Låsbart fram men inte bak?

• Trådstartare Trådstartare Joe
  • Start datum Start datum

Joe

Ny medlem
Att man blir en snabbare cyklist med en låsbar framdämpare låter ju troligt. Men, finns det någon idé att investera i en låsbar framdämpare om man ändå inte kan låsa bakdämparen?

/ joe

När du står upp och cyklar så flexar gaffeln ordentligt.
Låser du den så får du ut mer effekt.
Det fanns en låsbar bakdämp på cc för ett tag sedan för 2500.- tror jag.

Om du är nöjd med den dämparen du har idag så är det lite onödigt, Men om du besväras av att den gungar så är det läge att köpa nytt. Själv har jag märkt att jag knappt använder lockouten. Men det är en smaksak.
/j

Du blir garanterat inte en snabbare cyklist av det, men du kanske kör lite fortare... Men gunget bak stör ju betydligt mer än det fram tycker jag. Tror det är effektivare att investera i en gaffel och bakdämpare med low-speed-justering, särskilt om du kör mkt i skogen, för då kommer dämparna alltid eliminera trampet, men trots det vara hyfsat aktiva för underlaget. Fast det kostar ju lite mer...

Det var precis det jag undrade: Om gunget bak påverkar mer än flexet fram? (...tack för formuleringen Henrik) Vänligen ge mig något/några förslag på bakdämpare med low-speed-justering (för XC). En framdämpare är jag ändå i behov av och ska införskaffas innan säsong -06 startar.

/joe

Jag har låsning bak, eller helt låst blir den inte men betydligt hårdare. Fast de är så jävla bökigt att sträcka sig bak och trycka in knappen så jag gör de aldrig.
Men jag vill minnas att Fox och någon Scott bakdämpare har remote lock.

Kolla på mtbr.com där finns de många bra recensioner, när jag själv letade dämpare så stog de mellan dessa:
Manitou:s SPV dämpare är ganska uppskattade, dock rätt tunga och dyra.
Fox AVA RP3 är också en bra dämpare, svårinställd men tycks fungera bra.
Cane Creek Cloud nine, lättast av dom alla, få inställningar.

De blev Cloud 9 till slut, varför? Billigast(250$), lättast och har fått en massa bra kritik, fast en del tyngre killar har haft lite problem med den. Underbar kännsla och tål misshandel jag är runt 70kg och den slår igenom lite då&då (160PSI) men de är nog inget att oroa sig över, står i instruktionsboken att den ska göra de =) de man kan justera är lufttryck(en kammare) rebound och compression. samt semi lockout knappen...

Lycka till..!

Snabbare blir du av att träna. Med ett bra rundtramp så kommer du väldigt långt.

I en tävlingssituation kan en låsbar dämpare ge dig det övertag (placebo eller riktig effekt?) du behöver för att vinna. Ligger du på den nivån eller är det bara prylgalningen som vill ha mer saker? ;)

Hehe, till viss del har du rätt Mattias. Självklart sitter inte snabbheten i materialet, men ändå vill jag ha förutsättningarna att bli så snabb så möjligt :-)

Har märkt att jag har svårt att hänga med i platta, snabba partier, men kommer isället ikapp när det blir stökigt. Det var därför jag började kolla på lite alternativ som skulle hjälpa mig.

Antar att låsbart alternativ både fram och bak blir för mycket fixande för att man ska orka låsa/låsa upp osv. En låsbar framdämpare och en bakdämpare som eliminerar trampet borde vara modellen...?

/joe

Tillbaka
Topp