Fast det kanske inte snöröjs på avlägsna skogsvägar i Norrlands inland... kanske kan bli svårcyklat på vintern ?
Jo, det är problemet: snö. Och att allt går jättelångsamt i vintern. Det går inte att trampa fort när det är t.ex -25. Ögon, näsa, lungor, mage .. luften är för kallt. Och man förvandlar till en iskallt zombie, trög och lååångsamt i rörelser.
Och allt tar mycket mer tid och energi när det är så kallt. Att dricka vatten t.ex. Kroppen tappar mycket vätska i kyla (torr luft) så det behövs att dricka mycket. Mer än man tror och mycket mer än man vill när det är så jävlakallt. Iskallt vatten är ofta för kallt att dricka och det kostar också energi att värma upp i magen. Men vattnet har ofta frusit i flaskorna så man får först smälta snö eller tina upp flaskan innan man kan ta en klunk. Det tar tid och energi men om man dricker för lite då blir man ju trött ..
Och så finns det mer som sänker farten. Sätta upp tältet i djup snö (får man först skotta snö), laga mat när man fryser ihjäl (det går inte att sitta still, man får hoppa och springa lite med händerna under armhålor), packa ihop tältgrejer med tjocka handskar, försöka ta på sig frusna stövlar .. allt tar mycket tid. Bara att försöka kissa tar typ en halv timme, alltså när man saknar en snopp.
Så om man vanligtvis kör lätt 8mil på en sommardag, är det mycket mindre i vintern. Om det då också finns snö, is, elak vind .. då får man vara glad med 4 mil, eller ännu mindre.
Några bilder förstås :)
Ingen bra idé att hälla i het vatten i en PET-flaska, de blir som ett missfoster.
Inte heller en bra idé att försöka värma den bredvid köket. Dem åldras snabbt och blir som en gammal gubbe.
Jag kokar ofta vatten mitt i snö (det finns ju bara snö) och då smakar varm choklad ännu bättre.
En thermos funkar också men dem är tunga.
Eller varm blåbärssoppa med lite muesli.
Men bäst är whiskey, livselixir för en frusen fatbiker ;)
Min favorit. Stark och varm :)