Beror på vilken typ av cykel det är fråga om, anser jag. En bättre mtb eller lvgracer för femsiffrigt belopp skulle jag aldrig drömma om att lämna låst på stan. En professionell cykeltjuv (som vet vad som är värt att sno) stoppas sällan av att cykeln är låst. Och annars finns det alltid delar som i sig som är stöldbegärliga för den som råkar ha ett litet multiverktyg i fickan. Bakdämpare, sadel, sadelstolpe, hjul, osv.
En fulhoj eller pendlarhoj är däremot ganska säker med de flesta lås, bara låset i sig inte är för dyrt. Ett dyrt/säkert lås inbjuder ofta vissa småhandlare och losers till vandalism. (En bekant fick för övrigt själva låset stulet, medan cykeln lämnades kvar, snacka om den ultimata förödmjukelsen... ;-)) Vajerslås eller bygellås tycker jag är att föredra, dvs så att du lätt kan låsa fast cykeln i någonting.
Vad jag tycker är värt att tänka på är förutom vilket lås man väljer, även hur man låser fast cykeln. Det värsta jag sett ute på stan var en förhållandevis billig fullgungare (som dock såg ganska "dyr" ut, skulle kunna lura en cykeltjuv som är ny i gamet) som stod fastlåst. I ett cykelställ. Med en redig kedja som förankrade framhjulet i cykelstället. Och QR-axel i fram... BIG no-no! Så lås fast själva ramen i någonting robust (dvs inte ståltrådsstängsel eller annat som lätt klipps upp med tång), kombinera gärna bygellås med vajer, dra vajern genom hjulen och sadelskenorna och förankra i bygeln, som sedan låser fast ramen vid t ex en lyktstolpe eller liknande. Min erfarenhet är att risken att få hjulen snodda ökar om man har t ex dubbdäck eller annat som kostar lite extra och är bra-o-ha-grejer. Och Quick Release är ur säkerhetssynpunkt Djävulens påfund. Byt gärna ut axlarna mot gängade diton med insex-huvud, ett set med fram- och bakaxel och bult för sadelstolpsklämman kostar runt en hundring. Tänk även på att inte lämna för mycket utrymme mellan ram och det ramen är fastlåst i - Ett bygellås (oavsett om det är godkänt eller ej) bryter man ganska lätt upp med en domkraft, men om det inte finns utrymme för domkraften i själva bygeln så blir det mycket svårare.