Längdmätning på Eker.

Arne77

Aktiv medlem
Längdmätning på Eker.
Hej!

Måste ekra om fälgen och blir inte klok på längderna. Varit hos tre butiker och fått tre olika längder och vet inte vilken jag ska beställa eller vart.

Jag har fått 292m, 294mm och 295m. Hur mäter man längden på en eker? All sa dock att eken var 2,3mm.

Tips mottages på sidor som är seriös för beställning på nätet och hur man mäter.

Längdmätning på Eker.
Om det är en traditionell eker så mäter du från insidan böjen till änden på gängorna.
+1
how-to-measure-spoke-length.jpg

Längdmätning på Eker.
Kunde ingen av de tre butikerna sälja ekrar till dig så att det räckte?
Hej!
Jag ville ekra om men dom ville inte ta hem en ask för en om ekning på hundra stycken, då skulle gå back menar dom. Den andra hade inga hos sin leverantör på lagret så jag får skaffa egna så kunde dom ekra om. Tredje hade inte möjlighet och beställa hem.

Längdmätning på Eker.
Hej!
Jag ville ekra om men dom ville inte ta hem en ask för en om ekning på hundra stycken, då skulle gå back menar dom. Den andra hade inga hos sin leverantör på lagret så jag får skaffa egna så kunde dom ekra om. Tredje hade inte möjlighet och beställa hem.
Jag tycker Bike24 är bra att beställa ekrar från. Finns flera olika fabrikat till styckpris att kolla på länken här:

Längdmätning på Eker.
Har suttit och tagit reda på längden på ekern(292mm), undrar om det är någon skillnad på 2,3mm eller 2,34mm när jag beställer? Finns ju en uppsjö med olika dimensioner och killen som mät fälgen sa 2,3mm men blir de någon skillnad på spänningar fälgen om jag har blandat 2,3 och 2,34mm?

Längdmätning på Eker.
Ska du inte byta alla ekrar?
Men oavsett det har jag svårt att se hur det ens med blandade ekrar på 2,3 och 2,34mm skulle kunna bli några problem.
Men om det är ett vanligt hjul till en vanlig cykel kan såpass grova ekrar som 2,3mm ställa till mer problem jm med reducerade 2,0-1,8-2,0mm ekrar, eftersom den högre elasticiteten hos reducerade ekrar fördelar fördelar hjulets last över fler ekrar + fler fördelar.

Längdmätning på Eker.
Ska du inte byta alla ekrar?
Men oavsett det har jag svårt att se hur det ens med blandade ekrar på 2,3 och 2,34mm skulle kunna bli några problem.
Men om det är ett vanligt hjul till en vanlig cykel kan såpass grova ekrar som 2,3mm ställa till mer problem jm med reducerade 2,0-1,8-2,0mm ekrar, eftersom den högre elasticiteten hos reducerade ekrar fördelar fördelar hjulets last över fler ekrar + fler fördelar.
Nä, bara några stycken, men vill ha flera som reserv. Byta 8-10 stycken. Ska köpa flertal som lagerhållning till nya ekerbrott.

Tillbaka
Topp