längd VS ramstorlek?

Gurra D

Medlem
längd VS ramstorlek?
okej, nu har jag kommit hem från England och tänkte beställa mej en cube acid disc för jag kan inte hålla mej längre. men jag vet inte vilken storlek jag behöver. Kollade på priset där och det var väldigt trevligt emot de 9 papp de ville ha i Sverige. :)

så, jag är 188cm-190cm lång. Har cyklat på en 19" ram nu med min förra och den är så jag får ont i ryggen av den så liten den är. Men en MTB kanske inte ska vara så stor inte vet jag. Men jag vill heller inte sitta ihoptryckt på cykeln när jag åker på vägen.
Tog mej en stund att hitta en sida som ens sålde 22" ram. Är det för att det är för ovanligt stora folk? vad tror ni om 20" lr 22" ? tack.

ni är en cykeln00bs lykta i mörkret, missvisa mej inte nu när ni har så stort ansvar :P

längd VS ramstorlek?
Skall du kunna ha den i skogen över huvud taget skall du inte ha större än 20". Men storleken i tum är inte det intressanta egentligen, det är längden på cykeln som spelar störst roll om den passar dig eller inte.

längd VS ramstorlek?
Jag är 183cm lång och min förra cykel var en gammal Cannondale M600 med en 20" ram ( tror det stod "Beast of the East" på den, gud så fint ). Visst var den helt ok att cykla asfalt eller grusvägar med men i skogen gillade jag den aldrig. Den kändes för stor och klumpig och gjorde att man inte ens vågade satsa vilket naturligtvis ledde till att det gick åt h.....e. Nu har jag en Scott Scale i storlek M, tror den är 17,5", den är även snäppet kortare i hjulbasen. I början kändes den lite konstigt men nu älskar jag den. Jag vågar betydligt mer med den och den mindre ramen är kanon i skogen, rapp och pigg. Man har betydligt större svängrum på den och när man står och cyklar känns det som cykeln gör hela jobbet under en, en kännsla jag aldrig fick med 20" ramen. På asfalt och grusvägar fungerar den också utmärkt och jag gillar att sitta aningen lägre, den gamla regeln "nästan rakt ben när trampan är längst ner" tycker jag inte stämmer på mig, visst kanske på en racer men inte en xc. Så jag kommer aldrig att köpa en xc ram som är större 18" igen, men det är jag det och alla tycker säkert inte lika. Dock ville jag bara ge dig min synpunkt på ramstorlek.

längd VS ramstorlek?
okej, jag tackar och tar emot. så du säger emot mitt nuvarande tycke, just för stunden efter en liten cykeltur tänker jag på att köpa 22" för jag har provcyklat den och den känns bra.

men så vill jag även kunna dra ifrån alla mina kompisar på landsvägen och jag gillar nog att ha benet rakt. Fast det är nog ingen bra idé om jag vill ha den i skogen, men man kan ju iaf justera sadeln^^
(vink åt att man itne kan justera styret) (men har fått förklarat för mej varför så det får jag väl ta)

just därför sade han i affärn att det är viktigt jag köper en cykel som passar eftersom jag inte kan höjja styret heller.

men Andersson80s talan skrämmer mej, jag vet allt hur det känns att sitta på en för stor cykel. Och jag tycker min egen lilla 19" är rätt go att glida omkring på och man känner helt klart att man har mer kontroll på dne är min kompis cykel med stor ram+stora däck.

så nu har ni förvirrat mej igen, 20" lr 22" kvarstår. men det är itne så stor skillnad egentlgien, några få centimeter på de olika ställena. Har ingen tanke på att gå ner o fundera på lägre storlekar, då kommer jag aldrig bestämma mej XD

längd VS ramstorlek?
Tycker du 22" känns rätt för dig ska du köpa den, jag ville bara säga vad jag tyckte om ramstorlek. Styret borde väl gå att höja och sänka med hjälp av distansbrickor (spacers) om inte gaffelröret redan är kapat när cykeln kommer till butiken vill säga. Annars går det alltid att byta styrstam till en med mer lut/vinkel på eller ett styre med stigning (rise) på, så nog går det allt.

Det där med ramstorlek är som sakt väldigt inviduellt och man ska naturligtvis köpa det som känns bäst och inte låta andra bestämma åt en. Något som jag saknade när jag köpte min ram var att verkligen kunna provcykla de olika storlekarna. Där jag bor finns inte den möjligheten för utbudet i våra cykelbutiker är väldigt begränsat. Att prova en Scott i large och sedan en Cube i 18" och kanske en Trek i 21" från kompisar som alla har olika styrstammar/styren mm ger inte heller en rättvis bild tycker jag.

Med andra ord, det är jäkligt svårt att bestämma sig!

längd VS ramstorlek?
Du skall givetvis köpa den hoj som känns rätt men tänk på att en hoj som känns perfekt på gatan ALLTID är för stor i skogen

längd VS ramstorlek?
Fundera på hur högt du vill ha sadeln gentimot styret, på den mindre storleken kommer sadeln att hamna 5 cm högre jämfört med 22". Fast längden på överröret är ju det viktigaste. Sen så passar inte alla ramar alla personer skulle jag säga, eftersom vissa är kompakta, andra med riktigt långt överrör. Vet du hur lång din 19" ram är, alltså det måttet som är 596mm på 20" cuben?

längd VS ramstorlek?
Är du säker på att det är den lilla 19 tums ramen som är orsaken till ryggproblemen? Jag har en pendlar-mtb som är 20" och två skogs mtb på 19". Ingen av dem ger mig ryggproblem trots att de har olika storlek/geometri. Jag är 191cm och skulle aldrig överväga något större än 19" i skogen. Bara för att förvirra dig ytterligare:)

längd VS ramstorlek?
Skumma hojjar, 22" passar mig som är 188cm på längden men 22" låter måttligt skoj, blir väldigt högt topprör. Har just nu ett topprör på 20" med samma måttsysstem, skulle gärna haft 18" istället.

Ska du få det rätt så provcykla en hoj med rätt topprörslängd i skogen och se om det fungerar.

Tillbaka
Topp