[Läskigt] Sälja grejer på blocket

Veloce

Aktiv medlem
Skulle sälja gamla servisen på blocket. Lägger ut annonsen och efter en timme ringer en kvinna och är intresserad av att komma och titta. Efter lite prat bestämmer vi att hon ska komma 21-21.30 typ. Efter utsatt tid ringer hon och säger att det kört ihop sig men att hon fortfarande är intresserad. Ingen stor grej för mig och ingen annan har ringt så vi kommer överens om att hon ska höra av sig efter femton dagen efter, läs idag. På förmiddagen idag ringer en annan och är intresserad. Jag säger att jag redan har en spekulant som ska höra av sig efter 15 men att han kan maila sitt nummer till mig så att jag kan ringa honom när jag vet hur det gått med den första spekulanten.

Klockan 16 har ingen ringt så då tar jag och kontaktar spekulant nummer två som genast åker hem till mig och köper servisen. Medan vi pacakar ihop den så ringer mobilen men jag låter bli att svara då jag är upptagen. Klockan är nu 17.15. Så fort servisen är snyggt nerpackad och jag sagt hej då till den glada ägaren av min gamla servis så kollar jag mobilen och det är mycket riktigt spekulant nummer ett. Jag ringer henne och säger att den redan är såld varvid hon blir förbannad och ber mig dra åt helvete.

Om det var så att inget mer hände hade jag inte skrivit detta så ni förstår säkert att det kommer mer.

För mindre än en timme sedan (23.04) kommer ett sms från spekulant ett.
"Nu har jag äntligen hittat till (min adress). Va fint ni bor! Smart o ge ut fullst. addres om man ska bedra folk! Hämnden e ljuv, sägs det...."
Jag tyckte det var riktigt läskigt så jag ringer polisen och anmäler.

Hellre ett "ah, men sätt in pengarna då" än sjuka hot. Behövde skriva av mig lite men nu är det sovdags.

Hon verkar helt sjuk. Hur gammal tror du att hon är? Tror inte det ska vara någon fara men kan vara lite obehagligt. Vilka människor det finns :S

Är förmodligen ett standardhot av någon svag människa. Hänt liknande saker för mig när någon ska köpa något men vill titta först, sen inte hör av sig eller svarar i telefon, jag kränger till nån annan och första spekulanten snear ut. Ingen har dock hotat mig på det sättet. Helt rätt att polisanmäla på stört.

skriv nått kul tillbaka då :D

nä, men allvarligt, man blir ju lite trött på sådana som inte förstår att man måste ta chansen när den finns där. så som köpare nummer två. bara att skriva till henne o säga att hade hon bara kommit när hon sa första gången, eller hört av sig när hon sagt att hon skulle göra andra gången, så hade servicen varit hennes.

kan ju hälsa att farbror blå vet vart hon bor :D

ring og

Jag hade ringt upp och skällt ut henne, riktigt ordentligt. Telefonsamtal är ju kluriga att bevisa men däremot sms är ju lätta att åberopa som bevis, inte troligt att hon spelar in samtalet i vilket fall.

Vem fan orkar hämnas på en servis, hursom!

Senast redigerad av en moderator:
Obehagligt, vilken störd människa.

Nu säljer inte jag så mycket prylar på blocket men någonting som jag alltid gör klart för en ev köpare är att först till kvarn gäller.

Naturligtvis så håller jag varan om jag talat med en köpare och han är på väg till mig för att ev göra ett klipp;)

Men folk som säger att de ska ringa senare kan man inte ta hänsyn till.
Har hänt fler än en gång att folk som säger att de ska ringa aldrig hör av sig igen.

Säg att servicen att du har servicen kvar fast du inte har det så kommer hon till dig och sen så säger du: Oj då den blev precis såld ;) Sen så kan du ta ett snack med henne :D

nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Obehagligt, slå ihjäl fanskapet om det
> försöker sig på ngt. :P

+1

sten, sax, påse och något djupt vattendrag så är du hemma

captain8track skrev:
> ring og
>
>
> Jag hade ringt upp och skällt ut henne, riktigt
> ordentligt. Telefonsamtal är ju kluriga att
> bevisa men däremot sms är ju lätta att åberopa
> som bevis, inte troligt att hon spelar in samtalet
> i vilket fall.
>
> Vem fan orkar hämnas på en servis, hursom!

haha, just ja, är ju bara att sms:a henne o skriva "Smart o ge mig sms bevis att ta med mig till poilsen för trakasserier" :D

Har hon sumpat avtalad tid, får hon stå sitt kast. Nästa gång skriver du ut pris och "först till kvarn".

Råkade ut för liknande velpotta när jag sålde bil en gång. Fick hela hans syskonskara emot mig. Det är bara att stå på sig! Kanske har hon lärt sig att hon inte är den som alla krusar?

Undvik blocket det är för mycke psyfall där. Har också blivit utskälld för att jag sålt till "någon annan" men handpenning är inget de vill betala. Trött på alla snåla jävlar...

whacko... ge henne en dos av sin egen medicin och häng ut henne på Flashback. Där finns det alltid störda jävlar som njuter av att trakassera folk.

Tack för allt stöd. Troligen är det bara ett sms i fyllan och villan. Men man vet aldrig med ogifta 45-åriga försmådda porslinssamlande kvinnor. Jag fick min nattsömn störd och det händer inte så ofta. Jag sparar sms:et och polisanmälan är gjord så om någon har sprayat "Rörstrand" på min ytterdörr så vet polisen var de ska leta.

Jag hade tänkt sälja en soffa också. Kanske ska ta den på köposälj istället. Där är det förvirrade mejl men på en annan nivå.;) Förra veckan sålde jag ett skrivbord på blocket. Extremt velig köpare. Hon ville ha det men kunde inte få tag i någon med bil som kunde hjälpa henne. Min bil var på verkstan annars hade jag kunnat frakta. Till slut tog hon SL till hjälp och kom förbi med pengarna och sa att hon skulle ringa när hon fixat transport. Nu har hon sagt att hon kommer på måndag eller tisdag. Pengarna fick jag i måndags förra veckan. Hon var trevlig, jag har fått betalt så då kan jag förvara det åt henne.

Ingen som är intresserad av en Pure Blood? Vore synd om den hamnar hos någon tråkig tysk istf hos en happyit som kan uppskatta den efter förtjänst.

måste ha vart en grymt fin servis om mn e beredd att hämnas för att inte få köpa den! Önskar det var så med min MC-annons! :P

Läskigt! Helt rätt att polisanmäla, även om det låter bisarrt att bli hotad pga en servis? Mysko typ, servis-tanten!

Absolut inget lika läskigt, men den enda gång jag satt ut en annons på Blocket (hyfsat fräsch soffa för en tusenlapp = ville slippa prut-tjafs och "bara bli av med den" till typ nån student) så kom det massor av svar, jag hade skaffat en fulo-hotmail bara för detta för jag ville inte outa mig.
"Jag vill köpa din fina soffa", "jag tar den direkt" etc, säkert 15 pers, sen hörde de aldrig av sig igen. Bara toksvarade på Blocket-annonser, som hobby, kändes det som?

Inte direkt sugen att sälja via Blocket igen, men isåfall blir det bara mailkontakt till mig så får jag ta nästa steg, aldrig sätta ut telefonnummer/adress.

ett tips är ju att låta bli att lova att "hålla varan" tills kunden ordnat med barnvakt, pengar, transport whatever.

Om någon ringer och säger att denne är på väg till dig måste man förklara att "då måste du komma före klockan xx, därefter säljer jag varan till nästa spekulant"

Och tramsa aldrig med handpenning eller delbetalning. (eller pruta via email på fjortis-svenska)

Om du vill ge dig in i en fight som du nästan helt säkert kommer att ångra så kan du ju börja trixa tillbaks. Människor med sådana tendenser ger sällan eller aldrig upp och saknar normala spärrar, att hoten skulle bli till något mera är otroligt. Men om du nappar på idiotens bete så kan du nästan säkert räkna med repad bil/ägg i brevlådan etc... Mitt tips: låt skiten bero. Men det var bra att polisanmäla, chansen att vederbörande har ett antal anmälningar redan är stooor!

Annars så är det en lätt sak att ta reda på var hon bor när du har hennes nummer. Så kan ju leken starta ;)

Att oanmäld med sms:et i handen dyka upp på furstutrappan lagom hotfull och berätta för vederbörande ditt hjärtans mening kanske är exakt så mycket överreaktion så att hon både lär sig en läxa och inte vågar följa upp, men bara kanske.

Men, visst är kl 17.15 _efter_ kl 15?
Och… visst sökte du väl spekulant nr 1 innan du ringde nr 2?
;-)

Skämt åsido så gjorde du helt rätt i att polisanmäla. Även fast det nog bara var ett sätt för henne att avreagera sig själv.

Sjuk människa. Finns många idioter som dyker upp vid minst tänkbara tillfällen. Var försiktig att ha barn ute och reagera på bensinlukt. Skulle satt uppen truppmina utanför huset. Hopppas polisen tar detta på allvar.

En kamrat skulle sälja sin Toyota på Blocket för någon månad sedan och fick chockartat lära sig att det var en attraktiv bil att exportera. "Det ringde 25 araber inom loppet av 2 timmar" var hans reaktion. Där blev också stämningen ibland nästan otäck när de krävde att han skulle hålla bilen.

edit: chock stavas det på svenska, inte shock

Veloce skrev:

>
> Jag hade tänkt sälja en soffa också. Kanske ska
> ta den på köposälj istället. Där är det
> förvirrade mejl men på en annan nivå.;) Förra
> veckan sålde jag ett skrivbord på blocket.
> Extremt velig köpare. Hon ville ha det men kunde
> inte få tag i någon med bil som kunde hjälpa
> henne. Min bil var på verkstan annars hade jag
> kunnat frakta. Till slut tog hon SL till hjälp
> och kom förbi med pengarna och sa att hon skulle
> ringa när hon fixat transport. Nu har hon sagt
> att hon kommer på måndag eller tisdag. Pengarna
> fick jag i måndags förra veckan. Hon var
> trevlig, jag har fått betalt så då kan jag
> förvara det åt henne.
>

du ska inte ringa kvinnan o fråga om hon är säker på att hon inte vill köpa en soffa :D

Haha såg "War of the roses" igår å tänkte lite på den där kvinnan var rätt lik hon i filmen.
Bjud henne på middag å servera en paté på henns katt!

Haha! Hur många bra ideer som helst. Min katt lever än i alla fall. Fanns det inte en Stephen King film om en författare och en lätt förvirrad kvinna. Tror aldrig jag sett en hel King film. De brukar suga duktigt fast böckerna är bra.

annars tror jag att vi är ett gäng här som nog kan tas för de på bilden... Och våra tjänster går alltid att hyra :P:P

Bodyguard.gif ht=624

A du kanske borde softa lite med att lägga ut personliga saker ex, telefon nr eller sånt, jag såg du hade det här också om man kollar in din profil,anledning?

när jag svarar eller lägger ut saker på blocket, kör jag på hittad mail just för ändamålet,

ex, mtbsäljes@hotmail.com och sen ringer jag bara upp från privat och kollar noga vem jag pratar med och personen verkar, visst finns det softa männsikor , men ditt fall verkar var ett riktigt psykfall, hoppas hon bara sa så i sin missbelåtenhet,

peace!!:)

Ett tips om man vill ha en väldig massa samtal från skumma individer.
Sätt in en annons med texten, Ford Transit bortskänkes mot avhämtning.

Usch, vad obehagligt. Just blocket verkar locka till sig en del folk med klara tomtetendenser, fast jag har mer varit med om folk som verkligen spammar inboxen med prutmejl trots att man gjort sin ståndpunkt klar. Inget telefonnr och ingen adress i annonser helt enkelt. Hon har helt klart inte alla hästar i stallet, då finns det lite skäl att vara vaksam.

Du måste fighta freaks på deras sätt.. Polisen suger, dom kan inte göra ngt..(bara stör mej i trafiken)

Du har jue hennes nummer, kolla va hon heter, händer ngt så .. Ah ja skriver inget öppet... meen... Säg till så "Hämden är ljuv" Mohahaha

Veloce: Du har ju fattat inte något. Kvinnan har visat hur många köpsignaler som helst. Du kunde ju låtit bli att säga att servisen var såld och sålt något annat porslin.

Typ: "Det kommer snart in en ny servis. Två veckors leveranstid."

Kunden har alltid rätt ;)

Stelben skrev:
> Ett tips om man vill ha en väldig massa samtal
> från skumma individer.
> Sätt in en annons med texten, Ford Transit
> bortskänkes mot avhämtning.

ses sätter du ut nån annans nummer som du inte gillar...haha fy f-n vilken mardröm!!!
Dom loggar IP så glöm inte tjyva på nåns bredband eller sitt på ett café :D

Hakar på berättelserna.
Är precis i akt med att sälja en kamera för 10papp via blocket. Idag fick jag ett mail från en till synes engelsktalande filur.

"Hello.
Do you still have the item for sale?" undertecknat med ett namn.

Jag svarar; "Yes but I have alot of people interested in it so you'll have to be quick. ;)"

Varpå jag får svaret; "Thanks for you reply. I will be paying you 1290usd for the item to send it to my wife's house in America via post office. Please return to me with you paypal or you bank details so I can transfer the payment first thing tomorrow morning."

Jag svarade med att jag tyvärr inte har något konto att tillgå men om han exempelvis är student och bor i närheten så kan vi ordna ett möte.
Tyckte det hela verkade lustigt. Han frågar ingenting om kameran, han nämner inte ens att det är en kamera utan kallar det bara för "item". Och hans engelsk är för dålig för att vara amerikansk men han ska skicka den till sin fru i amerika.
Aja, det är tur att det ligger sanning i att jag har många intresserade för då kan jag skita i denna och sälja till nån annan spekulant. :)

Robert skrev:
> http://www.blocket.se/goteborg/Rorstrands_servis_S
> undborn__helt_oanvand_22952552.htm?ca=15&w=1&last=
> 1
> Skall någon ringa och varna denna säljare för
> galna köpare?

Va fan! Jag har också rörstrands sundborn. Undrar om jag håller på att sälja den också. Nu känner jag mig förvirrad. Man kan också konstatera att jag har på tok för mycket tallrikar. Den enda disk man behöver är ju den man har som bakhjul.

Jag tycker helt klart man ska lita på folk. Jag vill att andra ska känna att de kan lita på mig. En fråga om heder och att kunna se mig själv i spegeln. I fortsättningen kanske jag får ha en fejkmail även om det tar emot. Men här på happy kan man väl lita på varandra så att det går att ha sitt nummer i profilen?

Tillbaka
Topp