Lås av cykel

radon2

Ny medlem
Lås av cykel
Har en merida crossway som jag ännu inte har parkerat utomhus, då jag är osäker på hur jag bäst låser den. Bor i en studentstad där cykelstöld i främsta hand utgörs av fulla studenter..

Hade tänkt att låsa, dels med ett bygellås, samt även ha en kätting liggandes där jag låser den över natten.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Kattinglas-MCmoped-82670/

Är detta tillräckligt? Andra förslag? Har inte köpt någon kätting än, så åsikter om biltemas variant mottages gärna.

Lås av cykel
Det finns batterdrivna vinkelslipar +ANNAT. Lämnar du fincykeln ute, särskilt om du gör det regelbundet, kommer den att bli stulen.

Se tråden om stulen cykelvasacykel lite längre ner. Inlåst och fastlåst med hyfsat lås, ändå försvann den.

Lås av cykel
Håller med tidigare inlägg, i princip inga låsvarianter är längre 100% säkra.
I Örebro har det gått så långt att det tidigare optimala sättet att få behålla sin cykel (köpa en Yosemite) inte heller funkar längre ... vart är världen på väg ?

Lås av cykel
Över natten eller perioder då du är borta från cykeln en längre tid så är det säkraste att ta in den i bostaden eller om du har tillgång till ett eget insynsskyddat låst förråd. Syns inte cykeln så är det mindre risk att den stjäls.

På dagen utanför jobbet eller i skolan kör med ett godkänt bygellås tex Biltemas största och kätting samt ta med dig sadel och stolpe när du lämnar cykeln och inga snabbkopplingar på hjulen.

Jobbigt ja, besvärligt ja men chansen att du får behålla cykeln är relativt ok :D.

Lås av cykel
Om den typen av lås sätter igång en 110 db siren när jag ska plocka ut min egen cykel ur ett belamrat cykelställ kommer jag sätta en fot genom ett hjul på den cykeln.

Lås av cykel
Jag kan inte minnas att jag någonsin har råkat sätta igång en billarm.

Brukar du själva springa ut och undersöka saken när du hör ett billarm? Det känns rätt otroligt att det skulle hjälpa, men som att den typen av lås kommer göra väldigt många människor förbannade.

Tillbaka
Topp