[långkörare] Cykel eller ram till 153cm cyklist.
Tråden jag längtat efter att starta! Min fru har äntligen börjat cykla med mig. Idag använder hon min 17,5" Cotic BFe med en 120mm Revelationgaffel. I längden är inte detta hållbart, då jag gärna vill ha den till dirtcykling och pumptrack. Till våren/sommaren behöver vi alltså fixa en ny cykel till henne. Problemet då är hennes längd, det är svårt att hitta cyklar i rätt storlek. Hon väger inte mycket heller så helst så lätt som möjligt.
Jag tycker inte min Cotic ser på tok för stor ut för henne, men det är svårt att avgöra. Dock har hon har ganska långa ben och vi får i en 100m hisspinne med 440mm sadelrör. Jag tänker mig en 27,5a, heldämpad trygg, lekfull. Inte för långa dagsturer på grus/asfalt. Vad är rimligt för henne storleksmässigt? Coticen är lite väl hög, jag skulle vilja komma ner en storlek från den. Räcker det med en small, eller måste vi ner på x-small? Coticen borde landa på typ 420mm, kanske lite långt?
Befintlig ungefärlig geo:
Frame Size Medium Large
Seat Tube (centre-top) 440mm
Top Tube Length (Effective) 595mm
Head Angle 67°
Seat Angle 73°
Chainstay Length 420mm
BB Drop 25mm
Head Tube Length 110mm
Reach 424.1mm
Stack 558.9mm
Eftersom cykeln antagligen kommer gå i ett gäng bikeparks är det den klassiska avvägningen mellan trygg utför och skoj på platten som gäller här också.
Cyklar jag hittills funderat på är Meta Trail/AM, Spectral eller Kona Process i small, funderar också på Calibre women.
Ett annat alternativ är att köpa lös ram och bygga på, uppgradera allt eftersom och kanske flytta saker från min cykel. Vad finns det egentligen för vettiga, billiga, roliga ramalternativ? Bird, Meta Trail, Cube?
Budget: Runt 20k, helst mindre.
Jag tycker inte min Cotic ser på tok för stor ut för henne, men det är svårt att avgöra. Dock har hon har ganska långa ben och vi får i en 100m hisspinne med 440mm sadelrör. Jag tänker mig en 27,5a, heldämpad trygg, lekfull. Inte för långa dagsturer på grus/asfalt. Vad är rimligt för henne storleksmässigt? Coticen är lite väl hög, jag skulle vilja komma ner en storlek från den. Räcker det med en small, eller måste vi ner på x-small? Coticen borde landa på typ 420mm, kanske lite långt?
Befintlig ungefärlig geo:
Frame Size Medium Large
Seat Tube (centre-top) 440mm
Top Tube Length (Effective) 595mm
Head Angle 67°
Seat Angle 73°
Chainstay Length 420mm
BB Drop 25mm
Head Tube Length 110mm
Reach 424.1mm
Stack 558.9mm
Eftersom cykeln antagligen kommer gå i ett gäng bikeparks är det den klassiska avvägningen mellan trygg utför och skoj på platten som gäller här också.
Cyklar jag hittills funderat på är Meta Trail/AM, Spectral eller Kona Process i small, funderar också på Calibre women.
Ett annat alternativ är att köpa lös ram och bygga på, uppgradera allt eftersom och kanske flytta saker från min cykel. Vad finns det egentligen för vettiga, billiga, roliga ramalternativ? Bird, Meta Trail, Cube?
Budget: Runt 20k, helst mindre.
Senast ändrad: