Längd och modell på kedja?

Någon som kan hjälpa mig och förklara hur man vet vilken längd kedjan ska ha? Min kedja vred sig idag så behöver ny. Kedjan som sitter på nu är en shimano cn-hg 53 ( vet inte hur många länkar men har för mig att det är 114)
Har även plockat bort största klingan så då kanske man kan ha lite kortare kedja? Kan man även ha ett annat märke på kedjan än shimano eller passar det inte?
// Jacob

hg 53 är en deore 9spd kedja.
vad jag gör när jag ska sätta på ny kedja är att lägga kedjan på lill-klingan fram och minsta drevet bak.
Sen kapar jag kedjan så pass lång att den varken hänger slapp eller gnider emot bakväxelns arm.

den ska alltså precis ligga i spänn i minsta/minsta dreven, om du inte kör med största klingan fram nu kan du ta bort 1-2 länkar till för att få lite extra spänning i kedjan, så den inte ligger och slår mot kedjestagen när du cyklar i terräng.

EDIT: jo, du kan blanda mellan olika märken, skulle dock rekomendera en shimano xt kedja som är både slittålig och växlar bra.

Senast ändrad:
Du kan ju korta kedjan så den passar din utväxling. Kedjorna säljs ju ganska långa. Även om jag köper ny komplett cykel kortar jag kedjan med 1-2 länkar. Kmc kedjorna är smidiga då de har låslänk.

Tillbaka
Topp