Långdistansträning utan cykel?

XChris

Medlem
Jag är har i nuläget ingen cykel och jag får i värsta fall vänta en månad innan jag kommer ut på stigen. Nu är min träning begränsad till 3 spinningpass, 2 gympass och lite jogg i veckan.
Det blir bra träning för konditionen men jag skulle vilja ha tips på hur jaga kan träna uthållighet utan långa cykelpass.
Ett alternativ skulle kunna vara att springa längre, hjärtat och lungorna orkar men jag vill inte bli skadad.

Så kom gärna med en bra idé:-)

/Christofer

Jag tycker att vandring i lite tuffare terräng med packning eller liknande gör rätt bra för uthålligheten...kanske lite jobbigt att traska i skogen nu i mörkret dock..

--Anders

Jag försöker också lägga upp nåt vettigt över vintern. Löpning en timme lugnt och fint ger lika mycket som två timmar cykling - sägs det. Simning - crawl - ger väldigt bra konditionsträning. Behövs bara ca 30-45 min för att "ge" lika mycket som två timmar cykling.

Lägger sig isen är skridsko helt suverän långdistansträning.

Annars - om du lyckas hålla det schema du redan har så duger väl det väldigt bra ???

teabag skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag försöker också lägga upp nåt vettigt
> över vintern. Löpning en timme lugnt och fint
> ger lika mycket som två timmar cykling - sägs
> det. Simning - crawl - ger väldigt bra
> konditionsträning. Behövs bara ca 30-45 min för
> att "ge" lika mycket som två timmar cykling.
>
> Lägger sig isen är skridsko helt suverän
> långdistansträning.
>
> Annars - om du lyckas hålla det schema du redan
> har så duger väl det väldigt bra ???

Det där med löpningen var intressant. Ger lika mycket vadå?
Någon länk till info?

För att verkligen träna långdistans med löpning måste man upp i löppass på ca 2 timmar. Inget fel att springa i en timme, men distansträning kräver mer. Om du väljer att försöka dig på att springa långpass så måste du öka distansen mycket långsamt (kanske 1 km per långpass och bara 1 långpass i veckan...). Skaderisken är enormt stor om du går upp i distans för snabbt, går inte jämföra med cykling. Men det roliga är att det ger resultat. Ganska "cool" känsla när man kan springa en halvmara efter jobbet som vanlig träning... ;-)

Jag tycker att simma är ett skönt sätt att träna, har dock svårt att olka med pas längre än typ en halvtimme i vattnet.
Nackdelen är ju att det kostar, fördelen är att det finns bastu ;)

Det känns lurigt med löpnning.
Jag brukar jogga en timma ungefär och känner i huvudet och i kroppen att jag skulle kunna hålla på lika länge till... Men vågar inte pga skaderisken.
Det ända är väl att öka med en km i veckan men då krävs detju tålamod...

Distansträning är till för framförallt att träna uthålligheten lokalt, dvs i de muskler du arbetar med. Den centrala kapaciteten kan man träna genom skidor, löpning etc men den lokala kapciteten skall tränas i det man vill bli bra på. För er del, cykel. Distanspass således via löpning kommer ge ingen eller liten effekt på eran cykelförmåga.

Mitt tips, kör korta hårda pass via löpning och få distanspassen på cykel, det är en bättre kombo. testcykel på gymmet ett par timmar, trainer etc.

rymdninja skrev:
> Jag tycker att vandring i lite tuffare terräng
> med packning eller liknande gör rätt bra för
> uthålligheten...kanske lite jobbigt att traska i
> skogen nu i mörkret dock..
>
> --Anders

Jag pysslar med det ibland. Senast var i lördags då jag körde en 90 minuterspromenad med 41 kilo på ryggen. Det var faktiskt på gränsen till för mycket.

Tidigare under sommaren knallade jag omkring 1.5-2 mil, uppför hammarbybacken, ned igen och genom Nackareservatet och hem till sunkförorten med 37 kilo på ryggen. Det funkade faktiskt klockrent.

Förhoppningsvis gör det under för fettförbränningen också. =)

TigerMale skrev:
> intervallträning med packning uppför lämplig
> backe är aldrig fel. se bara till att ha en bra rygga, alltså inge modejunk el. dyl. jag har samma till detta som jag har när jag backpackar.

kan någon förklara närmare vad det innebär att ex 1 h löping ger lika mycket som 2 h cykel? för att inte tala om simmning.

utveckla gärna.

Termen "ge" i detta sammanhang är ju väldigt otydlig men är trots det något som många använder. Jag skulle tro att man hänvisar till en form av ansträngning eller energiåtgång. Låt oss säga att för din uthållighetsträning så vill du ligga på 70% av max.

Då brukar de som tränar alla dessa tre grenar räkna på en ungefärlig ansträngningsnivå där de känns ungefär lika.

Cykling ca 2 ggr längre än löpning för samma ansträngning/energiåtgång

Simning mer ansträngande än löpning.

Men jag hittar inte tillbaka till länken.....men jobbar på det....

Nu är ju ansträngning och energiåtgång inte alls samma sak men för att ge ett hum om vad man hamnar kan man använda detta i en plan.

vänta nu.. så om jag inom löpning och cykel lägger mig på 70% av max (äpplen?), så kan jag hålla på dubbelt så lång tid på cykeln?

det vore ju revolutionerande ur energisynpunkt. om vi struntar i all subjektiv ansträngningsupplevelse mm och ser till rena fysiologiska "fakta". var står vi då?

om vi struntar i vad "många säger", eftersom de nästan alltid har fel eller inte kan styrka sina åsikter/kunskap mot någonting. vad blir det då av resonemanget?

Kör två spiningpass på raken, och är det uthållighet du vill träna, bränn inte på järnet när instruktören säger det, utan håll ditt tempo - testa pulsklocka för att hitta rätt.
Så, två timmars träning utan skaderisk och dessutom innomhus och ,förhoppningsvis, till bra musik :-)

Inte för att det här riktigt var den länk jag hade tänkt mig men den var bra ändå....
Handlar egentligen om träning inför en Ironman men handlar ju också självklart om långdistansträning.

Simning - en och en halv timme kontinuerlig aerobisk simning

Cykling - sex timmar kontinuerlig aerobisk cykling

Löpning - 2 och en halv timme aerobisk löpning

Skulle kunna ge en hint om var i nivå man kan lägga sig tidsmässigt om man vill alternera sin långdistansträning.

http://www.coachgordo.com/gtips/endurance_essentials/the_four_pillars.html

rymdninja skrev:
> Jag tycker att vandring i lite tuffare terräng
> med packning eller liknande gör rätt bra för
> uthålligheten...kanske lite jobbigt att traska i
> skogen nu i mörkret dock..
>
> --Anders

Låter bra ta på dig en 10 kilos tung ryggsäck och gå ut 1-2 ggr i veckan kankse indianen och vitan och fortsätta mot hellas, & ta ett brake med lite varm chokald & makor en varm snöig vinterhelg glöm dock inte vinterskorna om det är riktigt mycke snö ^^
vad vet jag...

Krippe

uthållighetsträning inom olika idrotter betyder ju inte att du tränar uthållighet för _alla_ idrotter. simningens uthållighetsträning kommer ha mycket liten effekt på cykelekonomin tex.

så jag förstår fortfarande inte hur man kan säga att a motsvarar b, när man träna olika saker. du kan ju aldrig ersätta det ena med det andra.

Tillbaka
Topp