Lätt 24" MTB till 7-åring - Köpråd

Alpen

Aktiv medlem
Letar en ny cykel till 7-åringen där hans krav är att det ska vara växlar och ingen fotbroms. Eftersom han (och jag) gillar att cykla i skogen tänkte jag att vi skulle hitta en bra och lätt cykel inom rimligt pris (under 4000) men det verkar vara svårt. Jag har mest tittat efter cyklar med skivbroms men det kanske är overkill?

Jag har tittat på S´Cool men vet absolut inget om detta märke. Någon här som vet? Vikten är dock dryga 13 kg! Fördelen är skivbroms.
http://www.bikester.se/scool-trox-24-24-pro-mountainbike-junior-mattsvart-374015.html

Har även tittat på denna:
http://www.bike-discount.de/en/buy/zr-kid-240-205707/wg_id-131

Jag vet att många rekommenderar Isla bikes men tror de är för dyra.

Är det någon annan cykel ni kan rekommendera?

Har du koll på lämpligheten i storlek? 24" är för stort för en 7-åring om han inte är extremt stor och stark. 20" räcker upp till 8-9 år och en för stor cykel gör att barnen tycker det är jobbigt att cykla.

Senast ändrad:
Har köpt en specialized hotrock 24 tunnare till min 8 åriga grabb. Funkar perfekt. Han är grymt nöjd med den. Kostade 3500kr dock utan skivbromsar men får bli på nästa cykel.

Hoy Bonaly 24 från Evans cycles.
Ca 9kilo.
Lätt, framdämpare och barncyklel är svårt att kombinera..

Senast ändrad:
Utmärkta tips, tackar! Både Hoy (Hoj!) och Orbea var nya för mig. Om det blir 24" eller 20" låter jag vara osagt just nu. Den cykel som han har nu är 20" och den är absolut inte för stor. Med tanke på hans låga ålder har han ganska många mil i benen och jag tror att han skulle behärska en storlek större om geometrin är ok. Det får dock utvärderas från fall till fall.

Finns det fler cyklar där ute som man har missat? Scott, Cube, Radon har jag tittat på men är inte riktigt såld på deras barnmodeller, ska dock titta igenom utbudet igen.

Orbean finns även som helstel 24". Finns en weight-Weenie på den byggd av någon på forumet.

Men 24" låter stort. Min tjej på 6,5 är bland de längsta i klassen och är långt ifrån att växa ut sin 20" Hotrock. Vi lånade ut den till kusinen på 12 år som iofs är relativt kort men hon blåste runt på stigarna som ett jehu med den så upp till 8-9 år håller jag med om att en 20" borde räcka.

Men en helstel 24" kanske är lätt nog och går såpass mjukt att den matchar en framdämpad i skogen. Min plan är en stel med framdäck med stor luftkammare men först får hon växa ur 20" vilket borde ta några år.

Dessutom - skippa skivbroms och titta på vikten istället. 13 kg är vad min 29er HT väger i storlek 22" XL....

Läste om den helstela Orbean på engelskt forum, verkar vara många nöjda användare där.

Anledningen till att jag tittar på 24" är att vi nu har en 20". Den har dock frambroms och tre växlar och jag märker att detta i kombination med hög vikt för det onödigt svårt att cykla i skogen. Jag har dock svårt att motivera en ny cykel med 20". Då får han nog vänta ett tag. Det är dock en födelsedagspresent som fås i mitten av oktober så den mesta cyklingen kommer att göras framåt vårkanten och han har då hunnit växa lite till. Jag får se, vi ska ta oss till en affär och provcykla lite olika storlekar, jag antar att storleksfrågan löser sig på ett eller annat sätt.

Just nu verkar Hoy ha den roligaste varianten men även Orbea och till viss del White (priset)är intressanta.

Vad tror ni om dämpare för denna storleken på cykel. Medför det mer vikt än nytta?

Alpen skrev:
-------------------------------------------------------
> Letar en ny cykel till 7-åringen där hans krav
> är att det ska vara växlar och ingen fotbroms.
> Eftersom han (och jag) gillar att cykla i skogen
> tänkte jag att vi skulle hitta en bra och lätt
> cykel inom rimligt pris (under 4000) men det
> verkar vara svårt. Jag har mest tittat efter
> cyklar med skivbroms men det kanske är overkill?
>
> Är det någon annan cykel ni kan rekommendera?

Jag köpte en sån här Cannondale http://www.cykellagret.se/product/4377/cannondale-trail-pojk-24-gra förra året och den har varit superbra.
Jag tycker att det är fantastiskt bra med enkelklinga fram och gripshift. Funkat klockrent för dem. Bara att trampa liksom!
Bromsarna kan du sluta oroa dig över, dessa fälgbromsar funkar hur bra som helst. Tänk på att vikten är så låg på ekipaget att det inte behövs så mycket stoppkraft.
Möjligen är gaffeln lite okänslig för en lätt cyklist men det kan vara en inställningsfråga.

Cannondale och Felt var fina båda två! Jag slopar nog kravet på skivbroms (blir en nice to have istället för need to have). Vet någon av er vikterna på de två sista cyklarna?

Vi provcyklade lite idag och jag kan nog medge att 20" blir bättre för cykling i skogen. Även om det är en 20" han har idag blir det nog en ny i samma storlek fast med fler växlar och handbroms.
Jag får försöka sälja den nuvarande cykeln till någon som inte har skogsambitioner.

Jag tycker du skall fundera på det här med enkelklinga fram, har verkligen gjort stor skillnad för oss. Mkt mindre problem för dem upp och nerför.
Tycker jag är en mkt större grej än fälg- eller skivbromsar
Alla barn/ungdomsfylleriet borde ha enkelklinga och gripshift, det är min uppfattning

Ja enkelklinga fram är väl ingen dum idé. Nu hittade jag Felt-cykeln till bra pris men annars hade jag nog gått på enkelklinga fram också. Känns onödigt med mer än 8 växlar för en 8-åring (som jag har).

Men jag tror egentligen inte att det är något större problem, visst är det ovant i början med växelföraren, men om det är nått dagens 8-åringar är flinka i så är det väl fingrarna. Dock har jag svårt att se nytttan av mer än en klinga fram.

Felten ca 12 kilo

Gripshifts är skräp tycker jag. Gummit blir halt med tiden. Har man fel vantar/handskar på under höst/vår kan det bli hart när omöjligt att växla. Har skrotat gripshiften på 9 åringens cykel o monterat sådana här:

http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-sl-m310-rapidfire-shift-levers/aid:444289

Orbea har sådana standard och det lärde sig 6 åringen första kvällen att använda utan problem.

Enkelklinga fram är bra ffa om största klingan bak är stor tex 34kugg. Typ sån här:

http://www.cykelgear.se/reservdelar/kassetter/7-vaxelskassetter/frikrans-mf-tz31-14-34t-7-vaxlar

3x7 växlar är många gånger alltför komplicerat, tom för en 9 åring. Trots idoga försök att förklara när det är dags att välja vilken klinga fram så är det oftast bara en som används.

Dragakots skrev:
> Gripshifts är skräp tycker jag. Gummit blir halt
> med tiden. Har man fel vantar/handskar på under
> höst/vår kan det bli hart när omöjligt att
> växla.

Inte ett problem vi haft, men i ärlighetens namn har det inte cyklats så mycket med andra handskar än cykelmodeller. Dvs aldrig tjockare saker.

Vi har en äldre Crescent med gripshift, där kan jag se och förstå vad du menar, den är sliten slät liksom. Men jag bytte vajer och höljen så funkade den också fint. Den nyare modell som sitter på vår Cannondale är av annan typ och väldigt smidig tycker vi.

Mina ungar vill inte ha annat. Om det blev ett problem skulle jag byta till ett nytt gripshift reglage istället för att installera trigger.

Sen är det väl som allt, man får vad man betalar för, den här verkar tämligen välbyggd: https://www.sram.com/sram/mountain/products/sram-x0-grip-shift

Senast ändrad:
Möjligen blir vissa gripshift halkiga men mina som satt på min gamla cannondale från 98 var inte gummit ett dugg halt 2013 och min son kommer inte att använda sin cykel i 15 år.

Dragakots skrev:
> 3x7 växlar är många gånger alltför
> komplicerat, tom för en 9 åring. Trots idoga
> försök att förklara när det är dags att
> välja vilken klinga fram så är det oftast bara
> en som används.

Stämmer med mina erfarenheter. Egentligen går det lika bra med navväxel för barn, t ex Nexus 3 eller Nexus 7 för barn åtminstone upp till 10-årsåldern.

Vi har haft glädje av två olika 24"

Kona Hula, trevlig, pigg och funktionell. Känns lätt utan att direkt vara det. Tror modellen är utgående. Dottern kör den nu, som 3.e användaren. Fin och klassisk geometri.

Scott Voltage Jr Disc, står nu i garaget med platt fälg och spräckt vevlager. Gurra körde den från 8-12 år. Jag satte på Big Betty däck (lättare än orginal) och en Reba U-turn. Trots sina brister en helt magisk barncykel. Full av fart, lek och bus. Kunde gå timmar i skogen och ta sig an meterhöga drop.

Ska ni köra skog och under flera säsonger är skivbromsar klart bäst.

Singelklinga fram är bra

Gripshift är dåligt.

Är cykeln störtcool driver den på cykelglädjen

Gurrabla-13.jpg

Vad är det för däck som gäller då? Kapade ett halvkilo på grabbens 20" Cube genom att byta till MowJoe. Men till våren ska han få en 24" Islabike och originaldäcken är väldigt tunna. Rocket Ron eller vad? OBS, däcket ska gå att köpa, så MowJoe är inget alternativ. Synd, fint däck.

Det verkar råda delade meningar om Gripshift. När man tittar på nya cyklar i 20" storlek verkar majoriteten dock vara utrustade med detta.

Hur var det med Isla bikes, kunde dessa importeras till Sverige? Har läst någonstans att det inte gick.

Jag fortsätter att leta efter den perfekta cykeln. Fortsätt komma med exempel på vad ni har hemma och vad ni tycker att man ska undvika. Alla inlägg uppskattas!

Octagon skrev:
> Vad är det för däck som gäller då? Kapade ett
> halvkilo på grabbens 20" Cube genom att byta till
> MowJoe. Men till våren ska han få en 24"
> Islabike och originaldäcken är väldigt tunna.
> Rocket Ron eller vad? OBS, däcket ska gå att
> köpa, så MowJoe är inget alternativ. Synd, fint
> däck.

Japp, Rocket Ron 24x2.10 är klockrena. Sonen har kört två säsonger och de har fungerat bra.

Tillbaka
Topp