Längd på vevarmar... mm

Faran

Ny medlem
Längd på vevarmar... mm
Hej

Vilken längd på vevarmarna är bäst på min racer?
De jag har nu ingick i cykeln. Nu när jag ska byta vevparti så behöver jag göra ett val. Och det är ju inte det enklaste.

Jag mätte mina till 172,5 centrum-centrum. Vad är för/nackdel med längre eller kortare armar?

Då jag ska byta ut hela min komponentgrupp så kan jag anpassa det hela till utväxlingen.

Jag har en 23 som lättaste krans på kasetten. Eftersom den är tung i vissa uppförsbackar så ska jag välja en lättare. Men jag vet inte ifall jag ska ha 25 eller 27 som lättaste? Det beror väll på vevarmarnas längd också va? Hur påverkar vevarmslängd och utväxling varandra?

Bör jag ha en engelsk eller Italiensk gänga på vevlagret?

Längd på vevarmar... mm
vad du bör ha på vevlagret beror på din ram då det ska gängas fast i ramen.

utväxlingen beror ganska lite på vevarmens längd.

175 är "standard" och 172,5 är något kortare.. nu vill jag helst glömma de relativt tråkiga fysiklektionerna och låter någon annan beräkna kraftökningen med den längre hävarmen.

Vevarmslängden kan man även variera beroende på längd på ben och om man har dåliga knän (kan vara rekommenderat med något kortare isf)

Längd på vevarmar... mm
Hur långa vevar du ska ha är direkt avhängigt hur långa ben du har.

Vilken gänga du ska ha på vevlagret är direkt avhängigt vilka gängor din ram har.

Om du ger mig de ledtrådarna så kan du få ett vettigt svar.

Längd på vevarmar... mm
Längden av insidan på mina ben är 82 centimeter. Storleken på min Canodaleram är 52 cm.

Vilken vevarmslängd behöver jag? (Måttuträknaren fungerade inte på den länkade sidan).

Jag ska ha engelsk gänga på vevlagret.

"Jag har hört" att man kan välja vevarmslängd utifrån om man vill ha bra spurt eller bergsklättring? Fast det verkar inte stämma?

Längd på vevarmar... mm
Länden på vevarmarna styrs i grund och botten av längden på dina ben. Men det är inte den enda parametern som styr valet av vevarmslängd. Med en kortare vevarmslängd är det lättare att hålla en högre kadens (varvtal). Därför är det valigt att man har en lite kortare vevarmslängd på sin racer än på MTB:n. 175 mm är inte standardländ på vevarmar på racercyklar 170 och 172,5 är nog vanligare. Däremot är 175 mm en valig vevarmslängd på MTB-cyklar. Då man oftast cyklar med en läger kadens i skogen

Längd på vevarmar... mm
låter märkligt att 172,5 är mer standard. för jag är rätt standard stor och får fram 175 mm på kalkylatorn som hänvisas till i denna tråd.

Senast redigerad av en moderator:
Längd på vevarmar... mm
Kommer jag att behöva skjuta sadeln bakåt eller framåt ifall jag kortar ner mina vevarmar?

Jag har långa ben och kort överkropp. Som vi tjejer har. Men min ram är en herre. Så den är gjord efter korta ben men lång överkropp.

Jag vill "egentligen" ha sadeln långt bak på relingen. Men då skulle överröret behöva vara lite kortare. Så att styret inte hamnar för långt fram.

Ifall jag har sadeln långt bak kan jag använda baksida av låren och baken bättre. Tycker jag. Fastän då styret hamnar lite långt fram. Vilket resulterar i att jag blir lite vinglig. Eftersom jag inte får en liten böj i armbågarna som jag kan parera med lika bra.

Hur påverkas detta av vevarnas längd?

Längd på vevarmar... mm
Det finns tabeller på hur mycket setback man ska ha i förhållande till ens grenmått. Skulle tippa på att du ska ha typ 5 cm i setback, det är rätt lätt att kontrollera, ta ett snöre och häng nåt tungt i ena delen, sen när cykeln står på marken så lodar du från sadelspetsen, sen mäter du avståndet mellan snöret och centrum på vevarmsbulten.

Jag har tabell nånstans, ska försöka gräva fram den.

Vad gäller vevarmar så ligger du precis på gränsen, mellan 172.5 och 170mm. Jag har en 52:a och kör 172.5.

Längd på vevarmar... mm
På lvg-cykler finns det ingen standarlängd på vevarmarna. Men de vanligaste länderna är 170, 172,5 och 175 mm. När man köper en nyckelfärdig lvg-cykel brukar vevarmslängden, längden på styrstam och bredden på styret styras av ramstorlek. Detta är inte helt optimalt så man bör försöka att anpassa cykeln till ens kroppsmått.

Längd på vevarmar... mm
Lekte lite med vevarmslängdskalkylatorn och upptäckte en kul grej, om man har 5 cm långa ben (om man är en tax tex.) ska man ha 71.25 mm långa vevarmar. Blir det inte svårt att nå ner då? Eller upp kanske? ;)

Längd på vevarmar... mm
175mmoch 82cm ben låter som en vettig kombination.

Jag har 90 ben och körde med 175 vevar vid knixiga banor typ GP där det var mycket accelerationer och "spurter" i loppet. Till landsvägslopp och tempolopp åkte 180 vevarna på!

Idag som hurtbulle är 177,5 min "standard"

Racerkalle

Längd på vevarmar... mm
> Lekte lite med vevarmslängdskalkylatorn och
> upptäckte en kul grej, om man har 5 cm långa ben
> (om man är en tax tex.) ska man ha 71.25 mm långa
> vevarmar. Blir det inte svårt att nå ner då? Eller
> upp kanske? ;)
>

Det kan jag svara på. Jo det blir j-v-i-t svårt.

Längd på vevarmar... mm
Så, nu har jag beställt mina nya vevarmar, direkt från USA. 140 mm Bulletproof till liggisarna, och mitt innerbensmått är drygt 87 cm. Kanske kommer dom att hamna på Skrothoppan till nästa Happyride också, bara för att retas...
(:-{)

Tillbaka
Topp