Lassbo

42Hz

Aktiv medlem
Lassbo
Trillade över den här gamla artikeln på NyTeknik, 17000:- 1999! :)

http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article3763.ece

"Svenskt stål tävlar mot italienskt aluminium och amerikanskt kolfiber i världsmästerskapen i Mountainbike.
Troligen kommer det också att köras på en och annan titanram under VM som startar i Åre den här veckan.
Men tre svenska toppcyklister med segerchanser kör på en udda cykel från Dalarna i grenen Downhill- utförsåkning.
Därutöver deltar en spansk cyklist som nyligen konverterat till Dalacykeln.
Det udda med cykeln är framförallt att den är av stål, ett material som anses vara för tungt för tävlingscyklar i toppklass. Stålet har därför varit passé i flera år.
Veckans VM kan dock bli en renässans för stålcykeln."

Lassbo
Jag kommer fortfarande ihåg den där artikeln när min pappa slängde fram tidningen till mig... Det var ju några år sedan nu. :D

Lassbo
Från Pinkbike: =)

p4pb2795549.jpg

Lassbo
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Från Pinkbike: =)
>
> http://gp1.pinkbike.org/p4pb2795549/p4pb2795549.jp
> g

Så där såg den inte ut orginal. Ska se om jag hittar nåt.

Edit 1: Här är den tidiga versionen

pbpic50394.jpg

Edit 2: Även generation 2 verkar funnits i gul/röd:

p4pb58114.jpg

Edit 3: Denna tror jag inte är orginallackad. Troligen nyare än den ovan.

p4pb524055.jpg

Edit 4: Detta vet jag inte riktigt vad det är. Annorlunda än de andra är den iaf.

p4pb83627.jpg

Och så en till. Sista generationen, som inte har blivit omsvetsad vid styrhuvudet.

filename=lassbo-1.jpg

Senast ändrad:
Lassbo
Ah, Lassbo Bumblebee. Röd och gul. Cross-Tompa hoppade i Lugnets backhoppningsbacke. Skeppshult och SSAB med i leken. Alla ramar sprack. Nu är han kiropraktor.

Lassbo
Har hört att det var monark som skulle tillverka ramarna i större skala, men att de inte gjorde ett bra jobb, med resultatet att Lassbo förlorade en massa pengar (gick i konkurs?), och inte kunde gå vidare.

Lassbo
Här ältas det glatt en gammalt strunt och även från dig Jilster som jag vet hört historien i sin helhet, trist kort och gott.

För det första så var Lassbo Dh hojar designad som tävlingshojar under det sena 90-talet och därmed optimerade för dåtidens tävlingsbanor och hur det kördes på dessa, en optimering som byggde på att de skulle klara det uppdraget ur vikt och hållbarhetsperspektiv. Att sedan freeride vågen bröt in över cykelsverige med en helt annan åkstil och belastningar från alla dropp-till-platt osv var dessa ramar aldrig konstruerade för, nästan inga ramar från den tiden var konstruerade för detta och det kunde man lätt se på alla knäckta ramar från 2000 till 2005. Dessutom var FR-åkarna både unga och snikiga då pengarna skulle räcka till både öl och hojar så begagnatmarknade på hårt straffade ramar var stor, och även Lassboramarna flöt upp på stranden då och då även om de var få.

För det andra så är det bara kedjestagen, dropoutsen och de tunna bryggorna som är i Nanoflex, resten är Reynoldsrör.

För det tredje så gjorde Lassbo en deal med Skeppshult om att de skulle producera ramar, men de följde inte specificationen på svetsningen och använde annat lod än det som krävdes vilket fick resultatet vi känner till. Snåla jävla Skeppshult vägrade sen kompensera Lassbo för sin miss och han gick enormt back på att försöka kompensera alla missnöjda kunder. Till sist lessnade han på allt strul...

Min sprack också, precis efter styrröret på underröret, efter ca en höjdkilometer av dropp-till-platt och ca 6 veckors körning i Åre under några sommrar när det var Play del Åre för fullt. Jag surade dock inte länge utan pratade med Peter och fick historien berättad och förklarat hur man skulle svetsa för att få ihop den igen. Vilken MC svetsare som helst kan lätt få ihop en sprucken gammal Lassbo och ibland funderar jag på att återställa den i ursprungsskick med Monster T och 24or bara för att den var en sån underbar liten berg-BMX...

Senast ändrad:
Lassbo
Visste att du skulle komma till undsättning Tobbe ;-) Att dom sprack var alltså inte fel.... Storyn kan ha fallit ur minnet eller så har jag inte hört den strunt samma. Tror dock inte att detta är allmänt känt så det är bra att du förmedlar Tobbe. No hard feelings ;-)

Lassbo
H. skrev:
-------------------------------------------------------

> Edit 2: Även generation 2 verkar funnits i
> gul/röd:
>
> http://gp1.pinkbike.org/p4pb58114/p4pb58114.jpg

Tjena!

Tror det där är Simsters, fast inte med den kittningen.. Han hade nån specialvariant med piggybacken sittandes långt fram på ramen..

Bästa Lassbo-minnet: Kalle TL lånar Tobbes, men Monster och hela kittet och börjar göra Hop N Gos.. Lassbo är ingen trial-hoj..

För att förtydliga Tobbes inlägg om hur dh-banorna såg ut då. VM-banan började vid Hummelstugan och gick ner över Rydbergs Drop sen genom Ripbranten. Efter det var det grusväg ner till kälkspåret och kanonröret.. Klart snällare banor än idag..

Lassbo
Nostalgitrippade igår och lyckades hitta denna tråd, trist att det inte gick ihop pga ovilja att följa konstruktionsspecifikationer från Skeppshults sida. Nu är det nog för sent, men tänk om mr Lassbo hade fått igång en 'go fund me' eller annan start up-sida så att man skulle kunna donera allt från några kronor upp till priset för en ram. Hade inte sagt nej till att kunna rulla svenskt stål med Öhlins.

Minns att jag läste en artikel om en kille som hette Johan Possman som cyklade downhill på elitnivå tidigt 2000-tal som hade en Lassbo.

Lassbo
UrTomas sa:
Sist jag pratade med Lassbo så var han lite småsugen på att ta fram en modern cykel :)

Klart han ska starta ett 'fund me'-projekt med stretch goals! Släng ihop en Endurocykel med modern geo i SSAB-stål, SKF, Öhlins etc. Det hade varit en drömcykel utan tvekan. Folk är ju mer villiga att betala bra för cyklar nu än år 2000 då mtb var en semifluga i Sverige.

Senast ändrad:
Lassbo
En liten kommentar till de gammal inläggen om ramar som sprack, ingen av Lassbo egen tillverkade ramar sprack utan endast de som Skeppshult legotillverkade. Jag har själva varit del i utvecklingen från SSABs sida och gjort alla utmattningstester, utvärdering hos Skeppshult etc, brilliant konstruktion och fantastiska cyklar. Kolla Tompa, Posman och Ragges resultat på dessa cyklar.

Har själv två Lassbo XC där den äldsta har rullat lite drygt 2000 mil...

Tillbaka
Topp