Låst dämpare inte låst Rock shox

CYKELMAS

Medlem
Förlåt min okunnighet men hur gör jag med mina dämpare som är väldigt mjuka trots ”låst läge”?
Jag kör en Bianchi Methanol CVFS med Rock shox som jag inte kan låsa riktigt. De rör sig och gungar alldeles för mycket för att cykla grusväg.
Finns det nån enkel lösning som jag missar?

Bilagor

• 8E4E6511-08F8-44CC-B603-F9CF68EBBAE9.jpeg
    8E4E6511-08F8-44CC-B603-F9CF68EBBAE9.jpeg
    693.9 KB · Besök: 142
  • D4532B37-8CF3-4D1E-9DF3-6A7DB445D5EE.jpeg
    D4532B37-8CF3-4D1E-9DF3-6A7DB445D5EE.jpeg
    647.9 KB · Besök: 111
Kolla så att reglaget verkligen rör sig hela vägen när du rör på remoten.
Kan ju också vara så att den kanske inte är kraftigare än så, ska ju bara hålla fast till en viss gräns, är du tung så kanske den inte orkar hålla fast om det är en dämpare med lätt tune.

Kolla så att reglaget verkligen rör sig hela vägen när du rör på remoten.
Kan ju också vara så att den kanske inte är kraftigare än så, ska ju bara hålla fast till en viss gräns, är du tung så kanske den inte orkar hålla fast om det är en dämpare med lätt tune.
Tack. Reglaget rör sig hela vägen så det känns ok och med mina 76 kg tycker jag att det inte borde vara för mycket ?

Dämpare låses genom att hydrauliken stängs med en ventil.
Du vill inte att dämpare blir helt stum, dels kan du då lätt förstöra packningar och du får sämre grepp uppför.
Se till att du har rätt inställning på dämpare och rätt geometri och position på hojen så behöver du knappt låsa dem alls.
Vanligt fel generellt är att man åker med för högt lufttryck och för klen kompression och returkraft på hydauliken.

Är det hydrualisk lockout? I så fall behöver de luftas ibland. Speciellt om du har ett reglage för båda dämparna. Luftas på samma sätt som bromsar.

Edit: Ser på bilden att det är vajer bak. Då är det service som gäller.

Har du justerat så vire till lockout är tillräcklig spänd så den verkligen låser? Är cykeln relativt ny så kan vire töjas lite i materialet första tiden, och vid värmeförändringar utomhus.
Justering brukar man kunna göra på lockoutdelen på styret genom att vrida åt ena hållet - ser du om reglaget på dämpare rör sig åt rätt håll.

Inte helt ovanligt att det saknas lite olja i dämpar enheten på dom där gafflarna. Är den ny kontakta säljaren och be dom fixa det. Annars så lämna in den på service.

Tillbaka
Topp