade lite sällskap och draghjälp :-)

Synd att depåerna tyvärr inte fungerade som dem skulle, det var riktigt svårt att få tag i en banan och ett glass vatten då langarna stog alldeles för nära varandra. På sista depån var det bara att välja, vatten eller banan. Och på den näst sista depån ropade dem inte ut vatten utan jag fick ropa efter det!Dt finns här borta svarade dem, tio meter tillbaka, eller vänta lite, vi har här. Jaja, jag fick stanna, fick tag i två muggar som jag svepte i mig, var supertörstig, och sedan fick jag håll *s*
Bara att se och lära från andra långlopp där det inte är några problem att få två muggar vatten och en banan även om man kommer i en klump!

Känns ändå lite häftigt att ha kört en WorldCup tävling och tagit poäng :-)

om man verkligen behöver vätskekontrollernas hjälp så tycker jag att man kan kosta på sig att stanna, eller åtminstonde sakta ner.

Jag både saktade ner och även stannade.
Alla kan inte alltid få den langingen som man skulle önskat sig, det är inte helt lätt att få med sig kompisar som kan langa. Denna gången hade jag tur och fick langning en gång! :-)
Att behöva stoppa när man jagar framförvarande är inte kul...
För att fixa langningen är det bara att dra ut borden lite, tjugo meter ist för tio meter, fungerar det på andra ställen så borde det fungera här också!
Annars tycker jag det var ett bra lopp, jobbigt som tusan men, men...

jtl skrev att det faktiskt var så att tävlingen var eb WC tävling. Oj då så allvarligt det lät. Nu är det ju så att de flesta som cyklade eller försökte att få cykla inte gjorde det för att det i år råkade vara en WC tävling. Den bonusen fick man på köpet. 85 procent av startfältet var ju där för att cykla LL och inte för att det var en WC tävling. Jag tror knappast att den kadaverdiciplin som rådde i år kommer att råda nästa år. Men någon annan kanske vet bättre. Falu CK har ingen skuld i detta utan det är Uci och deras handgångna som bär skulden.
/galileo

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp