Lastcykel hemmabygge (hur man slarvar med kolfiber)

perzzon

Aktiv medlem
Med stor inspiration från Atom... jag menar Carbon-vinter (Tack Anders)
Men ända sen Lars Viebke gav ut sin text: Fiberkompositlaminering så har det ryckt i lamineringstarmen...

Jag äger ingen bil. Men väl ett hus... Två barn genererar också ett visst transportbehov visar det sig.
Källaren hemma har en skarp krök vid ingången (soo no Bullit).
Kort sagt, jag behöver en kompakt lastcykel.
Tittade länge och lystet efter Omnium Cargo men allt eftersom Danska kronan blev dyrare, blev suget mindre. Samt: KAN SJÄLV!

Jag började skissa på om man inte kunde bygga något själv.
Jag har en gång, för många år sen byggt en liggcykel i stål. Inte för att den blev tillräckligt bra för att användas, men iaf. Hur svårt kan det vara?!

Men stål hade jag redan prövat. Dessutom är det tungt och inte är jag någon mästersvetsare.
Kolfiber däremot, ny mark, spännande att lära sig. Har plastat lite på båten vid andra tillfällen. Det kräver också lite mindre av verkstaden än svetsen. Verkstad är något jag i princip saknar helt.
En medhappyit var vänlig nog att ge mig en krashad HT-ram där bakändan var hyfsat oskadd. Axel, jag vet faktiskt inte vad du har för Nic här på forumet. Men STORT TACK!
Arbetet kunde börja!

First things first: Har jag relevant utbildning? Nej, givetvis inte. Då hade det väl inte varit något kul. Jobba kan man göra på jobbet.
Det finns ärligt talat massor med saker jag inte vet hur jag skall lösa. Exvis hur jag skall fixa kolfibern så att jag kan sätta skruvförband igenom. (för att fixera flaket exvis. Gissar att jag skall baka in nylonbitar och borra i dem men vem vet...)
Vet jag vad jag gör: Nej för fan. Rake, vad är det? Kedjelinje, måste man tänka på det verkligen? För att inte tala om Reach osv.

Planen är att bygga cykeln (de delar som jag inte kanibaliserar) i XPS och vakuumforma kolfibret över den formen. Styrrör köps färdigt, gaffel likaså och vevlagerhylsa finns i Meridan. (möjligen byts till EBB iofs)
Ja just det. Jiggar och sånt tror jag inte jag bemödar mig med. Det här blir rent ögonmåttande och kanske nån planka för att styra upp det. (Rättelse, jag har faktiskt köpt en alu-profil-DIY-rig)
Vi får väl se om den här blir mer cyklingsbar än liggisten. Den senare föll nog mest på att jag inte orkade fixa roder-styre-mojängen och köpa färdig var hopplöst dyrt vill jag minnas. (var student då)

Klippte och klistrade lite i Onmiums-geo-skisser och ändrade lite efter eget huvud.
(obs bilden visar 4 olika varianter varav 0 (noll) är färdiga)
omniumskiss1.jpg

Kom hem med en rulle papper och en bit XPS-foam...
20191001_214041.jpg

Rita rita rita. Tänkte att en fullskaleritning vore gött att ha.
20191001_224251.jpg

Frågor:
* Hur fungerar moderna styrlager? Meridan har ju nån muppig kopp med en liten plupp utmed kanten på ett ställe. Dessutom behöver jag två styrlager så jag kanske skippar originalstyrröret. Om man köper en sån här tub, kan man banka i lager för lite vad som helst där? https://www.rockwestcomposites.com/...le-carbon-frame-tubing/head-tubes/45292-group
Har inte köpt gaffel än och vill inte låsa mig för hårt. Men bygghöjd skall ju hållas ner förstås så det kanske är högst på priolistan.
* och hur gör man bäst så man kan ha skrivförband genom kolfiberdelar? Skall man sikta på att göra dem helt platta och ta några lager extra eller kan man lägga något distansmaterial i som klarar att hålla emot när man drar en bult helt igenom?

ska bli kul att läsa!

till att börja med; när du nu startar med blankt papper, se för allt smör i småland till att få fjädring i framgaffeln. det behövs inte många cm fjädringsväg. men det behövs. verkligen.

aka skrammel på flaket:)

Ang skruvförbandet - skulle man inte kunna tänka sig att gjuta fast en genomgående metallhylsa, så att det man använder som mothåll, och får ta all kraft, är själva hylsan? Då återstår ”bara” frågan hur man ska få fast hylsan på ett vettigt sätt. Kanske extra lager fiber just där, borra samt limma fast med epoxi?

Jag Vet absolut inget om sånt här men visst ska det vara glasfiber mot all metall? Alltså bör "det extra lagret fiber" thomaslundstrom pratar om vara glasfiber.

Annan tanke - baka fast två stål-fyrkants-profiler längsgående och kanske tvärgående i flak-delen. Då Kan du borra skruva och eventuellt svetsa (svetsa innan du fäster dem i kolfibern) alla upptänkliga fästen som du kommer på att du vill ha i efterhand?

Senast ändrad:
Kul!
Styrlager är nog enklast att bygga så att det passar 1 1/8 ahead på båda styrlagren.

Då ska röret vara 34 mm invändigt
Carbix har ett vävt rör som är 37 invändigt, då borde det vara ganska lätt att svarva en adapter i alu till 34 mm och limma fast.

Alternativt använda ett styrrör hela vägen. Columbus Zonal headtube säljs nog på löpmeter via rätt kanal.

Har inga tips tyvärr, men applåderar initiativet och ser fram emot att följa tråden!

Inte går det fort men det går långsamt.

Igår hade jag tillslut alla delar för att sätta ihop jiggen.
Köpte de svarvade bitarna och byggplanen av ideas2cycles. Relativt snorbilligt, I absoluta tal inte alls billigt :) och extruderad alu av motedis.
Skall försöka göra en mer ordentlig dokumentation av hur jag ställer in den sen kanske. Nu har jag bara grovmonterat.
Ps. gubbe som går fram och tillbaka utan mål eller mening = lugna bebis som inte var helt nöjd med den minskade uppmärksamheten.

perzzon sa:
Ps. gubbe som går fram och tillbaka utan mål eller mening = lugna bebis som inte var helt nöjd med den minskade uppmärksamheten.

BabyBjörn Crew! Känner igen det där.. om du inte har skaffat det än så kan jag tipsa om White noice-app eller playlist på Spotify. Har kortat ner insomningen avsevärt och lillen verkar tillfreds. Sen att en annan blir knäpp av myrornas krig i 80db är en annan femma ;)

Bygget kommer bli grymt! Följer med höga förväntningar :)

Spännande.
Jag skulle fundera på att använda ett annat kärnmaterial, typ divinycell eller liknande, om du skall använda kolfiber. Lite dyr fiber för så enkel kärna annars. Men lite beroende på hur du tänkt göra.
Se Magnus Bowalls tråd.

Det finns färdiga skruvanslutningar att köpa, med lite större "anläggninsyta".
https://shop1.r-g.de/en/list/Tools---aids/Fasteners
Ett tips är att göra "hål" i väven när du laminerar, dvs att du petar undan fibrena så att det blir ett hål redan från början. På detta sätt kapar man inte av fibern i onödan
Sedan förstärka lokalt med flera lager. Genomgående skruvförband är heller inte dumt.

perzzon sa:
Katten vid soffan höll sig lugn hela tiden iallafall.
Skall bli kul att följa bygget.

Följer med spänning!
Ett annat tips är att ha barnvakt, bra mask och god ventilation när du drar igång med själva lamineringen. Epoxy är väl rätt ohälsosamt om det inte utvecklats den senaste tiden. Blev själv väldigt snurrig i huvudet och illamående efter mitt första surfbrädebygge. Men sånt här kanske du har koll på. Blev bara lite orolig när jag såg en baby på filmen:)

Ingen fara. Inga barn skall få lukta på epoxyn.
Jag har andningsmask, köpte fräscha filter för gas för epoxyn och partiklar för slipdammet. Men jag är lite osäker på hur illa epoxy eg är som vätska. Fått för mig att det är mest när man slipar dåligt härdad epoxy som det är illa. Nåväl. Jag skall kolla ordentligt på säkerhetsbladen innan plasten åker fram.

Ang kärnmaterialet så har den lösning jag tänkt mig rätt lite med de konstruktioner man brukar göra med divinylcell att göra. Det blir ju ingen sandwich utan en kärna endast för att stödja formen under bygget. Xpsen skall smältas bort när jag är klar. Kanske tänker jag helt fel.
Skruvförbanden var spännande. Några sådana kanske jag får köpa.

Dannemannen sa:
Följer med spänning!
Ett annat tips är att ha barnvakt, bra mask och god ventilation när du drar igång med själva lamineringen. Epoxy är väl rätt ohälsosamt om det inte utvecklats den senaste tiden.
Epoxi är främst dåligt att få på huden, eller som slipdamm i lungorna. Härdaren kan lukta lite fränt ibland, annars skall det väl inte vara farligt att andas in. Men det står i säkerhetsdatabladen hur man bör handskas med det.

perzzon sa:
Inte går det fort men det går långsamt.

Igår hade jag tillslut alla delar för att sätta ihop jiggen.
Köpte de svarvade bitarna och byggplanen av ideas2cycles. Relativt snorbilligt, I absoluta tal inte alls billigt :) och extruderad alu av motedis.
Skall försöka göra en mer ordentlig dokumentation av hur jag ställer in den sen kanske. Nu har jag bara grovmonterat.

Hur går det med bygget? Är du nöjd med jiggen och hur den ställs in? Verkar krångligt med alla mått och räkningar när man kan använda en digital vinkelmätare, men det kanske är smidigare i verkligheten?

Har också köpt adaptrarna från ideas2cycle och funderar om jag ska köra på hans ritning eller någon annan.

Ett tips /tanke är att använda vindsurfingmaster till sådana här byggen, de går av ibland och då kan man få sådana billigt:-)

/T

Tyvärr har jag inte kommit någon stans. Har haft fullt upp med sommarstugan och spädbarnet tyvärr. Men den börjar varva ner nu så förhoppningsvis har jag lite mer tid framöver.

Tillbaka
Topp