Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Bussningar slits aningen snabbare(generellt sett, beror självklart på vad det är för material) men är lättare och kärvar inte ihop lika lätt som ett kullager. Kullagret är lättare att få tag på (hos lokala järnhandeln)om man ska byta eftersom bussningarna ofta inte är lagervara hos handlarna. Men ett lager behöver plockas isär ibland och bytas fett i för att få optimal livslängd, bussningarna kan man oftast köra med utan isärplockning till det är dags för nya(och det blir det).
Kullager är gjorda för höga hastigheter och rotationer i flera varv. Därför är bussningar egentligen teoretiskt bättre. Iaf om man lyssnar på vad Turner har att säga om saken. Jag tycker det låter vettigt, men det måste tätas bra för att funka.
En bussning som är billig och enkel att byta är alla gånger att föredra tycker jag efter att ha noterat hur snabbt ett kullager behöver service och hur pass bökigt det är att knacka ur utan rätt verktyg.
Tyvärr är bussningarna inte alltid särskilt lätta att komma över..
"We only use Full Compliment radial bearings in Whyte suspension pivots. These bearings are designed specifically for high load, low rotation speed applications - rather than the more commonly used wheel bearings which are designed to work effectively only when they are spinning at a high speed. All our pivot bearings are double sealed with a viscous Molycote grease which keeps out the grit and grime found on every UK trail. This unique bearing system will give a lifetime of super-plush, stiction free performance, which promises low cost of ownership and peace of mind. All our pivot bearings are guaranteed for life so you won’t ever have to worry."
Med andra ord känner jag mig lugn vad gäller mina lager eftersom Marin använder samm prylar... :)
Edit: Jon Whyte har alltså ett förflutet inom F1 så han borde ha koll på ett och annat om sånt här med lager och bussningar tycker jag.
Frostyfog: Jag skulle personligen inte ge livstids garanti på någonting jag inte räknade med skulle hålla faktiskt, även om det inte handlar om stora summor per utbytt del så kan det bli dyrt. Och jag har inte sett någon annan lämna denna garanti så då får man väl anta att dom är ganska säkra på sin sak.
Nåja, tiden får utvisa om jag är överoptimistisk vad gäller min tilltro till mannen som faktiskt såg till att Schumacher fick tillräckligt bra material för att kunna börja vinna F1. :)
Jag lovar att gorma på forumet den dagen ett lager i min sving går sönder, ok? Jag skickar ett PM till dig Forstyfog så du får veta det också och får chansen att säga "Vad var det jag sa?!" innan någon annan hinner det.
HAHA, troligtvis kommer du aldrig ha problem med din baksving, och jag menar inte det jag säger som "han har fel" utan "det är vad han måste säga för att tas på alvar", han måste tro på det han gör!
Oftast känns inte glappet när man kör förän det är ganska stort, hittills har iaf jag hittat alla glapp innan jag har upptäckt något när jag cyklar. Men har det börjat att bli glapp kommer det ju inte bli bättre med tiden och man bör byta delarna som behöver bytas så snabbt som möjligt. Ett lager kan också bli glappt om det får gå tillräckligt länge med för lite/inget fett. Man bör alltså inspektera lagren med jämna mellanrum.
Turner har kullager i DHR (?) och Highline. Förstår inte varför om det nu är så bra med bussningar.
Fast min 5-Spot har rullat i snart två år utan annat underhåll än något varv med fettpressen. Om man inte räknar min moddning av Horst-link bussningen som vägrade ta emot fett i standardutförande.
Våra skördaraggregat har glidbussningar till kvistknivarna, jag gissar att det är för att spara på vikten och för att det är mer underhållsfritt men har aldrig kommit mig för att fråga konstruktörerna.
Dämparbussningen glappade sönder rätt fort, men det är Romics fel har jag fått lära mig. Nu sitter där Betd-bussningar istället.
Glapp i baksvingen är inte kul, det hade jag på båda mina Crescent Draupner efter mindre än ett år.
Oavsett system bör man förvissa sig att det går att hitta reservdelar till en rimlig kostnad och leveranstid. Det gäller allt på en cykel som körs hårt och ofta egentligen.
Turner DHR använder väl nållager i länkaget som driver dämparen. Det blir väldigt höga belastningar på så kort länkage, plast bussningar hade nog inte överlevt länge där.
The_TnT, har du kollat efter Turnerbussningar i sverige? Jag hörde med Momentum i Kristianstad, men de hade inga. Bara metriskt där...
(Jag glömde bort att man skulle smörja med jämna mellanrum. Det blev bara en gång efter Åre. :) Några av mina bussningar har blivit lite deformerade av spåren i aluminium-pinnarna... Inget glapp, men det går lite trögare nu.)
Jag har en uppsättning plastdelar på väg till en som glömde att smörja sina 6 Pack bussningar...
Både system har fördelar och nackdelar, det är inte tillräckligt mycket bättre med den ena eller den andra att låta det avgöra vilken ram man ska köpa. Se till att geometrin passar din kropp och åkstil, att ramen är designad med just din sorts åkning högst på prioritetslistan och att den passar plånboken. När du har valt en ram bestäm dig för att koncentrera på fördelarna och att se till att ta bra hand om ramen så att nackdelarna blir inte dyra.
Glöm inte att ta hojen ut och ha lite kul då och då.
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Glöm inte att ta hojen ut och ha lite kul då
> och då.
>
> Preposterous!
Hehe, är inte smörjning underhåll? (anmärker alltså på att smörjnippeln är till för underhåll) Märker lite ord bara, nåt ska man ju göra på arbetstid. :)
>
> Jag tror smörjnippeln på Turnerlänkagen (både
> bussningarna och nållagren) är en stor del av
> "hemligheten" att de fungerar så bra och
> underhållsfritt.
Thomas skrev:
-------------------------------------------------------
> Hehe, är inte smörjning underhåll?
Jo, självklart. Men jämfört med att skruva isär, pilla bort tätningar, göra rent, packa om och montera ihop som man gör med kullager så är det underhållsfritt. :)
komposit glidlager är de enda rätta när de handlar som små rörelser/låga hastigheter och stora belastiningar samt lång livslängd.
Kullager känns väldigt onödigt på en cykel. Kullager kräver stora inbyggnadsmått och ofta underhåll. Därför väljer vi konstruktörer ofta glidlager!.
En fråga när vi endå är inne på ämnet,
Har hjulen till Cannondales lefty framgafflar koniska lager?.
Och för er som letar efter lager i tum så ska momentum kunna ta hem just sånt, då dom har hela SKF:s lager. gå in på skf.se och titta i produktlistan, välj "IMP" för att få inches. Skriv ner artikelnummret och kontakta närmaste SKF leverantör... http://www.skf.com/portal/skf/home/products?paf_dm=shared&maincatalogue=1&lang=en&newlink=3_0_15
Välj "Product tables" i menyn till vänster.
Som lokal patriot så tycker jag SKF håller hög kvalite, annars kan även TIMKEN vara ett allternativ.