[Läskigt] Sälja grejer på blocket

Pirog skrev:
-------------------------------------------------------
> Hakar på berättelserna.
> Är precis i akt med att sälja en kamera för
> 10papp via blocket. Idag fick jag ett mail från
> en till synes engelsktalande filur.
>
> "Hello.
> Do you still have the item for sale?" undertecknat
> med ett namn.
>
> Jag svarar; "Yes but I have alot of people
> interested in it so you'll have to be quick. ;)"
>
> Varpå jag får svaret; "Thanks for you reply. I
> will be paying you 1290usd for the item to send it
> to my wife's house in America via post office.
> Please return to me with you paypal or you bank
> details so I can transfer the payment first thing
> tomorrow morning."

Klassisk scam. DU får en check eller liknande som studsar och det upptäcker vissa först när varan öär såld. Ingen vara och inga pengar...

Jag kan här på happy reta mig på det omvända. Jag har ibland (självförvållat) varit långsam att höra av mig i vissa affärer och har då full respekt om man får svaret att varan är såld. Dock har det två gånger nu varit personer som helt vägrar att svara på mail eller telefon när man hör av sig igen. Jag tycker ett kort svar om att den är såld kan de kosta på sig.
>
> Jag svarade med att jag tyvärr inte har något
> konto att tillgå men om han exempelvis är
> student och bor i närheten så kan vi ordna ett
> möte.
> Tyckte det hela verkade lustigt. Han frågar
> ingenting om kameran, han nämner inte ens att det
> är en kamera utan kallar det bara för "item".
> Och hans engelsk är för dålig för att vara
> amerikansk men han ska skicka den till sin fru i
> amerika.
> Aja, det är tur att det ligger sanning i att jag
> har många intresserade för då kan jag skita i
> denna och sälja till nån annan spekulant. :)

Ja nu dök nästa engelsktalande jöns upp. Även denna från en gmail-adress. Det är ju tur att man har huvudet med sig vissa gånger iaf. :P

Pirog skrev:

> amerika.

Varför måste det nödvändigtvis vara ett fall av bedrägeri? På Ebay kallas allt för ´ítem´.
Där köper man också allt osett, förutsatt att priset är rätt och att man litar på säljarens beskrivning.
Betalar han dessutom via paypal som är att likställa med ett kontantköp, ja då hade jag skickat
skiten till månen.

Faktum är att Blocket är billigare på många populära prylar än Ebay. Sånt ingen vill ha, köper man på Ebay.

Men att ytterligare in tjomme med G-mail och samma beteende skrivit nu ett antal timmar senare gör bara att jag tvekar mer.
Och som sagt, jag har fler intresserade som jag hellre satsar på först. Det verkar skumt. Helt klart.

Stelben skrev:
> Ett tips om man vill ha en väldig massa samtal
> från skumma individer.
> Sätt in en annons med texten, Ford Transit
> bortskänkes mot avhämtning.

Min bror hade en annons på blocket där han ville byta sin gamla husvagn mot en julmust. Han fick oxå flera samtal från konstiga individer. Han fick för all del husvagnen såld inom en timme.

/Stellan

Har precis sålt ett 375L akvarium via blocket. På 3 veckor har jag fått lika många email, 2 med frågor om fler bilder, och aldrig något svar åter efter det. Man kunde ju önska att de sa att de inte var intresserade i alla fall. Fredag kväll, 22:06 fick jag ett email där det raskt prutas 33% utan att efterfrågas bilder, och man erbjuder sig hämta inom två dagar. (BVSA) Eftersom jag var bestman åt polaren i går var det bara i dag som var ett alternativ för mig, och mycket riktigt har de varit här och hämtat baljan i dag. Inget konstrande, tittade som hastigast på grejerna, betalade, och började bära ut det.

Tänkte bara jag skulle erbjuda en motvikt till de märkliga blocket affärerna, jag fick trots allt rimligt bra betalt, och en del av det jag hade tänkt skicka med för att berättiga det ursprungliga priset var jag så fräck att jag helt enkelt behöll. (Det stod trots allt inte i annonsen, jag orkade ju inte skriva så pass mycket ;- )

B!

Pirog skrev:
> Är precis i akt med att sälja en kamera för
> 10papp via blocket. Idag fick jag ett mail från
> en till synes engelsktalande filur.
>
> "Hello.
> Do you still have the item for sale?" undertecknat
> med ett namn.
>
> Jag svarar; "Yes but I have alot of people
> interested in it so you'll have to be quick. ;)"
>
> Varpå jag får svaret; "Thanks for you reply. I
> will be paying you 1290usd for the item to send it
> to my wife's house in America via post office.
> Please return to me with you paypal or you bank
> details so I can transfer the payment first thing
> tomorrow morning."
>
> Jag svarade med att jag tyvärr inte har något
> konto att tillgå men om han exempelvis är
> student och bor i närheten så kan vi ordna ett
> möte.
> amerika.

läste om ngt bedrägeri som gick till så att det just var engelska mail med ordet "item" och att dom ville att man skulle skicka sakerna utomlands.. hittar inte artikeln dock..
mvh.

Plush skrev:
> annars tror jag att vi är ett gäng här som nog
> kan tas för de på bilden... Och våra tjänster
> går alltid att hyra :P:P
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=104570
>

Plush, du menar att man ska hyra in happyiter...det skulle nog snarare se ut så här...frågan är bara hur pass avskräckt hon skulle bli???

dsc_5259-version-3.jpg

Ska man hyra in Happyiter får det nog bli MTB folk... Efter ett åk en lerig dag, utan tvagning före hembesöket.
B!

Meh! Jag har sålt massvis med saker via gula tidningen (innan blockets tid) samt på blocket, har aldrig fått några varken skumma eller störda spekulanter. Varför!?

Som någon varit in på tidigare; ju märkligare prylar, desto märkligare kunder.
Säljer man barnprylar blir man inte hemsökt. En gammal skåpbil, kofot, bultsax; nja.

Bästa säljknepet (om man är lat som jag) är annars att sätta ett så lågt pris
att första kunden köper utan att vare sig pruta eller klaga.

Mr_Miyagi skrev:
> Plush skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > annars tror jag att vi är ett gäng här som
> nog
> > kan tas för de på bilden... Och våra
> tjänster
> > går alltid att hyra :P:P
> >
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=104570
> >
>
> Plush, du menar att man ska hyra in
> happyiter...det skulle nog snarare se ut så
> här...frågan är bara hur pass avskräckt hon
> skulle bli???
>
> http://moderncrisis.com/knoxgardner/wp-content/upl
> oads/2009/06/dsc_5259-version-3.jpg

Jag hade i alla fall blivit rädd......

NiclasY skrev:
> Bästa säljknepet (om man är lat som jag) är
> annars att sätta ett så lågt pris
> att första kunden köper utan att vare sig pruta
> eller klaga.

+1
Jag brukar sätta ett lågt pris för att bli av med prylarna. Alternativet är ju att lämna det till läkarmissionen. Spekulant två hade med sig rätt summa i kontanter. De lämnade över pengarna efter att ha kollat att det stämde typ med annonsen. Jag hade till och med haft sönder en liten skål som var sprucken. Inget prutande för det. Kanske sålde så billigt att porslinstanten mest var upprörd över att ha missat ett riktigt kap.

Jaha, då var det dags igen. Satte ut en 3år gammal tjock-tv som jag vill bli av med då det ska flyttas, ringde en dam med knagglig svenska och skulle hämta den på studs. Jag var då inte hemma utan vi bestämde 13:30 nu är klockan 14:37 o ingen har hämtat tv´n, fick stressa hem som en skollad råtta dessutom.

tillägas ska väll kanske att hon skulle ha den i baksätet, e skeptisk på om en 32" baotatjock tv går in i baksätet på en ford scorpio... Hursomhelt tröttsamt och sitta här o vänta på en som inte dyker upp.

Om man inte tänker dyka upp, varför i helvete ringa och tjata!

Hon kanske är hantverkare till professionen. Vet inte hur många gånger jag åkt hem från jobbet för att ta emot handverkare och så varken kommer de eller ringer.

Transwave skrev:
> Meh! Jag har sålt massvis med saker via gula
> tidningen (innan blockets tid) samt på blocket,
> har aldrig fått några varken skumma eller
> störda spekulanter. Varför!?

Din besvikelse måste vara enorm? :)

Det är nog ingen fara, har svårt att tro att hoj skulle göra verklighet av hotet när det bara gäller en såld servis. Men jag förstår att du tycker det är olustigt.

Jag var med om en otäck sak på slutet av 80-talet då min MC blev snodd. Jag fick på omvägar reda på vilka som hade stulit hojen, två stycken (knarkande) 16-17-åringar. Jag åkte hem till den enes föräldrar som var ena riktiga idioter men efter diverse "bråk" så lyckades jag få dom att betala självrisken. För att göra en lång historia kort så slutade det i alla fall med att dom brände av en bilbomb mitt i natten i min grannes Volvo Duett som stod parkerad nedanför mitt sovrumsfönster. En rejäl bomb alltså, alla rutorna på bilen blåstes ur, och hela bilen var helt bucklig.

Supertramp skrev:
> Det är nog ingen fara, har svårt att tro att hoj
> skulle göra verklighet av hotet när det bara
> gäller en såld servis. Men jag förstår att du
> tycker det är olustigt.
>
> Jag var med om en otäck sak på slutet av
> 80-talet då min MC blev snodd. Jag fick på
> omvägar reda på vilka som hade stulit hojen,
> två stycken (knarkande) 16-17-åringar. Jag åkte
> hem till den enes föräldrar som var ena riktiga
> idioter men efter diverse "bråk" så lyckades jag
> få dom att betala självrisken. För att göra en
> lång historia kort så slutade det i alla fall
> med att dom brände av en bilbomb mitt i natten i
> min grannes Volvo Duett som stod parkerad
> nedanför mitt sovrumsfönster. En rejäl bomb
> alltså, alla rutorna på bilen blåstes ur, och
> hela bilen var helt bucklig.

Hur vet du att det var just de som gjorde det?

Supertramp skrev:
För att göra en
> lång historia kort så slutade det i alla fall
> med att dom brände av en bilbomb mitt i natten i
> min grannes Volvo Duett som stod parkerad
> nedanför mitt sovrumsfönster. En rejäl bomb
> alltså, alla rutorna på bilen blåstes ur, och
> hela bilen var helt bucklig.

tv´n såldes till en kille per telefon som flyttar till malmö på fredag, men nu kanske jag får en bajsbomb i brevinkastet av en sur polack...

Eller hela årets skörd av blåbär. Tur för dig att det är ett dåligt bärår.

Polisen ringde idag och sa att de inte kommer att driva ärendet vidare. det kommer däremot ligga i systemet. Helt ok för mig.

Blev lite förvånad när tre gamla trådar vaknat till liv.

Scubamike skrev:
> Hur vet du att det var just de som gjorde det?

Har ingen lust att dra hela historien men jag vet att det var dom.

sjuk historia, men inte bara för en mc väl? nog måste det ha funnits en servis med på något hörn för att de skulle ta till sådana extremer?

OK, det kan ha att göra med hur jag såg till att få tillbaka pengarna (självrisken) från deras föräldrar. Men det vill jag inte gå in på, jag bråkade med fel killar helt enkelt. Trodde dom var små harmlösa haschrökande småglin. Var 20 år sedan btw.

Pirog skrev:
> Ja nu dök nästa engelsktalande jöns upp. Även
> denna från en gmail-adress. Det är ju tur att
> man har huvudet med sig vissa gånger iaf. :P

vart har ja nu varit? och engelska pratar ja bara ibland

sålde en cykel nyligen på blocket, köparen kunde inget om cyklar, nu totalt antal meddelanden före och efter köpet så har han skickat 106 olika medelanden/frågor som jag svarat på, kan bara konstatera att det inte är värt det.
Jag har dock behållit lugnet och hjälp han efter bästa förmåga, men snart är tålamodet slut..
Nästa gång skall jag bara sätta ut annons på happy det imho borde rendera i färre följdfrågor...

sålde en cykel nyligen på blocket, köparen kunde inget om cyklar, nu totalt antal meddelanden före och efter köpet så har han skickat 106 olika medelanden/frågor som jag svarat på, kan bara konstatera att det inte är värt det.
Jag har dock behållit lugnet och hjälp han efter bästa förmåga, men snart är tålamodet slut..
Nästa gång skall jag bara sätta ut annons på happy det imho borde rendera i färre följdfrågor...
Imponerande att du orkat svara ändå!
Men det stödjer min tes om att man bara ska köpa cyklar, inte sälja. Möjligtvis ge bort till bättre behövande.

You took one for the team!

Har själv sålt tre cyklar på blocket det senaste året, en FS, en HT och en damtralla och det har varit föredömliga köpare. Utom han som ville pruta på damtrallan på plats och ojade sig över lackslitaget (väldokumenterat i annonstext och -bilder) då kanske.

Du måste vara jättedålig på att förklara!

?

Kan du ge exempel på vad de senaste frågorna varit? Hade varit kul att höra vad som fortfarande kan vara värt att fråga efter 100 meddelande

Jag hade en annons ute på blocket på en gammal tvättmaskin för den symboliska summan 500:-, fick kontakt med en galen spekulant som simultantolkade till någon i bakgrunden när vi pratade i telefon. I det bisarra samtalet fick jag bland annat frågan hur mycket jag skulle betala köparen om tvättmaskinen gick sönder. Det blev ingen affär. :)

Som av en händelse sålde jag precis (för typ en timme sen) en cykel på blocket. Och jag har haft en del extremt jobbiga upplevelser av att sälja prylar på blocket tidigare.

Men plötsligt händer det. Köparen kommer direkt, på utsatt tid. Provkör och är jättenöjd. Vill inte pruta. Lämnar tom leg när han ska provköra cykeln typ 25 m. Betalar med swish och det hela tar max 10 min. Köparen har mest pendlat på hybrid tidigare men nu vill han haka på polarna till Hellas. Det roligaste (och lite rörande) var när jag visade honom dropperposten. Han visste inte ens om att nåt sånt fanns och hakan föll en dm. Den minen var helt obetalbar. Hoppas han får kul med cykeln. Själv ska jag fira med en bira att jag trots cykelapokalypsen faktiskt lyckades sälja en beggad mtb. Skål.

Som av en händelse sålde jag precis (för typ en timme sen) en cykel på blocket. Och jag har haft en del extremt jobbiga upplevelser av att sälja prylar på blocket tidigare.

Men plötsligt händer det. Köparen kommer direkt, på utsatt tid. Provkör och är jättenöjd. Vill inte pruta. Lämnar tom leg när han ska provköra cykeln typ 25 m. Betalar med swish och det hela tar max 10 min. Köparen har mest pendlat på hybrid tidigare men nu vill han haka på polarna till Hellas. Det roligaste (och lite rörande) var när jag visade honom dropperposten. Han visste inte ens om att nåt sånt fanns och hakan föll en dm. Den minen var helt obetalbar. Hoppas han får kul med cykeln. Själv ska jag fira med en bira att jag trots cykelapokalypsen faktiskt lyckades sälja en beggad mtb. Skål.
Ser framför mig Jason Lucas i how to buy a mtb ?

Senast ändrad:
Jaha, då var det dags igen. Satte ut en 3år gammal tjock-tv som jag vill bli av med då det ska flyttas, ringde en dam med knagglig svenska och skulle hämta den på studs. Jag var då inte hemma utan vi bestämde 13:30 nu är klockan 14:37 o ingen har hämtat tv´n, fick stressa hem som en skollad råtta dessutom.

tillägas ska väll kanske att hon skulle ha den i baksätet, e skeptisk på om en 32" baotatjock tv går in i baksätet på en ford scorpio... Hursomhelt tröttsamt och sitta här o vänta på en som inte dyker upp.

Om man inte tänker dyka upp, varför i helvete ringa och tjata!
Älskar det här inlägget. Tjock-TV OCH Ford Scorpio i samma mening. Det är precis sådant här framtida arkeologer kommer gräva upp!

De flesta köpare av cyklar, och en cykelkärra, jag har sålt här på K&S har varit motsatsen från blocketköpare. Hälften vill nästan inte prata alls, men bara betala och tar med cyklen så snabbt som möjligt. Ofta är jag lite besviken att det var nästan ingen konversation alls.

Sista affären var nästan pinsamt för mig. Köparen har hört om mitt "goda rykte" från en viss H. som ofta hade pratat med mig (jag minns, tyvärr, fortfarande inte vem det är). Köparen sade att han gick helt på min bedömning. Det känns inte helt rätt när man är säljare och rådgivare samtidigt (kanske lite som en mäklare, men då utan träning). En trevlig affär, men det känns fortfarande lite konstigt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp