[Långt] (igen! men denna gång MTB): Super Travessia

snackjanne

Ny medlem
1000 km, 20 500m uppför, 8 dagar, Portugal, Juni 2008

http://www.supertravessia.com/indexIng.htm

Har tröttnat vänta på att JLarsson starter denna tråd. Han har redan en startplats men vill kanske avvakta tills han vet om han hoppar av cykeln i nån utförsbacka igen på Mallis?

Vem åker?:
JLarsson
Snackjanne
Cerberos

Anmälan börjar kl. 00:00 den första oktober. Vill man med får man vara snabb. Loppet är begränsad till 50 deltagare

Har ingen riktig MTB själv. Enbart vinter anpassade MTB hojer. När det blir dags att välja en lämplig MTB i vinter lägger jag upp en ny tråd typ "Optimala MTB:en för lång cykling" men först ska Oscar få löst problemet att välja http://happymtb.org/forum/read.php/1/707850

Senast redigerad av en moderator:
Det här är ju ett riktigt drömlopp. Jag hörde talas om det när jag börjat med MTB och har alltid varit sugen. Har dock aldrig ansett mig vara tillräckligt stark eller teknisk...

Jag har dock släppt de spärrarna nu men man måste ju ha ekonomin till det också :)

Gaaaah jag vill!! Vet dock ej om jag kommer loss, måste ju spätta loss åtminstone 12papp också :(

Edit: jag är en blind åsna

cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Gaaaah jag vill!! Vet dock ej om jag kommer loss,
> måste ju spätta loss åtminstone 12papp också

Satsa hårt! första priset är 1600 Euro och då kan du köpa öl till Jonas och mig för 400 Euro

snackjanne skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gaaaah jag vill!! Vet dock ej om jag kommer
> loss,
> > måste ju spätta loss åtminstone 12papp
> också
>
> Satsa hårt! första priset är 1600 Euro och då
> kan du köpa öl till Jonas och mig för 400 Euro

Lysande plan !! så får det bli vinst eller diska av loppet :)

Förresten det kanske är bäst att jag låter bli med min tur blir det säkert +8 grader och ösregn hela vägen...... :) Fast då har jag ylleunderställ med mig....

the_TnT skrev:
> Lustigt att begränsa till 50 deltagare tycker
> jag.

Begränsningen beror helt enkelt på att loppet passerar ställen som inte har fler sängplatser än 50+crew. Eller möjlighet att fixa mat till alla. Tycker det verkar supersympatiskt.

En bra grej med så få deltagare är ju att man slipper köer på stigarna. Tror också det blir lite skojigare när man har chans att lära känna alla andra.
/J

bigmollo skrev:
> En bra grej med så få deltagare är ju att man slipper köer på stigarna.

Vart på en HR i Hellas någongång? Det blir ju kö så fort man är fler än tre. :D

Får jag rekommendera:

renodlad svetto: http://bikes.com/news/articles.aspx?lang=en&id=197

lite mindre race men långloppsvinnaren: http://bikes.com/news/articles.aspx?lang=en&id=211

edit

Jag köpte min etsx70 fint 30%rabatterad vid den här tiden förra året. Jag har aldrig haft en chans att utnyttja dess kapacitet men det är härligt med en cykel som inte sätter gränser. Har tillochmen kört DH men den, eller rättaresagt vad RM kallar för extreme freeride, med 40%sag bak och 25%fram. Plush.

Den är dock tillverkad för att inte trötta ut åkaren under långlopp som Transalp och transrockys, som den ochså har flertal vinster i.

Kan det här vara en lämplig cykel för loppet?

P7090122.JPG ht=544

Här fotograferad på Ryssberget i Blekinge med Racing Ralph på.

P7090125.JPG ht=725

Jag gillar de WTB Weirwolf 2.1:orna som sitter på för närvarande, grymt grepp dock en del rullmotstånd. Nobby Nic kanske är ännu bättre lämpade?

Jag kör för närvarande med UST vilket jag är nöjd med. Stan´s gegga i slangarna som extra säkerhet mot punkteringar.

Jo kolfiber och Epic fanns det gott om i bildgallerierna från loppet. Jag får nog dock nöja mig med styre, bromshandtag och spacers i kolfiber. :)

Hur teknisk är banan egentligen? Man får lätt uppfattningen att det är en hel del grusväg mellan de gamla romerska stenvägarna. Man blir lite fundersam om valet av hoj när man ser Pedalforceramen..... man skulle ju kunna flytta allt som sitter på Epic:en till den..... fast jag är väldigt nöjd med min Epic. Det får bli mitt initiella val av fordon.

snackjanne skrev:
> Då är man anmält :)

Då hänger alltså du med på witchriden i slutet av oktober?

Förresten om de inte framgått redan så fick jag mejl från arrangören.

"Congratulations, your entry in the TransPortugal Garmin 2008 race has been accepted."

Ser ut som att det kommer bli minst 3 skandinaver i år :)

Nu skall jag bara rensa spargrisen på barnbidraget och sälja en njure.

Ja det finns väl knappast några giltiga ursäkter att inte förbereda sig väl inför detta :) Jag har varken bastu eller trainer så detta kan bli intressant ;)

Vilka är med? Jag, JLarsson och ??? Kom snackejanne med och har vi några fler Happyiter som skall ned till Portugal.....?

Klart jag är med. Blev anmält 00:01 den 1:e. Det finns ingen platsar kvar men min plats är din för 40000 spänn (Alltså inte din Cerberos, du har ju)

Måste bara skaffa mig en lämplig super duper MTB och sen lära köra den. Nån som vill sponsra? ;-)

Ha ha, härligt!! Det kommer att bli superduper afterbike efter varje etapp. Vettlöst trött, i med käk och kanske lite Portugisiskt vin att släcka törsten med. Prata om dagens etapp eller bara försöka glömma..... :)

Jepp jag hängde också på låset.... jag hann med det några timmar senare åkte vi till BB.......... min dotter är född 1 oktober...... :)

15 lax så har du en superduper hardtail. Det borde fungera alldeles utmärkt. Själv kör jag på min Specialized Epic som jag postade bilder på tidigare i tråden.

Nu blev jag nyfiken... Jonas outa ditt nya XC-vapen. Är det månne en superlätt kolfiber-hardtail?

Du då Jan har du hittat någon bra MTB ännu?

cerberos skrev:
> Nu blev jag nyfiken... Jonas outa ditt nya
> XC-vapen. Är det månne en superlätt
> kolfiber-hardtail?
>
> Du då Jan har du hittat någon bra MTB ännu?

Nä, jag funderar på saken

Har min hel stela vinter MTB... men jag börjar bli gammal och vill ha fullsus

Jonas köpte du GPS:en av arrangören i loppet? Även Touratechstället? De säljer ju båda men åtminstone GPS:en går att få till iknande priser på andra ställen. Hur funkar det? Typ pris, transport betalningssätt mm....

Tänkte mejla arrangören men hör här först på klassiskt Happyvis (varför gå till källan?) :)

Ser man på deltagarlistorna uppe nu! Startnummer 130...... undrar om det innebär tur :)

Hoppas man får en vettig rumskamrat.......

Träning? det är väl bara att cykla runt och käka eller?? Nja jag har enligt förra årets framgångsdevis smugit igång med lite lätta spinningpass..... Mitt bästa trick för att hålla där nere blir att undvika skador. Förra säsongen var som en prenumeration på knäproblem och brutna revben..... slipper jag det skall det nog fungera :)

Hepp! Snart dags. Funderar lite på det där med vildhundar i terrängen. Jag gillar hundar men vildhundar kanske inte är lika roligt...... någon med erfarenhet?

Tillbaka
Topp