Kristin sa:
Bättre sent än aldrig (?) valde åsiktsredaktionen att publicera mitt inlägg idag:
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/ist...varandra-det-ar-politikerna-som-bar-ansvaret/
Tycker såklart att jag kunnat formulera mig (ännu) bättre med några veckors distans men poängen gick nog fram.
Så, vad gör vi med cykelzombies som surfar/pratar i telefon, cyklar ytan lyse, vimsar runt, byter färdriktning utan att ha koll, gåendes som lullar runt, gåendes/cyklandes i bredd där man efter tredje ringningen lite förvånat tittar upp(!) undrandes "vaaad kan det vara som plingar - på en cykelbana?", där man till sist möjligen flyttar sig men då så att den till vänster flyttar sig höger, och den till höger, efter att förvånat ha konstaterat att den till vänster ändrat färdriktning, tittar förvånat uppåt(!) och till sist lite bakåt, och därefter flyttar sig till vänster. Och de som envist vägrar flytta sig överhuvudtaget, cyklister som irriterar sig på de som cyklar snabbare/långsammare än en själv...
Man kan lägga hur mycket pengar som helst på cykelinfrastrukturen men så länge folk beter sig som barnrumpor utan något som helst trafikvett så spelar det ingen roll. Tänk er bilister som betett sig som ovan, dom hade ganska snabbt lärt sig eller försvunnit från gatorna.
Att skylla allt elände på cykelbanorna på infrastruktur är väldigt naivt. Självklart är det mycket att göra med infrastrukturen, men det mesta av det som skapar gnissel mellan olika cykelgrupper/gående har inget med infrastrukturen att göra, endast dåligt beteende.
Jag står fast vid att om det endast gällt kritik mot MEMILS hade reaktionen inte kommit.