[långkörare] Cykel eller ram till 153cm cyklist.

• Trådstartare Trådstartare xdr
  • Start datum Start datum

xdr

Aktiv medlem
Tråden jag längtat efter att starta! Min fru har äntligen börjat cykla med mig. Idag använder hon min 17,5" Cotic BFe med en 120mm Revelationgaffel. I längden är inte detta hållbart, då jag gärna vill ha den till dirtcykling och pumptrack. Till våren/sommaren behöver vi alltså fixa en ny cykel till henne. Problemet då är hennes längd, det är svårt att hitta cyklar i rätt storlek. Hon väger inte mycket heller så helst så lätt som möjligt.

Jag tycker inte min Cotic ser på tok för stor ut för henne, men det är svårt att avgöra. Dock har hon har ganska långa ben och vi får i en 100m hisspinne med 440mm sadelrör. Jag tänker mig en 27,5a, heldämpad trygg, lekfull. Inte för långa dagsturer på grus/asfalt. Vad är rimligt för henne storleksmässigt? Coticen är lite väl hög, jag skulle vilja komma ner en storlek från den. Räcker det med en small, eller måste vi ner på x-small? Coticen borde landa på typ 420mm, kanske lite långt?

Befintlig ungefärlig geo:
Frame Size Medium Large
Seat Tube (centre-top) 440mm
Top Tube Length (Effective) 595mm
Head Angle 67°
Seat Angle 73°
Chainstay Length 420mm
BB Drop 25mm
Head Tube Length 110mm
Reach 424.1mm
Stack 558.9mm

Eftersom cykeln antagligen kommer gå i ett gäng bikeparks är det den klassiska avvägningen mellan trygg utför och skoj på platten som gäller här också.
Cyklar jag hittills funderat på är Meta Trail/AM, Spectral eller Kona Process i small, funderar också på Calibre women.

Ett annat alternativ är att köpa lös ram och bygga på, uppgradera allt eftersom och kanske flytta saker från min cykel. Vad finns det egentligen för vettiga, billiga, roliga ramalternativ? Bird, Meta Trail, Cube?

Budget: Runt 20k, helst mindre.

Senast ändrad:
Vad tror du om nya Neuron AL 7 för 22 K? https://happyride.se/forum/read.php/1/3433236/3433276#msg-3433276
130 mm slaglängd fram/bak, Small med 440 mm sadelrör, 418 mm reach, 588 mm stack, HA 67° och SA 74,5°.
Fox34, långslagig Fox Float bakdämpare, äkta GX Eagle med xD 10-50T kassett, helt ok Mavic XA Trailhjul, dropper etc. Prisvärd!

Bilagor

• neuron-al-7.png
    neuron-al-7.png
    289 KB · Besök: 57
Giant har trots sitt namn FS cyklar passande väldigt korta cyklister.

Det var enda hojjen jag hittade med tillräckligt låg Standover för att morsan skulle kunna köra den.

Var en Giant Liv Pique.

Sixten Fors sa:
Vad tror du om nya Neuron AL 7 för 22 K? https://happyride.se/forum/read.php/1/3433236/3433276#msg-3433276
130 mm slaglängd fram/bak, Small med 440 mm sadelrör, 418 mm reach, 588 mm stack, HA 67° och SA 74,5°.
Fox34, långslagig Fox Float bakdämpare, äkta GX Eagle med xD 10-50T kassett, helt ok Mavic XA Trailhjul, dropper etc. Prisvärd!

Grymt specad, helt klart ett alternativ. Hur blir standovern med 29orna? Jag tror det kan vara en dealbreaker att det ska vara lätt att kunna stå över cykeln och lite trist långt sadelrör. Vi får som sagt var precis plats med en 100mm pinne i Coticen.

Beroende på hur mycket prylar du har över kanske en bird går att budgetera in? De har relativt små storlekar, med standover som borde funka om hon har långa ben.
Priset håller dock inte för komplett hoj.

Börjar på 1900gbp för hoj.
https://www.bird.bike/aeris-120/

Vi har en Propain Tyee i XS (finns två modeller, 160/160 slag eller 150/145 ser det ut som). Inte värdens lättaste men en väldigt kapabel och prisvärd cykel om man känner att man vill börja stöka lite.

Enda lite pilliga var att de droppers som propain levererar är lite för långa för riktigt korta cyklister så det blev att jaga en 80mm, men det funkar bra.

xdr sa:
Sixten Fors sa:

Grymt specad, helt klart ett alternativ. Hur blir standovern med 29orna? Jag tror det kan vara en dealbreaker att det ska vara lätt att kunna stå över cykeln och lite trist långt sadelrör. Vi får som sagt var precis plats med en 100mm pinne i Coticen.

Både XS och S kommer med 27,5"

Tack, jag hade missat att hjulstorleken skiljde sig på small. Problemet är då snarare sadelröret som är lite långt. Bästa förslaget hittills är nog Bird 120. Ett hyfsat humant pris, bra geometri och bra grejjor.

Problemet med att börja på vettiga saker är att det blir dyrt att köpa nått likvärdigt.

marr sa:
Beroende på hur mycket prylar du har över kanske en bird går att budgetera in? De har relativt små storlekar, med standover som borde funka om hon har långa ben.

Där var det såklart boost då passar inte hjulen. Annars hade jag tänkt att man kanske kunde uppgradera min cykel och flytta lite till hennes. För att få ner "budgeten".

xdr sa:
marr sa:

Där var det såklart boost då passar inte hjulen. Annars hade jag tänkt att man kanske kunde uppgradera min cykel och flytta lite till hennes. För att få ner "budgeten".

Du har inte nav som fixar en adapter till boost då?

marr sa:
xdr sa:
marr sa:

Det är ju centerlock. Funkar det?

xdr sa:
Instegshöjd på Small anges till 774 mm.
XS och S har 27,5" hjul. M till XL har 29" hjul.
Jag har en svag misstanke att geotabellen är fucked-up ???

Bilagor

• 2019 Neuron.png
    2019 Neuron.png
    15.6 KB · Besök: 47
xdr sa:
marr sa:
xdr sa:
marr sa:

Det är ju centerlock. Funkar det?

Byt nav :D

xdr sa:
Hur pass är egentligen en sån här ram?
https://www.bike-discount.de/en/buy...-frame-grey-n-flashorange-692636?varid=692638
Visst borde det kunna funka?
Jag tror vi skulle komma undan med 12-13k på ram, dämpare och nya bromsar till mig. Billigare om vi hittar begagnade dämpare.
Måtten är väl ok med 360 mm sadelrör och 411 mm reach. Men den är strippad på allt, inga dämpare, bussningar, sadelklämma, axlar, vevlager, styrlager etc. Det blir inte helt billigt att plocka ihop en komplett FS.

Bilagor

• Stereo.png
    Stereo.png
    21.4 KB · Besök: 45
Sixten Fors sa:
xdr sa:
Hur pass är egentligen en sån här ram?
https://www.bike-discount.de/en/buy...-frame-grey-n-flashorange-692636?varid=692638
Visst borde det kunna funka?
Jag tror vi skulle komma undan med 12-13k på ram, dämpare och nya bromsar till mig. Billigare om vi hittar begagnade dämpare.
Måtten är väl ok med 360 mm sadelrör och 411 mm reach. Men den är strippad på allt, inga dämpare, bussningar, sadelklämma, axlar, vevlager, styrlager etc. Det blir inte helt billigt att plocka ihop en komplett FS.

Vad jag kan se hamnar ramen på ungefär 6-7k med dämpare, bussningar och lager, om jag inte har något liggande. Det är ändå ett rätt bra pris. En begagnad gaffel, antingen min pike eller nått från köp och sälj på runt 2-3k + allt från skräplådorna så är du hemma + pedaler.

Senast ändrad:
JojjeM sa:
xdr sa:

Tycker det ser svårslaget ut. På med en McLeod för ca 2k :)
Hamnar väl ändå en bra bit under halva priset för en ram från Bird, Commencal eller liknande utan att vara långt "efter" geometrimässigt.

/Johan

Det finns dessutom potential för ny gaffel samt bromsar till mig själv så kan hon ärva min Pike och SLX bromsar.

Hur stort och genuint är intresset? Det finns ett case för att inte bygga en ratbike åt henne och istället köra vidare på den du har nu ett tag till för att väga upp den större utgiften det innebär. Om du är angelägen om att hon ska fastna.

Rattnalle sa:
Hur stort och genuint är intresset? Det finns ett case för att inte bygga en ratbike åt henne och istället köra vidare på den du har nu ett tag till för att väga upp den större utgiften det innebär. Om du är angelägen om att hon ska fastna.

Planen är att cykla 1 gång i veckan ungefär, hon kommer antagligen inte vara ute något under vintern och börja i vår igen, en vackert väder cyklist helt enkelt. Vi planerar dessutom Järvsö weekend nästa sommar.

Att fortsätta köra på vad vi har är planen, iallafall till i början på nästa sommar. Cykelsäsongen utan dubbdäck och snö är väl i princip snart slut här.

En cuberam hoppas jag inte skulle bli så mycket av en ratbike annat än att den är av överblivna saker, 1x10, pike/reba/nått billigt, sänkstolpe, deore eller SLX bromsar, hjul på deore eller xt nav + dt rev + WTB i25 team fälgar finns redan (Gaffeln beroende på om jag uppgraderar). jag misstänker att vi landar runt 10k sammanlagt på det som behöver köpas, antagligen mindre med smart shopping. Det är rätt svårt att få den specen under under 25k. Jag kanske tänker fel och det skulle vara roligare för henne att skaffa en ny egen cykel. Samtidigt vet jag att just kostnaden är något hon är våldsamt skeptisk till (med all rätt).

Snabbudget:
ram + dämpare + axlar + annat: ~7k
gaffel: 2-3k begagnat (inga som helst problem med 32mm om man inte väger nått)
bromsar finns (deore eller slx + xt + befintliga bromsskivor)
hjul finns (just nu deore + wtb tcs i25 + trista 14g ekrar, borde kunna byta till dt revolution ekrar)
däck finns (räknas inte in i budgeten)
styrkombo finns
växlar finns (1x10 med shimano Zee)
vevparti + klinga 1k (kan finnas hemma, annars 165mm + 30t klinga)
drivlina finns (har några halvanvända 11x36 kasetter liggande)
hisspinne finns (KS eTen 100mm eller Forca 110mm mekanisk)
pedaler finns (Nukeproof horizon eller superstars)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp