Låsning på styret till Fox?

• Trådstartare Trådstartare Örten
  • Start datum Start datum
Ö

Örten

Guest
Är det nån som vet om det finns styrning till lockouten att sätta på styret till
Fox framgaffel (Float 100RL) har kollat runt men inte hittat, finns det överhuvudtaget?
Tacksam för svar :)

jag har en exakt likadan framgaffel som dig och jag undrar bara varför du skulle vilja ha en styrning på styret när det inte krävs mycket för att "låsa" och "låsa upp" gaffeln?

Har letat överallt. Mailat många firmor som gör fjädringstillbehör samt mailat fox om dom visste något.
Överallt nej.
(tftuned kan ju push uppgradera din gaffel?)

Varför jag vill låsa gaffeln från styret: bekvämt enkelt, finns det teknik som gör livet enklare, varför inte?
Vi får väl hoppas att FOX faller in i ledet och utvecklar ett kit för att uppgradering!!
Fattade inte det sista, pushuppgradera?? vad exakt är det?

Har också en Fox men då en Talas RL sittandes på en Scott Genius MC 20. Mailade Fox och frågade ang remote från styret. Svaret var att man istället skulle köpa en annan Fox-gaffel... Kan inte förstå varför de inte ser fördelen med att låsa gaffeln från styret. Vem vill ner och fingra på remoten och hålla styret med en hand när terrängen består av rötter och sten?!?

Sen kan de göra hur avancerade smarta självlåsande lösningar som helst, en manuell låsning är dock alltid bäst.

Örten skrev:
-------------------------------------------------------
> Fattade inte det sista, pushuppgradera?? vad exakt
> är det?

det är ett företag som utveklat lite av en egen låsning. kolla http://www.tftunedshox.com/push/pushfox.htm de fixar det åt push i europa. det gör att när du stält reglaget på gaffeln (som du nu har till låsning) på låst, så är gaffeln låst tills ett slag kommer underifrån, då öppnar den o är öppen tills det blir slät mark igen. alltså rätt likt Fox system på sina F80X o F100X.
men skillnaden att när du ställer reglaget på gaffeln på öppen, så beter den sig som vilken gaffel som helst utan låsning.

många som låtet pusha sina fox gafflar säger att låsningen som de gör, är bättre än fox egna, det låter ja vara osagt då jag inte testat själv.

Har inte ni det fiffiga reglaget på undersidan av det högra gaffelbenet sett ifrån sadeln? Threshold tror jag det heter. Där kan man åtminstone på min Vanilla RLC ställa när gaffel skall jobba eller vara låst. Det går att ställa rätt exakt tycker jag.

Sedan kan man fråga sig varför man skulle vilja låsa sin gaffel när man cyklar över rötter? Man låser väl gaffeln när underlaget är slätt och man inte behöver dämpningen. Då är det väl inte så svårt att cykla i knappt två sekunder utan ena handen på styret?

Threshold, styvheten och kompression är det bästa med min gaffel tycker jag. Kanske går att uppgrader om man nu inte har det.

/Erik

Iaf på min 2004 gaffel måste man nollställa låsningen efter genomslag på treashold'en. Det vill säga. Skulle man slå igenom är gaffeln efter olåst tills man gått ned och vridit på reglaget igen. Eller så ska det vara enligt instruktionsboken. I verkligheten hamnar den i nått mellan-läge.
Rl-gafflarna har väl inte treashold funktionen skuller jag tro.

Angående att konstruera något eget så hade det varit smidigt, nackdelen är att man måste vrida vredet på foxarna nästan ett helt varv, vilket innebär att man nästan måste ha nåt som sköter utväxling för att inte behöva dra en himla massa meter wire, gärna med någon fjäderbelastning som släpper tillbaka.

Fox har alltid sagt till mig - värför har ett remote, när man kan har intelligent...alltså Terra Logic. alla gafflar upp till 100mm i slag kan upgraderas till sånt.
Som Drifter och Rejser har sagt kan man också upgradera med ett T - Threshold, som man kan tune upp låsnings funktion lite. För Långlopp tycker jad att ett Threshold funktion är kanske bäst lösning.

Samma Fox som medvetet bygger dåliga bakdämpare och glappiga gafflar... Ja men visst!

nu ska vi inte ta ut personliga åsikter om fox, då det precis som på alla märken finns måndagsex. fox eller nån annan tillverkare bygger knappast nått dåligt medvetet. fel kan alltid uppstå, även på de bästa saker.

Baltazar: Jag håller lite med men, har du läst på MTBR? Hur många trådar finns det inte där om problem med Fox-prylar?

Tillbaka till ursprungsfrågan: ser faktiskt inte poängen med Lock Out på styret om man kan köra automatiskt. :) Och annars är det väl inte så jobbigt att fippla på lock outen när man kommer ut på grusvägen?

jovisst har jag läst, men kolla på alla de andra märkena. hur många trådar finns det inte på SID t.ex. :D:D

o kan hålla med dig mårten (o även fox), varför ha låsning på styret när det kan skötas automatiskt. speciellt näre som i fox fall funkar jäkligt bra. hade en SID me låsning, kan ju säga att det är lätt o glömma att låsningen är på, speciellt när man ä trött. gaffeln klarar det, men det ä fan inte skönt. men kanske bara är jag som tycker det ä jobbigt o hålla reda på ännu en sak att styra, istället för att koncentrera sig på åkningen :D

har man en terralogic så ja, men treasholden är inte terralogic. Eller så är min gaffel och alltid har varit helt åt skogen. Eftersom låsningen försvinner direkt efter man har fått genomslag. Jag gillar att cykla stelt även mitt i skogen, vill bara ha bort dom hårdaste smällarna. Och i miljö där dom hårdaste smällarna kommer vill jag inte behöva ned och fippla på gaffeln utan hade varit gladare om jag hade kunnat trycka på en spak med tummen

Hmm, så man kan förvandla en RL till en Threshold eller Terralogic... Spännande! 1000 spänn kunde det ju vara värt att få ett extra vred, kanske. :)

spoke: spelar det roll om man har rl eller rlt gaffel vid uppgradering till terralogic?
Eftersom det var vid inbyte av den gamla.

Tillbaka
Topp