Längre gaffel på en xc?

Raftö

Aktiv medlem
Längre gaffel på en xc?
Jag är lite sugen på att köpa en lätt xc som jag sedan sätter en längre gaffel på, ex 120mm, för att få mer slag fram och slackare HTA. Någon som testat detta? Det bör ju vara en xc vars STA tillåter detta. Då får jag en lätt cykel med lätta hjul som är stabil utför. Det är säkert inte så enkelt men om någon har erfarenhet så vill jag höra.

Längre gaffel på en xc?
Det finns styrlager som ändrar gaffelvinkeln också. Kanske kan vara kombineras med en 120 mm gaffel också. Inte provat själv dock. Sök efter angle-set

Längre gaffel på en xc?
Tillverkare gör det själv så klart det går. Det går också att cykla med hta 66 istället för 65.

Om det nu funnits några beggade 10kg XC med hta 66 att höja till 120

Längre gaffel på en xc?
Det finns styrlager som ändrar gaffelvinkeln också. Kanske kan vara kombineras med en 120 mm gaffel också. Inte provat själv dock. Sök efter angle-set
Precis. Har kika runt lite efter ramar med pressade styrlager och Canyon verkar köra med detta så en Exceed med biffagare gaffel kanske. Har inte kikat på hur det straffar STA och reach dock.

Längre gaffel på en xc?
Vikten. Grand Canyon väger 14 och deras Exceed 10.2. Lux Trail är för dyr och har väl fått svajiga recensioner.
dock om du är insnöad på lätta canyon har de tydeligen varit kända för att inte stå emot fall så bra. särskilt sadelstagen sticker vid våld från sidan?

iofs lättreparerat.

sedan sympatiserar jag helt klart med ditt upplägg. har utan gaffelbyte kört några år med biffigare fälgar och däck på en xc-rejsig fs från cube, med ursprungshjulen utan dropper låg den under 10 kg.

har funderat i liknande banor som du, men skulle nog höja bakfjädringen lite också för bättre sadelposition och vevhushöjd, och sedan köra mer radikal gaffelförlängning med angle set.

vi får se.

Tillbaka
Topp