Lapierre Prorace 729 (troligen från 2017), bra beg-köp?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
XT-växlar, RockShox SID-gaffel (lite svampig). Egenskaper? Ä den för omodernt rent XC-orienterad för mig som vill bli lite mer trail? Och är 12000 ett bra pris när den i övrigt kändes välvårdad?
B1A11421-FA2A-45BC-BAD9-61CB70E32580.jpeg

Priset ändrar ju inte användbarheten. Ska du cykla grusvägsrejs så är den väl säkert vettig. Särskilt jämfört med en ny "gravel". Däremot lagom kul om du tänkt cykla brötiga stigar i skogen.

Jag cyklar mest grusväg, men det är stigarna som gör att jag vill ha en MTB. Kört och varit väsentligen nöjd i flera år på en White XC 290 pro, men tyckt att gaffeln är lite för brant. Så jag är på jakt efter något liknande, fast någon prisklass upp och gärna någon grad flackare gaffel.

Jag cyklar mest grusväg, men det är stigarna som gör att jag vill ha en MTB. Kört och varit väsentligen nöjd i flera år på en White XC 290 pro, men tyckt att gaffeln är lite för brant. Så jag är på jakt efter något liknande, fast någon prisklass upp och gärna någon grad flackare gaffel.
Då får du väl leta reda på geometritabeller för respektive cykel och jämföra. Lapierren ser brant ut om något, men det beror förstås på vad man jämför med.

Den här är ett par kilo lättare, men i övrigt är det ju i princip samma cykel som din 290. Föråldrade standarder och mått gör den ju inte heller till någon investering.

Den här är ett par kilo lättare, men i övrigt är det ju i princip samma cykel som din 290. Föråldrade standarder och mått gör den ju inte heller till någon investering.
"Föråldrade" standarder är inget man behöver bry sig om. Snarare är det bra om budgeten är begränsad. Dessutom kan man köpa beggade finhjul med 142 nav väldigt billigt. Och dom funkar till gravelbiken också. ;)
Men om syftet är att börja cykla stig hade jag valt en annan hoj, troligtvis en heldämpad med 120-140mm gung.

Provat den ordentligt nu, och som ren XC funkar den ändå väldigt bra. Gör jobbet, lixom. Kolfibern gör att det känns som ett par steg upp i kvalitet. Dämparen behöver dock service, svampig och lock outen funkar inte ordentligt. Jag vet att den aldrig blir helt stel, men den här släpper igenom flera centimeter när jag trycker eller belastar. Så skall det väl inte vara?

Så frågan är om 11500 är ett bra pris?

2-3 cm rörelse på gaffeln vid låsning kan nog anses normalt på en rock shox. När det gäller svampigheten behöver den nog bara luft. Dock bör du ta service med i beräkningen. Servar du själv så blir det några hundringar för olja/o-ringar etc. Men ska någon firman göra det kostar det 1000-2000:- beroende på storlek.

Jag tar hellre en omodern hoj på 11 kg än en modern på 14 kg.

2x är bra skit om man kör både stig och grusväg, möjligt att ha rätt utväxling i båda fallen.

Känns den bra i storlek och skön att cykla på så köp, men var medveten om risken med att framgaffeln kanske inte går att få helt frisk.

Pumpa framgaffeln till rekommenderat lufttryck för din vikt och ställ in rebound på hyfsat snabb, fortfarande svampig?

Jag skulle också syna ramen noga runt baktriangeln och vevlagret för att inte köpa något med begynnande sprickbildning.

Priset känns rimligt, varken för högt eller fantastiskt.

Kolfiber på en HT?

Känns som en dyr lyx, om man inte vet att man behöver det så borde pengar på nästan vilken annna komponent som helst ger mer värde?

Har en HT i kolfiber, helt klart värt det om man vill köra snabbt och effektivt.

Klättrar och accelererar superbra med den låga vikten och min kolfiberram sväljer en massa småstök på ett helt annat sätt än aluramarna jag har. Den komforten gör att det inte känns som att det går så fort, men klockan visar att det faktiskt gör det.

Jag har inte haft råd med en heldämpad hoj med låg vikt men en HT med kolfiber och vettig spec fick plats i budgeten.

En kolfiber HT för ~15~25 kkr ny kan definitivt vara ett jättebra köp.

Det klart komponenterna ska vara vettiga överlag, skulle dock sätta kolfiberramen framför highend drivlina (Deore / AscendX är tillräckligt bra i min värld). Framgaffel, hjul och däck vill man ha bra såklart. Jag har lätta hyfsat fina hjul med DT370 och nån midrange DT-fälg, finaste däcken från Schwalbe/Maxxis.

Framgaffeln ska uppdateras från en Recon Silver till nästa säsong, men tror inte jag hade varit snabbare med en aluram och en Sid istället.

Tillbaka
Topp