lårmuskler återhämtar sig dåligt

Petri

Ny medlem
Ja undrar just varför mina lår återhämtar sig så dåligt efter långa turer.
i förra veckan vart det en del cykling några 70+km,40+km rundor sedan inget på :fredag,lördag,söndag,måndag,tisdag förräns påtorsdag då MTB med en grupp det var skit segt dit köra med de och hem.
har detta att göra med
1 vad jag äter efteråt
2 vad ska man i så fall äta?
3 har vitargo gainersgold ska man dricka en sådan efter varje pass eller nån gång mellan passen?

var nämligen iväg idag på en lång tur den längsta sedan ajg började cykla -07.
163km lång med massor av backar långa mindre långa men branta då istället.

så sista uppförs stigningen som är totalt 3-4km lång så skulle jag prova öka farten men det var då jag könde av cementen i benen.
Problemet för mig är att uppförsbackrna dödar mina ben små som stora , många som få.
Men alltid 1:ans växel allt annat är att glömma vad beror detta på?
Min vikt visst mend en är på G neråt samtidigt som det känns att muskelmassan ökar.

har nån liknande erfarenheter eller tips?
har ätit stips korv, yoghurt speciella mackor.
ska jag på detta dricka en gainers?

mvh

vet inte för det har varit så varje år jag cyklar och då cyklar jag ändå en del, med dessa 16mil i benne har jag kanske en 50+mil totalt sedan april, och även om det är början av säsongen, så blir det sällan bättre, benen bara blir segare och segare ju längre jag cyklar.
Om det har att göra med att min S. sadel som ska vara ergonomisk och så gör att rumpans sätes ben blir ömma som attans samt attt jag får ont på insidan av låren, alltså riktigt ömmar och så vet jag ej.
Men nåt göt att att mina muskler inte återhämtar sig ordentligt om ajg så skulle låta bli att cykla nåt nästa vecka så skulle benen nog vara lite seg nästa lördag också.

jag fattar inte varför backar är så ruskigt jobbiga varje säsong, skulle behöva en motor på cykeln för backarna :)

men jag vet inte ens hur man söker på google efter detta med dålig återhämtning av ben, om nån vet nåt så vore jag tacksam för den hjälpen också

mvh

Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> benen bara blir segare och segare ju längre jag
> cyklar.

Ja, det var väldigt märkligt. Eller inte.

leatherface skrev:
> Du vilar för mycket och har för låg Kadens

menar du att jag ska cykla oavsett om det blåser 7m/s eller spörengar?
eller bara cykla så mycket som möjligt?
för kadensen har jag hyfsad på rakor men backarna har ingen fart alls ju mer jag trycker/rycker så segnar bene bara mer till sist kryper jag uppför sedan efter nån minut så kan jag öka farten på rakan igen, konstigt det där har iof. inte kadens sensor till men garmin FR305 men ska köpa den är bara så dyyyr. kan en tung cykel vara en orsak?
Vet itne vad min racer väger men knappast 10kg iaf. det gjorde nog pappas gamla från -86

leatherface skrev:
> Du vilar för mycket och har för låg Kadens

varför ska man ha så hög kadens? och tappar man så mycket energi på att cykla lite fortare i backarna?

om du har högre kadens använder du "konditionen" mer och kör på mindre styrka vilket bör vara skonsammare för muskelfiberna.

ok så långt är jag med, det är i backarna jag förlorar hela tiden gång på gång så verkar den delen aldrig bli bra vill ju kunna ta backarna på kanske 3 växeln, men det verkar ju inte gå ju längre backe ju mer "bränner" det i låren vilket götr att jag får krypa upp.
det är också en grej jag inte har koll på.
Varför denna "brännande" känsla ju mer jag trampar runt?

Petri skrev:
med dessa
> 16mil i benne har jag kanske en 50+mil totalt
> sedan april,

Du är medveten om att detta är en normal veckodos för en vältränad? Med din träningsbakgrund går det ej att sprätta i backarna. Fortsätt att mata mil kommer du att gå ned i vikt och bli allmänt starkare.

Rock skrev:
> om du har högre kadens använder du "konditionen"
> mer och kör på mindre styrka vilket bör vara
> skonsammare för muskelfiberna.

hur ska man köra eller träna för att få upp tempot när det är platt? fick helt chock i min första tävling hängde inte med i 500m änns,ändå var det flera som bara kom några minuter före mig i mål.

Får du i dig tillräckligt med energi? Vi är lite olika fysiologiskt allihopa. Jag cyklar Vätternrundan varje år med min bror och har alltid legat och väntat på honom i varje backe där han kroknade, medan platten gick bra. Nu har han börjat trycka i sig energigel med jämna mellanrum och det är STOR skillnad. Nu sprätter vi lika i uppförsbackarna.

Den totala vikten (cykel+cyklist) har säkert stor betydelse. Men jag lovar att det är betydligt billigare att tappa fem kilo på magen än två på cykeln...

vill man göra det enkelt för sig ska man träna det som man vill bli bättre på. ut och träna med er och fundera mindre på vilka grejer ni ska köpa, byta ut eller stoppa i er.

fredrikw skrev:
> vill man göra det enkelt för sig ska man träna
> det som man vill bli bättre på.

Jag vill bli bättre på att se snygg ut naken.

TBone skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------

> > vill man göra det enkelt för sig ska man träna
> > det som man vill bli bättre på.
>
> Jag vill bli bättre på att se snygg ut naken.

då får du väl gå runt naken och se snygg ut oftare, inte gömma dig under en massa kläder.

Petri skrev:
> ok så långt är jag med, det är i backarna jag
> förlorar hela tiden gång på gång så verkar
> den delen aldrig bli bra vill ju kunna ta backarna
> på kanske 3 växeln, men det verkar ju inte gå
> ju längre backe ju mer "bränner" det i låren
> vilket götr att jag får krypa upp.
> det är också en grej jag inte har koll på.
> Varför denna "brännande" känsla ju mer jag
> trampar runt?

ja, du petri det kallas "mjölksyra" o slår gärna till i backar, cyklister är olika vissa är bra på att spurta o blåsa på fullt under kort tid, vissa är bra på att blåsa på i backar och vissa kan hålla ett knäckande tempo under lång tid.

Cykelns vikt har inget med det och göra tyvärr, kanske om man ligger sida vid sida med jens voigt i alperna men det är ju inte så ofta.

Du kanske ska testa att träna backträning separat. Svårt att bli snabbare uppför om du samtidigt kör 16 mil det passet. Kör ett backpass/intervallpass per vecka ett tag framöver och se om det gör skillnad.

Att cykla backe, speciellt långa sega backar, är ju inte uteslutande en konditionsfråga utan rätt teknik är också viktig. Du kan ha all kondition i världen men har du dålig teknik och muskelkoordination, och tror att det bara är att trycka på så lär du bränna en hel massa energi i onödan. Börja med att försöka hitta ett bra flyt i trampandet, lär känna din egen kropp och din egen rytm. Både fysiskt och mentalt... Träna backcykling, hitta en lång seg backe som du tycker är svår. Cykla upp för den, rulla tillbaka, repetera... om, och om, och om, och om igen. Man blir bra på det man tränar på - att cykla backe är som sagt inte uteslutande en konditionsfråga.

En sak jag kom att tänka på nu är.
Att jag sällan stretchar före turerna men efteråt, kan det påverka att ouppvärmd dra iväg på 70,100,190km osv rent allmänt?
Sedan detta "brännande" känsla som blir värre i backarna ju mer jag försöker vad kommer det ifrån tror ni det är liksom samma sak alltid hela somrarna, är inte det konstigt att vissa turer går snabbare andra mindre pga. att backarna är så sega att ta sig uppför, eller har det helt enkelt med min diabetes att göra, seadan får jag oerhöt ont i handlederna vet inte var det kommer ifrån heller, nåja ska spåna vidare imorrn, nu är jag dead beat så snarklådan kallar på mig.
good night syns vidare.
har ni fler tips så posta på.

captain8track skrev:
> Petri skrev:
> -----
> > ok så långt är jag med, det är i backarna
> jag
> > förlorar hela tiden gång på gång så verkar
> > den delen aldrig bli bra vill ju kunna ta
> backarna
> > på kanske 3 växeln, men det verkar ju inte
> gå
> > ju längre backe ju mer "bränner" det i låren
> > vilket götr att jag får krypa upp.
> > det är också en grej jag inte har koll på.
> > Varför denna "brännande" känsla ju mer jag
> > trampar runt?
>
>
> ja, du petri det kallas "mjölksyra" o slår
> gärna till i backar, cyklister är olika vissa
> är bra på att spurta o blåsa på fullt under
> kort tid, vissa är bra på att blåsa på i
> backar och vissa kan hålla ett knäckande tempo
> under lång tid.
>
> Cykelns vikt har inget med det och göra tyvärr,
> kanske om man ligger sida vid sida med jens voigt
> i alperna men det är ju inte så ofta.

ok då så , då har jag svar på det men mjölksyra kan an väl trampa bort delvis på små växllar, när Roberto Vacchi var här i stan prata han om tunga växlar men är det egentligen så bra det?

ja för ibland blir mjölksyran så kraftig att man bara vill hoppa av hojen och sätta sig eller ligga ner en liten stund, men istället envis som jag är trampar jag tills det riktigt bränner, och sedan rullar lite och ökar växlarna lite och trampar på så backträning, ja du det finns gott om de här i Sundsvall i alla väder sträck, mest kända träningsbacken är Södra berget tror jag finns även en 10km lång, bortåt Liden men nån så där direkt ansluten backe har jag inte alla är en bit bort längst bort är 10km backen.

Jag har en grej jag kan komma med, även om de andra här säkerligen är mycket bättre på vad du kan ändra i din träning. Men jag hade också problem med att mina ben bara "tog slut" på racern när jag körde uppför, men på XC-hojen kom tröttheten mer naturligt så att säga. Jag kom fram till att sadeln var boven för mig, för den ströp blodet i mina ben. Ställde jag mig upp och tryckte på i backen så var det inga problem.

Sen kommer ju många hata att jag säger att du ska köpa dig ur problemet, men det KAN som sagt vara sadeln också. Sen måste man träna bålen massor när man kör racer. Skaffa en sån "magrullare" eller pilatesboll och kör på den framför TVn. Lagom till beachen 2010 dessutom! =)

kan ha en lösning på sadel teorin, tempur säljer sadel överdrag, som kan hjälpa att det inte gör så ont i häcken när man cyklar.
Men om det hjälper mitt problem med sega ben i backar återstår att se.

Innan du tar dig an diverse lösningar som presenteras ovan - du värmer väl upp ordentligt innan, samt stretchar ordentligt efter passen? Jag hoppas du inser vikten av att stretcha ordentligt efter ett pass, det funkar lite som att städa musklerna inför nästa pass.

Komforten sitter inte i sadelns vaddering, den sitter i formen på sadeln, vadderingen sitter på cykelbyxan. Testa att smeta chamois-kräm i cykelbyxorna istället.

skrotfot skrev:
> Innan du tar dig an diverse lösningar som
> presenteras ovan - du värmer väl upp ordentligt
> innan, samt stretchar ordentligt efter passen? Jag
> hoppas du inser vikten av att stretcha ordentligt
> efter ett pass, det funkar lite som att städa
> musklerna inför nästa pass.

Jag vill slå mig själv på fingrarna för att jag ens skriver det här, men källa på det där?

quid skrev:
> skrotfot skrev:
> -----
> > Innan du tar dig an diverse lösningar som
> > presenteras ovan - du värmer väl upp
> ordentligt
> > innan, samt stretchar ordentligt efter passen?
> Jag
> > hoppas du inser vikten av att stretcha
> ordentligt
> > efter ett pass, det funkar lite som att städa
> > musklerna inför nästa pass.
>
> Jag vill slå mig själv på fingrarna för att
> jag ens skriver det här, men källa på det där?

Ingen källa förutom den lärdom jag fått i livet genom diverse träning. Googla!

Niko/Frost skrev:
> Komforten sitter inte i sadelns vaddering, den
> sitter i formen på sadeln, vadderingen sitter på
> cykelbyxan. Testa att smeta chamois-kräm i
> cykelbyxorna istället.

behövs det i dagens cykelbyxor?

har 2 set kläder Craft saxo bank/craft performace logo trodde inte det behövdes på dagens byxor förr i tiden vet jag man behöde smörja byxorna men då var det sämsskinn i byxorna sånna hade farsan :)
men ok ska kolla var det finns sådan kräm att köpa.

Hur ks amn värma upp? hoppa med armar ben utåt osv? eller bara stretcha före och efter efteråt stretchar jag en del.

Senast redigerad av en moderator:
assos002.jpg

Saxat från CycleComponents, kostar 149 kr burken där:

Kräm för stoppningen i cykelbyxorna
Lägre friktion och därigenom mindre slitage på stoppningen
Förbättrad kylning
Motverkar infektioner
Fungerar lika bra för stoppning i syntet som skinn

skrotfot skrev:
> quid skrev:
> -----
> > skrotfot skrev:
> >
>
> > -----
> > > Innan du tar dig an diverse lösningar som
> > > presenteras ovan - du värmer väl upp
> > ordentligt
> > > innan, samt stretchar ordentligt efter
> passen?
> > Jag
> > > hoppas du inser vikten av att stretcha
> > ordentligt
> > > efter ett pass, det funkar lite som att
> städa
> > > musklerna inför nästa pass.
> >
> > Jag vill slå mig själv på fingrarna för att
> > jag ens skriver det här, men källa på det
> där?
>
> Ingen källa förutom den lärdom jag fått i
> livet genom diverse träning. Googla!

Ah, I see. Har läst en del inom ämnet tidigare och den dominerande uppfattningen bland de som forskat på området är att stretching förvisso kan vara bra i vissa fall, men har ingen nämnvärd effekt när det kommer till musklernas återhämtning efter olika sorters träning. Det fråntar dock inte dig din uppfattning om hur det funkar för dig, men det är ju ingen allmängiltig sanning för det och bör inte heller spridas som en sådan, eller hur?

quid, men det kan väl ändå inte finnas NÅGON aktiv cyklist som påstår att man - i verkliga livet och inte i ett laboratorium - faktiskt inte har betydligt mindre ömmande muskler vid nästa cykeltur om man har stretchat ordentligt efter den första turen gentemot att man låter bli att stretcha helt?

sen kanske det inte har någonting med just muskelfibrernas återhämtning att göra, men det var väl inte ordagrant det skrotfot skrev heller?

fast å andra sidan så finns det ju en solklar majoritet "forskare" som anser att om forskningen inte stämmer överens med verkligheten så vinner forskningen och verkligheten får kort och gott anpassa sig.

stretcha är jag van då jag hållt på med kampsporter så det är mer en grej jag kör efter varje tur/pass.
ska ta några bilder på sadeln så ni ser hur den ser ut, det är en Specialized 130 nånting.
kostade massor men får ont i häcken av den också på längre turer, det är så här mitt arsle är väldigt "benigt" dvs inte mycke dö kött där inte så skelettet ligger direk på sadeln i stort sett.
sedna har jag hört att man ska vinkla in benen mot ramen för har tydligen en tendens att vika ut knäna när jag cyklar

Petri, om du upplever detta varje år så kanske det är dags att prova ett annat träningsupplägg? Istället för en eller två långturer per vecka, så kan du prova tre-fyra kortare och snabbare pass. För att orka trycka på uppför backar så måste hjärta och muskler bli tränade för detta. Långa, sega pass som sträcker sig över flera timmar ger inte kroppen den typen av träning. Avsätt en månad för kortare, snabbare och tätare pass och testa sen att ge dig ut på längre turer och se om det blivit nån skillnad?

en till fråga jag köpte ett par Shimano s85 tror jag de heter, när jag cyklar så känns tårna som om de suttit i timmar i skridskor, vid -18grader i timmar är de för hårt spända eller? för de försvinner i skorna känsel och värme kommer när jag cyklart faärdigt, så ska det väl inte vara?

Menar du att dina fötter domnar? Finns massor av trådar på happy om det. En del verkar löst det med mjukare sulor, andra med hårdare, jag har inte fått intryck av att det finns någon konsensus på hur an blir av med det. Jag får domningar i ett par av mina skor, men inte i ett annat par. Dock har jag upptäckt att det ibland kan funka att trä en plastpåse över foten i skon om det krisar sig på än längre tur. Varför vet jag inte riktigt....

Niko/Frost skrev:
> quid, men det kan väl ändå inte finnas NÅGON
> aktiv cyklist som påstår att man - i verkliga
> livet och inte i ett laboratorium - faktiskt inte
> har betydligt mindre ömmande muskler vid nästa
> cykeltur om man har stretchat ordentligt efter den
> första turen gentemot att man låter bli att
> stretcha helt?
>
> sen kanske det inte har någonting med just
> muskelfibrernas återhämtning att göra, men det
> var väl inte ordagrant det skrotfot skrev
> heller?
>
> fast å andra sidan så finns det ju en solklar
> majoritet "forskare" som anser att om forskningen
> inte stämmer överens med verkligheten så vinner
> forskningen och verkligheten får kort och gott
> anpassa sig.

Det här kan bli en sjukt lång diskussion...
Jag förstår inte vars uppfattningen att forskning utförs på ett verklighetsfrånvänt laboratorium kommer ifrån? Tror någon på det, på allvar? Eller är det en sån här grej som är lätt att slänga ur sig när något inte stämmer med ens egen uppfattning?
Nej, skrotfot skrev inte explicit att musklernas återhämtning blev bättre. Det gällde mer att "städa musklerna", framgår inte vad som ska städas ur dock? Vilka molekyler städas från musklerna genom stretching? Och varför ska man inse vikten av detta? Vilken skillnad gör det egentligen?
Finns det förresten inte en giganttråd om stretching redan? Kanske bättre att fortsätta där än att kapa Petris tråd.

quid skrev:
> Petri, om du upplever detta varje år så kanske
> det är dags att prova ett annat
> träningsupplägg? Istället för en eller två
> långturer per vecka, så kan du prova tre-fyra
> kortare och snabbare pass. För att orka trycka
> på uppför backar så måste hjärta och muskler
> bli tränade för detta. Långa, sega pass som
> sträcker sig över flera timmar ger inte kroppen
> den typen av träning. Avsätt en månad för
> kortare, snabbare och tätare pass och testa sen
> att ge dig ut på längre turer och se om det
> blivit nån skillnad?

cyklar oftast de gånger jag är ute en 4-7+mil det kan vara 2-3ggr per vecka kan iof öka det till 5pass/vecka men även under dessa turer finns det backar som känns sega och tunga fast de inte, är dde värsta backarna häri kring.
Men visst kan jag prova att öka dosen med kortare rundor på veckorna sedna nån lång nån helg så där?
fast låren känns som det satt 500kg järn i de kan det kanske vara bra med en 4mils runda idag?
eller finns det nån genrell regel att man bör vila efter vissa pass?

Det blev ganska många frågor i den här tråden, som vanligt.

Om du har problem med backar så får du träna mer, och gå ner i vikt.

Om du har problem med återhämtningen kan det bero på att du är dåligt tränad. Det ser ut som att du vilar ganska länge mellan passen. Försök cykla minst varannan dag. Du behöver inget kosttillskott för att återhämtning.

Om du får ont i häcken av sadeln så kan du testa lite olika vinklar på den eller testa en annan sadel. Alternativt cykla mer så häcken vänjer sig.

Om fötterna domnar i skorna kan du testa att lossa lite på dem. Om du spänner för hårt så får inte fötterna blod.

/J

bigmollo skrev:
> Det blev ganska många frågor i den här tråden,
> som vanligt.
>
> Om du har problem med backar så får du träna
> mer, och gå ner i vikt.
>
> Om du har problem med återhämtningen kan det
> bero på att du är dåligt tränad. Det ser ut
> som att du vilar ganska länge mellan passen.
> Försök cykla minst varannan dag. Du behöver
> inget kosttillskott för att återhämtning.
>
> Om du får ont i häcken av sadeln så kan du
> testa lite olika vinklar på den eller testa en
> annan sadel. Alternativt cykla mer så häcken
> vänjer sig.
>
> Om fötterna domnar i skorna kan du testa att
> lossa lite på dem. Om du spänner för hårt så
> får inte fötterna blod.
>
> /J

tack Mollo det täckte det mesta, ja jag tycker väl egentligen att banan eller liknande ska vara tillräckligt under lång lopp, sedna kanman ju ha med sig annat än bara vatten vid längre turer i mindre flaskor, men det är vad jag tycker, farsan körde med banan och choklad på sina turer och då har han cyklat i över 20 år jag i knappa 3 :).
Mollo spelar det nån roll om man tränat explosiva sporter före cykling mukel mässigt?
bör inte mina muskler ha vant sig vid cykling nu, samt att jag är rätt kasst tränad ja det stämmer nog, men det är ju därför jag tränar samt för att bli bättre och bättre :)

lite fakta
Midja 102,5 längd 184cm cykel 60-62cm(ram)
Lår H:63cm V:61cm
Vader H:44cm V:42cm
är det bra mått på benen eller är de för stora, för ajg har fått för mig att musklerna byggs på när man cyklar är det så eller är det en myt?
kan oickså tillägga att från april till numed cykling har jag gått från XL till L.
mina cykel kläder är XXL kanske ska köpa en L svid eller?

quid skrev:
> Det här kan bli en sjukt lång diskussion...
> Jag förstår inte vars uppfattningen att
> forskning utförs på ett verklighetsfrånvänt
> laboratorium kommer ifrån? Tror någon på det,
> på allvar? Eller är det en sån här grej som
> är lätt att slänga ur sig när något inte
> stämmer med ens egen uppfattning?
> Nej, skrotfot skrev inte explicit att musklernas
> återhämtning blev bättre. Det gällde mer att
> "städa musklerna", framgår inte vad som ska
> städas ur dock? Vilka molekyler städas från
> musklerna genom stretching? Och varför ska man
> inse vikten av detta? Vilken skillnad gör det
> egentligen?

quid, ja det kan garanterat bli en episk diskussion så det är bäst vi undviker den ...men jag måste ändå bara få tillägga en liten tankeställare, om det är så att din verklighetsuppfattning faktiskt stämmer överens med dom där forskningsresultaten - att stretching efter ett pass inte har någon inverkan på nästa pass - kan det inte då vara så att du själv cyklar alldeles för lite för att känna av de positiva effekterna av stretching? ;-)

jag är en riktig "periodare" vad gäller stretchingen och resultaten av slarvperioderna är omedelbara, men det örat lyssnar du inte på eftersom forskningsresultat går före verklighet, eller är det inte så?

Petri skrev:
> lite fakta
> Midja 102,5 längd 184cm cykel 60-62cm(ram)
> Lår H:63cm V:61cm
> Vader H:44cm V:42cm
> är det bra mått på benen eller är de för
> stora, för ajg har fått för mig att musklerna
> byggs på när man cyklar är det så eller är
> det en myt?
> kan oickså tillägga att från april till numed
> cykling har jag gått från XL till L.
> mina cykel kläder är XXL kanske ska köpa en L
> svid eller?

Du menar att lårmusklerna återhämtar sig bättre om du har mindre cykelkläder?

Koncentrera dig på det väsentliga: träna mer, oftare, vila effektivt, ät bättre och träna mer varierat. Fundera mindre på om låren är för stora eller små. Sånt får mmodeller fundera på.

Niko/Frost skrev:
> quid, ja det kan garanterat bli en episk
> diskussion så det är bäst vi undviker den
> ...men jag måste ändå bara få tillägga en
> liten tankeställare, om det är så att din
> verklighetsuppfattning faktiskt stämmer överens
> med dom där forskningsresultaten - att stretching
> efter ett pass inte har någon inverkan på nästa
> pass - kan det inte då vara så att du själv
> cyklar alldeles för lite för att känna av de
> positiva effekterna av stretching? ;-)
>
> jag är en riktig "periodare" vad gäller
> stretchingen och resultaten av slarvperioderna är
> omedelbara, men det örat lyssnar du inte på
> eftersom forskningsresultat går före verklighet,
> eller är det inte så?

Det handlar ju inte om vad jag, skrotfot eller du gör. Subjektiva och anekdotiska "bevis" kan slå så fel ut. Det är därför man istället studerar en grupp människor under kontrollerade former, för att se hur intervention X, Y eller Z påverkar faktorerna A, B och C.

quid, ja precis. MEN, du missar den stora poängen här... OM dom resultaten inte stämmer överens med verkligheten - alltså du, jag, skrotfot och alla andras verklighetsuppfattning - så får forskningen gå tillbaka till ritbordet och fundera ut varför dom inte lyckades bygga en sanningsenlig modell av verkligheten, istället för att hävda sina forskningsresultat framför verkligheten med dom i sammanhanget alltför klassiska bortförklaringarna "subjektiva" och "anekdotiska".

Tillbaka
Topp