Långa vs. korta kedjestag?

Hoj!

Jag har förstått att korta kedjestag ger mer kontroll över cykeln i form av bakhjulsåkning, hopp och lek alá trials.

Men vad är fördelen med långa kedjestag? Bättre vrid vid accelerationer och stabilare i hög fart?

Kan någon reda ut det här åt en masdjävel?

Fördelen med långa stag är att cykeln blir stabil, som du redan klurat ut.
Bättre vrid vet jag inte om det blir (vad du nu menar med det.. =), möjligen lite sävligare vid igångdrag.
En annan fördel är att det går att göra mer plats åt däck och lera etc.

det borde ju göra cykeln bättre i uppförsbackar. jag menar. den reser sig ju inte lika lätt på bakhjulet

jag skulle gissa att det blir sämre driv vid acc. Kortare kedjestag blir styvare och vrider sig inte lika mycket vid belastning.

Lång hjulbas är dock ingen garanti för hög stabilitet. Det hänger lite på gaffelvinklarna/krattan också. Sen får inte ramen vara sned =).

Har man riktigt långa kedjestag, närmare 45 cm som det är på min cross, så fungerar det bra att bara ha en klinga fram men ändå använda alla nio i bak.

/K

Korta kedjestag gör det lättare att klättra uppför. Se på Gary Fishers Genesis-serie. Själv kör jag på Hoo Koo Eko (stavas det så??) och har aldrig cyklat på en cykel som är så bra på att klättra uppför med. Långa kedjestag gör cykeln lite stabilare i högre farter.

Well, vad gäller klättring o kedjestag finns det 2 skolor. Vissa hävdar att det är fördel med långa stag så att cykeln inte skall kännas lika "lätt" på framhjulet. Andra hävdar att det är fördel med korta stag då man får mer vikt på bakhjulet (det som ju driver) o slipper spin outs. Men det är andra saker som spelar in oxå. Höjden på vevlagret och längden på gaffeln och styrvinkelt tex.

Personligen föredrar jag korta kedjestag då det ger hela cykeln en kvickare känsla, but thats just me.

En cykel med korta kedjestag kan oxå kännas stötigare pga av att sadeln kommer, mer eller mindre, rakt över sadeln.
Den som har cyklat tandem, och då suttit både fram och bak vet vilken skillnad jag pratar om.

Kedestagen har blivit kortare i takt med att vägarna har blivit bättre. Titta på en racer från 50-talet eller tidigare, jämför längden på kedjestagen med dagens racerar.
På 50-talet förekom det en hel del tävlingar på grusväg.

Korta kedjestag gör oxå att kedjan vinklas mer i varje länk, det kan göra att slitaget ökar och att det kan vara svårt att få till en perfekt justering.

/Håkan

HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> En cykel med korta kedjestag kan oxå kännas
> stötigare pga av att sadeln kommer, mer eller
> mindre, rakt över sadeln.

Kan du utveckla det lite...? ;-)

JT, givet samma material så ger ju kortare kedjestag en styvare baktriangel än långa dito. Detta leder till en stötigare upplevelse för cyklisten.

JT skrev:
> Kan du utveckla det lite...?

Om bakhjulet åker upp en centimeter och sadeln sitter rakt över så åker sadeln också upp en cm. Men om sadeln sitter "mitt på" cykeln så åker den upp en halv centimeter. Ju närmare hjulbasens mitt sadeln sitter, ju mindre stötigt kännns det, oavsett hur styv ramen är.

HåkanC skrev:
> En cykel med korta kedjestag kan oxå kännas
> stötigare pga av att sadeln kommer, mer eller
> mindre, rakt över <bakhjulet>.

Extremt korta kedjestag tvingar fram en stor sadelrörsvinkel ("brant"), annars går däcket emot sadelröret. Det gör att sadeln kommer längre fram igen.

Nackdelen med brant sadelrörsvinkel är att sadeln hamnar längre fram också i förhållande till vevpartiet, vilket somliga ogillar. Har man tur och hittar en sadelstolpe med rätt set-back kan man kompensera för det, men då blir det stötigare igen...

/Dag

Dave Turner har förklarat att han prioriterar ett design som är tillräckligt stark för rimliga påfrestningar och som har utrymme för lämpliga däck. Själva kedjestagslängden är resultatet, inte måltavlan för honom.

En annan fördel med längre kedjestag för touring eller citybikes är att det är lättare att ha packning på cykeln utan att det tar i hälerna på cyklisten.

Image-70FB1BDCC70411D9.jpg

Daner skrev:
> Dave Turner har förklarat att han prioriterar ett
> design som är tillräckligt stark för rimliga
> påfrestningar och som har utrymme för lämpliga
> däck. Själva kedjestagslängden är resultatet, inte
> måltavlan för honom.

Hmm.. märkligt filosofi IMHO. Nog går det att få till både styrka o tyre clearance med olika kedjestagslängder. Kan ju iofs vara så att olika kedjestagslängder är av underordnad betydelse för hur cykeln uppför sig och därför inte prioriteras. Men det tvivlar jag personligen på.

Långa kedjestag underlättar mauals:)

Men jag tycker nog dte är svårt att prata om fördelar och nackdelar. Bättre att bara prata skillnader. Precis som vinkeln på styrröret. Ju brantare desto nervösare/kvickstyrd. Men är det en fördel??. I vissa fall ja, i andra inte. Så det är nog mer att hitta det som passar för dig.

Men helt klart, kortare kedjestag ger en cykel som blir snabbare upp på bakhjulet medans längre kedjestag gör det lite långsammare.

Min gamla ilions med korta kedjestag var kul att klätra med för jag hade mer tyngd på bakhjulet. Mc-hojjar vill ju ha långa kedjestag när de kör upp för en backe för att inte slå över. Tror det beror vem som hojjar på dem. Min gissning är att både mc-n för klättring och trialhojjen med svinkorta kedjestag är ganska extrema hojjar varför mina kedjestag istället har längden lagombra.

Ja, som ville är inne på är det svårt att enbart titta på en enskild detalj på cykelns geo. En förändring på ett ställe kan kompenseras på ett annat ställe. Vad som är optimalt beroro dessutom på vilken typ av terräng man cyklar i samt vilken "stil" man har.

Rippa skrev:
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dave Turner har förklarat att han prioriterar
> ett
> > design som är tillräckligt stark för rimliga
> > påfrestningar och som har utrymme för
> lämpliga
> > däck. Själva kedjestagslängden är resultatet,
> inte
> > måltavlan för honom.
>
> Hmm.. märkligt filosofi IMHO. Nog går det att få
> till både styrka o tyre clearance med olika
> kedjestagslängder. Kan ju iofs vara så att olika
> kedjestagslängder är av underordnad betydelse för
> hur cykeln uppför sig och därför inte prioriteras.
> Men det tvivlar jag personligen på.

Jag menade inte att han struntar i längden. Det är bara att han vet vart han vill placerar BB och den framre swingarm pivot, och att han ritar en swingarm som är så kort som möjligt med den nödvändiga styrka och utrymme för däck, lera, vevparti, framväxeln osv. Det kanske går att bygga den kortare, men till bekostnaden av styrka eller utrymme.

Senast redigerad av en moderator:
dag skrev:
>
> Extremt korta kedjestag tvingar fram en stor
> sadelrörsvinkel ("brant"), annars går däcket emot
> sadelröret. Det gör att sadeln kommer längre fram
> igen.

Nja, inte alltid.
Det finns (lvg)ramar med 'normala' vinklar och så korta sittstag som 40cm.
Sedan finns det en del specialkonstruktioner med böjda sadelrör och tom dubbla tunna rör som bakhjulet sticker fram emellan (En engelsk konstruktion som kallades: Flying Gate).

Men den stora skillnaden beror på ramens storlek och närmare bestämt hur långt upp sadeln sitter.
Ju längre upp samtidigt desto längre bak.
Det medför att kedjestag som är långa för en med 48cm ram kan uppfattas som korta för den med 63cm ram.

Daner skrev:
> Dave Turner har förklarat att han prioriterar ett
> design som är tillräckligt stark för rimliga
> påfrestningar och som har utrymme för lämpliga
> däck. Själva kedjestagslängden är resultatet, inte
> måltavlan för honom.

Ingen dålig designfilosofi.

Rippa skrev:
> Ja, som ville är inne på är det svårt att enbart
> titta på en enskild detalj på cykelns geo. En
> förändring på ett ställe kan kompenseras på ett
> annat ställe.

Jag håller oxå med.
Tex så är, IMHO, framgaffeln viktigare än längden på kedjestagen för om cykeln skall kännas 'kvick' eller 'trög'.

/Håkan

Tillbaka
Topp