Läsvärt om TdF i dagens DN.

Ja det var väldigt mycket TdF. Nästan ingenting annat faktiskt. Bra där sfinkter.

Men jag håller delvis med författaren. Vi har en skev bild på vad som är "okej" inom idrotten som passiva slötittare. Med gediget antidopningsarbete kommer vi få fler fällningar (närmare 100% inom toppskiktet) men inte en "renare" sport.

Ren blir den först när vi slutar döma utövare efter våra regler och istället tittar till utövarnas egna regler.

Skall man acceptera oxhjärtan, cancer och för tidig död för att få se ett makalöst skådespel? Det tycker inte jag. Håll skiten på så låg nivå som möjligt. Ju färre som ser det som en användbar möjlighet desto bättre, särskilt för kommande idrottare.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Smärtstillande är inte tillåtet inom
> cykelsporten. Det är inom friidrotten och fotboll
> som man käkar smärtstillande.

Jag ser ingen skillnad vad det gäller olika fysisk prestation. Sätt ett regelverk med avseende på hälsa och vad som anses prestationshöjande. Revidera kontinuerligt och kommer det fram att någon använder sig av metoder som ligger så långt i vetenskapens framkant att de inte går att detektera bör det automatiskt anses som fusk och obeprövat potentiellt farligt. De som gör det har insett för länge sen att det inte kan ingå i vad som avses etiskt och moraliskt riktigt. Man skall inte mixtra med saker man inte har kunnat testa av ordentligt, särskilt inte för att "vinna" tävlingar.

Vad som är "okej" inom cykelsporten har löpt amok. Som en dålig grupp som inte kan lösa sina egna problem. Tänk en skolklass, dåligt företag, dysfunktionell familj el liknande.

Hjälp utifrån verkar ända sättet.

underscore skrev:
> Ren blir den först när vi slutar döma utövare
> efter våra regler och istället tittar till
> utövarnas egna regler.

Menar du att den blir ren när vi slutar bry oss om de dopar eller inte? Och vilka är utövarnas regler?

Jag vet inte om jag tyckte att det var speciellt välskrivet.

En kritik mot artikeln kan vara; EPO har vad jag vet ingen smärtlindrande effekt, så hur vet hon att en dopad cyklist i ett fält av dopade cyklister lider mindre än en ren cyklist i ett fält av rena cyklister? Jag tror iaf inte att t.ex Jan Ulrich fick utstå mindre smärta 1996 än Andy Schleck 2011 (Om nu sporten var renare 2011 än 1996). Så de kanske inte dopar sig för att ta bort smärtan, de kanske dopar sig för att cykla snabbare än sina konkurrenter, i slutändan så hoppas de att de kan dopa sig bättre än sina konkurrenter. Då blir (är?) det som avgör touren till större del läkarna bakom cyklisterna än cyklisterna själva, iaf om man jämför med odopade cyklister. För vissa kanske detta inte är något problem, men för mig är det ett problem. Dock inser jag ju att mycket av det här inte är svart eller vitt. Att ta ämnen som finns på listan över förbjudna preparat är dock utan gråzoner, antingen har man tagit det eller inte.

Om det var så att de dopade sig för att ta bort smärtan så skulle jag bry mig om doping ändå. För, bland annat, så handlar ju cykling om att stå emot smärta, det är ju poängen som hon också kommer fram till. Om man tar bort smärtan från cyklingen vad finns kvar då? Då kan man ju lika gärna sätta cyklisterna på elcyklar, så kan de köra runt banan utan att någon behöver lida.

Sen så finns det några problem med hur hon argumenterar tycker jag, det mest uppenbara är när hon skriver "Så länge ingen plågar eller tvingar andra, cykla på!" Det är ju just det som händer, om en dopar tvingas alla att dopa för annars får de "inte gå till fabriken".

Senast ändrad:
Jag fattar inte riktigt poängen faktiskt även om jag inte direkt ser något konstigt i artikeln eller om det är en ledare. Det känns som Lena tänkt för mycket och cyklat för lite.

Det jag tycker hon missar är att idrott/sport måste upprätthålla sitt regelverk för att ha ett värde för åskådare och sponsorer. De flesta tycker liksom inte om sport där vinnaren ginat eller klivit på halvvägs. Samma gäller då prestationshöjande preparat.

Att doping skulle göra att alla får samma förutsättningar är också märkligt, om hon menar det.

Mr. Scott skrev:
> Jag fattar inte riktigt poängen faktiskt även om
> jag inte direkt ser något konstigt i artikeln
> eller om det är en ledare. Det känns som Lena
> tänkt för mycket och cyklat för lite.

Lena tävlade framgångsrikt i cykel och längdskidåkning som ungdom och junior. Hon var bland de bästa. Sen lackade hon ur på tävlingsidrott av någon anledning och började skriva konstiga böcker och ledarkolumner.

Guldfinger skrev:
> Kan vi inte använda "vederbörande" istället
> för "hen". Jag får utslag av det sistnämnda.

KBT?

Hen är ju otroligt funkis. Rätt använt åtminstone...

Märklig och ganska dålig text.

Det är liksom inte "smärtstillande" som är grejen med modern dopning inom konditionsidrotter.

hm skrev:
> men varför använda hen om Lena ? är det oklart
> om Lena är en han eller hon ???

My bad, jag var lat och läste inte vem som skrivet artikeln när jag skrev mitt inlägg här, fixar nu.

Kändes som en lite tänkvärd artikel, fram tills man försöker ta ett steg längre och överföra resonemanget i praktiken. Då faller det ganska platt i min mening. Det enda rätta utifrån det hon säger måste ju vara att släppa all reglering? Dit tror jag inte att någon vill.

Började bra med fusk i olika kontext men tappade bort sig halvvägs och vissnade mot slutet.

Lidande är en del av Tdf men även att cykla fortast och det tappades bort.

Jag gillar verkligen Lena just för att hon tänker lite mer än oss andra och verkligen försöker föra ett resonemang längre än vad som är brukligt i dagens klick-journalistik.

DT skrev:
> Märklig och ganska dålig text.
>
> Det är liksom inte "smärtstillande" som är
> grejen med modern dopning inom konditionsidrotter.

+1
Precis min tanke när jag läste DN i morse.

Varför tar hon upp något som inte används inom cykel? Hade hon vidareutvecklat missbruket av smärtstillande inom många andra idrotter så hade kanske skygglapparna försvunnit på vissa,

Men även på Touren lär väl många käka Ipren och voltaren och sånt, eller hur tunga grejer kör man inom andra sporter? Tycker ändå att det är skillnad på Ipren och epo, om än kanske en svårdefinerad sådan om båda är prestationshöjande, vilket iofs är tveksamt.

HaraldN skrev:

> Det enda rätta utifrån det
> hon säger måste ju vara att släppa all
> reglering? Dit tror jag inte att någon vill.

Torbjörn Tännsjö? :)

Niblet skrev:
> Tycker ändå att det
> är skillnad på Ipren och epo

Äresant??
Jag trodde att det var samma sak.

Vad betyder "TdF"?

Konstig jämförelse med vetenskap måste jag säga, då det inte är en idrott och ingen kan "vinna" över någon annan.

Intressant och välskriven med originell vinkling. Ovanlig för att komma från ledarredaktionen. Läser gärna mer av hen(ne). Fast bäst är förstås Zaremba. Försök och klå honom om det är nån som kan.

Guldfinger skrev:
> Kan vi inte använda "vederbörande" istället
> för "hen". Jag får utslag av det sistnämnda.

Jag får utslag av ordet "sistnämnda", kan du vara snäll och sluta använda det?

svalgis skrev:
> Guldfinger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan vi inte använda "vederbörande" istället
> > för "hen". Jag får utslag av det sistnämnda.
>
> Jag får utslag av ordet "sistnämnda", kan du
> vara snäll och sluta använda det?

om vederbörande föreslår ett adekvat alternativ...

svalgis skrev:
> Guldfinger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan vi inte använda "vederbörande" istället
> > för "hen". Jag får utslag av det sistnämnda.
>
> Jag får utslag av ordet "sistnämnda", kan du
> vara snäll och sluta använda det?

Varför skulle det vara bra att sluta använda "det" om d*t är "sistnämnda" som är prpblematiskt?

NLC skrev:
> Sorry Makten, den gubben går inte.

Vilken gubbe och varför? Sjukt tröttsamt med meningslösa oneliners.

Banan skrev:
> Det betyder ungefär SVT, fast på franska.
> http://www.tdf.fr/

Nu har jag redan listat ut vad det betyder. Tack för ohjälpsamheten.

Makten skrev:
-------------------------------------------
> Tack för ohjälpsamheten.

Varför så sarkastisk? Du var ju "inte här för att skaffa kompisar" - vad förväntar du dig för bemötande då?

Se så trolla nu vidare i dina egna trådar.

NLC skrev:
> Makten skrev:
> -------------------------------------------
> > Tack för ohjälpsamheten.
>
> Varför så sarkastisk?

Det var inte sarkastiskt. "Banan" gav ju ett tramssvar på en seriös fråga. Hur fan ska jag veta vad "TdF" betyder när jag inte är intresserad av Tour de France?

> Du var ju "inte här för
> att skaffa kompisar" - vad förväntar du dig för
> bemötande då?
>
> Se så trolla nu vidare i dina egna trådar.

Ah, du är en sån där som antar en attityd mot vissa användare som du inte gillar och utnyttjar varje situation i vilken tråd som helst åt att uttrycka detta, trots att det inte har ett skvatt med ämnet att göra. En rätt bra definition på ett troll:-)

"Få anser att det bör räknas som fusk när forskare, kirurger och författare utför sina yrken mer framgångsrikt genom sinnesutvidgande, koncentrationshöjande eller lugnande medel."

Ska nån sätta kniven i mig känns det ju lite tryggare
om han har kapaciteten att utföra sitt jobb utan droger ... känner jag iallafall.

slimm skrev:
> Ska nån sätta kniven i mig känns det ju lite
> tryggare
> om han har kapaciteten att utföra sitt jobb utan
> droger ... känner jag iallafall.

Ja, drogerna vill man ha fått i sig själv.

Tillbaka
Topp