Lås

• Trådstartare Trådstartare kfn
  • Start datum Start datum
Lås
Jag har ett Abus hänglås till MC och en Abus vajer. Lätt att ta med och godkänt av försbolaget. Sen finns det feta kättingar till MC om du ska ha hoje på stan. Det beror lite på vad du har för cykel. Till fulhojen har jag ett sniket vajerlås.
/J

Lås
Låser aldrig min MTB eller racer. Förvarar dem i ett låst förråd och lämnar dem aldrig utom synhåll när de är utomhus.

Även om jag kunde hitta ett bra och lätt lås är det aldeles för enkelt att plocka av dyra delar som hjul, sadel mm.

/ErikLj

Lås
Beror på vilken typ av cykel det är fråga om, anser jag. En bättre mtb eller lvgracer för femsiffrigt belopp skulle jag aldrig drömma om att lämna låst på stan. En professionell cykeltjuv (som vet vad som är värt att sno) stoppas sällan av att cykeln är låst. Och annars finns det alltid delar som i sig som är stöldbegärliga för den som råkar ha ett litet multiverktyg i fickan. Bakdämpare, sadel, sadelstolpe, hjul, osv.

En fulhoj eller pendlarhoj är däremot ganska säker med de flesta lås, bara låset i sig inte är för dyrt. Ett dyrt/säkert lås inbjuder ofta vissa småhandlare och losers till vandalism. (En bekant fick för övrigt själva låset stulet, medan cykeln lämnades kvar, snacka om den ultimata förödmjukelsen... ;-)) Vajerslås eller bygellås tycker jag är att föredra, dvs så att du lätt kan låsa fast cykeln i någonting.

Vad jag tycker är värt att tänka på är förutom vilket lås man väljer, även hur man låser fast cykeln. Det värsta jag sett ute på stan var en förhållandevis billig fullgungare (som dock såg ganska "dyr" ut, skulle kunna lura en cykeltjuv som är ny i gamet) som stod fastlåst. I ett cykelställ. Med en redig kedja som förankrade framhjulet i cykelstället. Och QR-axel i fram... BIG no-no! Så lås fast själva ramen i någonting robust (dvs inte ståltrådsstängsel eller annat som lätt klipps upp med tång), kombinera gärna bygellås med vajer, dra vajern genom hjulen och sadelskenorna och förankra i bygeln, som sedan låser fast ramen vid t ex en lyktstolpe eller liknande. Min erfarenhet är att risken att få hjulen snodda ökar om man har t ex dubbdäck eller annat som kostar lite extra och är bra-o-ha-grejer. Och Quick Release är ur säkerhetssynpunkt Djävulens påfund. Byt gärna ut axlarna mot gängade diton med insex-huvud, ett set med fram- och bakaxel och bult för sadelstolpsklämman kostar runt en hundring. Tänk även på att inte lämna för mycket utrymme mellan ram och det ramen är fastlåst i - Ett bygellås (oavsett om det är godkänt eller ej) bryter man ganska lätt upp med en domkraft, men om det inte finns utrymme för domkraften i själva bygeln så blir det mycket svårare.

Lås
Jag håller med Abbesnabb. Se till att det är godkända lås så hemförsäkringen gäller, för det är omöjligt att göra helsäkra lås med en rimlig vikt. Däremot ska det ta tid och vara svårt för tjuven, så att dom ger upp brytförsöket eller ännu hellre bedömer att risk/arbetsinsats inte står i proportion till stöldgodsvärdet och inte ens försöker.

Abus eller Kryptonites tuffare bygellås tar lång tid att forcera, och ska cykeln stå längre än en halvtimme så använder jag dubbla lås. Sen är det ju vettigt att låsa fast cykeln så att det inte finns utrymme att bända upp låset, och på en plats där tjyvjävlarna inte kan jobba ostört. Då är man ganska säker.

Lås
På jobbet har jag ett ABUS bygellås och tyvärr i ett cykelställ (det står å andra sidan i ett låst garage), ute på stan ställer jag inte fincykeln den får följa med in. (Wasa vaccin eller polisen hade inga problem igår t.ex.)

Lås
Hehe... pendlar mellan Lund och Kävlinge varje dag och kom ut på gården i Måndags och tänkte: Satt inte där något gult igår? Visst fan... min splajsans nya sadel är borta!!! Hade det varit för något år sedan hade hela Klostergården fått höra div. sordomar klockan halv 7, men jag har blivit lugnare med åren ;) Det dumaste utav allt är att jag ALLTID ställer in hojen under natten men inte just den kvällen! :P *biter mig i handen* Nu kör jag med orginalsadeln, som för övrigt är hård som en planka! *biter hårdare*

Lås
Fischen -> Vet du, jag har insett att det finns vissa fördelar med siba-cyklarna. T ex så är det ingen större risk att någon snor sadeln, inte för att den är ful eller obekväm (den var rätt skön att sitta på, vill jag minnas), utan för att det fanimej inte finns några verktyg som passar de skruvarna så att den går att få loss.

Jag fick för övrigt mina handskar snodda för ett par år sedan. Köpta för 49 spänn (tror jag) på COOP Forum, gick inte att tvätta ordentligt, och efter 1½ säsong luktade de verkligen apa. En dag låste jag fast gamla cykeln utanför ICA, på väg hem efter en ganska duktig tur på flera mil. Ville givetvis inte ta med mig de småläbbiga tingestarna in i butiken, så jag lät dem hänga på tork över styret. Och när jag kom ut var de borta. Inte slängda någonstans i närheten, utan någon hade alltså tagit dem. Well, be my guest... ;-)

Lås
> Beror på vilken typ av cykel det är fråga om, anser jag. En bättre mtb eller lvgracer för femsiffrigt
> belopp skulle jag aldrig drömma om att lämna låst på stan.

Jag drömmer om att kunna göra det men vågar inte i verkligheten ... Racern och mtbn står fint inlåst hemma när de inte används men den aktuella cykeln vill jag kunna ställa ifrån mig på stan åtminstone kortare stunder. Det dyraste på hojen är hjulen, sadeln och bromsarna så målet med låset är att en eventuell tjuv ska behöva skruva loss saker på platsen och inte kunna slakta cykeln i lugn och ro hemma. Om ramen också blir stulen eller inte kan nästan kvitta. Lutar åt att mitt godkända blocklås kompletterat med en vajer för hjul och sadel är den bästa lösningen.

Lås
ErikLj skrev:
-------------------------------------------------------
> Låser aldrig min MTB eller racer. Förvarar dem i
> ett låst förråd och lämnar dem aldrig utom synhåll
> när de är utomhus.
>
> Även om jag kunde hitta ett bra och lätt lås är
> det aldeles för enkelt att plocka av dyra delar
> som hjul, sadel mm.
>
> /ErikLj
>
Kunde inte sagts bättre. Cyklar som man parkerar utomhus vid en stolpe har man först fått av sin gamla mor som inte längre cyklar. Allt annat parkeras inomhus, helst nära sängen där man kan nå dem lätt.

Lås
Skillnad på cykel o cykel som sagt. Jag faller in i happykollektivet och säger att är cykeln längre än en armslängds avstånd så är det något som är fel.

Parkerar man cykeln ofta på samma ställe kan man låsa fast ett lås där. Praktiskt och man slipper släpa låset fram o tillbaka :)

Tillbaka
Topp