lätt eller tungt på spinningen?

bluetail

Aktiv medlem
Ni som spinner, hur tänker ni med tungt motstånd kontra lätt motstånd jämfört med hastighet?

Kör ett spinningpass (45 min) en gång i veckan från början på september till maj nån gång. Har gjort det i några år nu och första åren drog jag på tungt så när instruktören hejade på och sa att vi skulle öka motståndet så kunde jag inte då det var i botten... Däremot gick det ju sakta som tusan...

Nu sista året försöker jag inte ha alltför tungt på utan hålla högre fart istället.

Har dock ingen aning vad som är rätt eller fel?

Det skulle ju vara trevligt om det man gör på spinningen kan få mig att hålla bättre fart i skogen....

Tar tacksamt emot era synpunkter!

Tänk 90 kadens sittande och 70+ stående. Höj motstånd med bibehåll kadens om du uppmanas köra hårdare. I alla fall om du vill efterlikna utomhuscykling.

Om du istället vill se spinning som en egen "gren", så kan du hitta på vad som helst. Exempelvis höja styret över sadeln. Men, mkt tungt motstånd riskerar att ge lite knäproblem om du är lagd åt det hållet.

Alla tittade konstigt på mig förra vintern när jag körde spinning med styret i eller under sadelhöjd...
Gängse norm var visst styret i topp, skitsamma hur långt ner sadeln satt...
Går ju inte trampa överhuvudtaget då enligt mig men det var visst lättare när man skulle stå upp. Vadå lättare, jag var ju där för att träna :-P

Och för att svara på frågan: man får se det som en egen gren om man ska följa instruktören och musiken!

Om man ska följa musiken så blir ju kadensen nästan alltid typ 60-70 eller 130. Det kan väl vara kul med lite låg-/högkadensträning ibland, men oftast struntar jag i musiken och lägger mig i min trivselkadens på 95.

Jag körde en del inomhuscykling/spinning förra vintern på alldeles hög kadens (>100) med tanken att det skulle göra mig till en bättre cyklist när det var dags att cykla ute. Körde bara på puls och tänkte att "bara pulsen är hög när jag sitter på en sadel så blir jag en snabb cyklist". Det slutade med att nog kunde trampa fort som satan men hade ingen kraft alls i benen. Så istället för att komma starkare ur vinterträningen så cyklade jag både långsammare och med högre puls i mars/april än i september innan, trots ~3 spinning/inomhuscyklingpass i veckan. Så trampa på inomhus skulle jag säga, men glöm inte motståndet.

Att det ska vara så svårt?
När passet börjar sätter du igång å trampar. Sedan sitter du där å trampar så snabbt som du kan tills passet e slut.

Jag ser spinningpassen som en utmärkt möjlighet att träna uppförsbackar. Hur ofta kan man utomhus köra 20 minuter oavbrutet ståendes och bara koncentrera sig på benstyrkan och syratåligheten? :)
Det har hänt att jag har kört hela pass ståendes i olika kadens och motstånd. Sadlarna är så jäkla fläskiga ändå så benen domnar ju bort.

Jag tycker att man får göra som man vill. Min grej är att stå upp, hålla en så hög snittpuls som möjligt och bara drömma mig bort till CV-backarna och DH-lederna i Åre och Järvsö. :)

Där jag tidigare körde spinning var passen på hösten typ alltid fullbokade av modebloggande chics som drack Celsius innan passet. Dessa brudar fyllde alltid första och andra raden så oavsett var man tittade så såg man deras #tagsforlikes rumpor på superkadens. Så det är ju också en stil man kan ta efter ;)

Funderar på att testa något spinningpass nu i vinter. Har förstått att det blir varmt. Finns det några svala långa spinningtights som man kan ha på sig för att slippa visa upp sina vinterhåriga ben?

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Där jag tidigare körde spinning var passen på
> hösten typ alltid fullbokade av modebloggande
> chics som drack Celsius innan passet. Dessa brudar
> fyllde alltid första och andra raden så oavsett
> var man tittade så såg man deras #tagsforlikes
> rumpor på superkadens. Så det är ju också en
> stil man kan ta efter ;)

Vars var det :-)?

Globalistic skrev:
> Där jag tidigare körde spinning var passen på
> hösten typ alltid fullbokade av modebloggande
> chics som drack Celsius innan passet. Dessa brudar
> fyllde alltid första och andra raden så oavsett
> var man tittade så såg man deras #tagsforlikes
> rumpor på superkadens. Så det är ju också en
> stil man kan ta efter ;)

Och där satt du längst bak och blundade ?

Har förstått att Friskis och svettis är ganska nazi då det gäller att följa takten. De har liksom gjort det till sin grej att ledaren skall vara som en levande metronom.

Varför det är så är dock oklart för mig.

Om jag inte sitter till hundra är det risk för knäproblem om jag matar på för tungt för länge/mycket. En spinncykel är ju hopplös att ställa in exakt så därför kör jag med högre kadens på en sån när det är dags att svettas och studsa.

Spinning på hög kadens och låg intensitet känns bra dagen efter en jobbig 20+ -milare.

Annars kan det ar skönt att riktigt blåsa ur benen (vintertid) med någon form av "maxintervaller".

Bra eller riktigt vet jag inte om det är, men det känns så...

Snuten skrev:
> Har förstått att Friskis och svettis är ganska
> nazi då det gäller att följa takten. De har
> liksom gjort det till sin grej att ledaren skall
> vara som en levande metronom.
>
> Varför det är så är dock oklart för mig.

Kanske för att det är en koreograferad gruppträning? Finns inget värre än instruktörer som har musik som inte matchar musiken efter passet. Vill man ha något annat är det kanske inte gruppträning rätt aktivitet.

fredrikw skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har förstått att Friskis och svettis är
> ganska
> > nazi då det gäller att följa takten. De har
> > liksom gjort det till sin grej att ledaren
> skall
> > vara som en levande metronom.
> >
> > Varför det är så är dock oklart för mig.
>
> Kanske för att det är en koreograferad
> gruppträning? Finns inget värre än
> instruktörer som har musik som inte matchar
> musiken efter passet. Vill man ha något annat är
> det kanske inte gruppträning rätt aktivitet.

Jo naturligtvis skall man använda musiken som ett av verktygen för att styra aktiviteten, det är ingen tvekan om den saken. Fast jag har fått veta att Friskis ambitioner då det gäller taktfasthet går lite bortom detta. Inte så att de slår ned på taktlösa motionärer (det har åtminstone aldrig jag upplevt även om allmänna uppmaningar om att hålla takten förekommer ibland), men de lägger väldigt stor vikt vid ledarens förmåga att hålla en exakt takt.

Jag har spinnat en del på F&S och även om jag aldrig varit ledare vet jag att det är flera olika komponenter som gör ett bra pass. Om ledaren (och motionärerna) faller ur takten lite då och då (och detta sker ju trots F&S ideal) är enligt min mening helt oväsentligt för passets kvalitet. Har hört ryktas om att man kanske kommer att släppa på detta lite i framtiden.

Jag måste tillägga, angående att hålla takten, att jag sett en del extrema avvikare. Det handlar nästan alltid om personer som man kan misstänka cyklar en del på riktigt förutom att spinna (syns framförallt på klädsel, vattenflaskor mm). Det värsta exemplet var en gubbe som nästan alltid brukade stå upp och mala på med väldigt låg kadens oavsett vad ledaren angav. Han trivdes väl med folk omkring sig även om han sket fullständigt i passets upplägg, men jag kan tänka mig att en del ledare blev lite distraherade. Han satt alltid ganska långt fram dessutom.

Detta är ju något helt annat än att inte vara så jättenoggrann med takten.

så länge man har motstånd (så inte knän går sönder) och puls, så tycker jag man kan köra på som man vill. Går man ur salen utan att vara andfådd och svettig så har man gjort fel.
//Jonas

Jag spann som en tok nåt år innan jag började cykla. Var nog tre år sen jag var på ett pass men ska testa morgonpass före jobbet snart i samband med pendling. Minns med skräck en manlig exhibitionist som såg ut som Iggy Pop, möjligen tunnare, och körde med bibs utan tröja ovanpå. Tror samtliga kände sig väldigt off, konstigt att ingen ledare sa till. Sen var det en tjej som körde mycket, troligen alla SATS-pass i veckan på den anläggningen för jag var på 3-4/vecka och hon var alltid där. Hon körde som regel dubbla kadensen mot alla andra hela tiden. Jag var sugen att smygkoppla in en W-mätare på hojen för hon kan inte ha haft mycket motstånd. Antar att det var en sån där grej att hon tror att hon får ballong/tempolår direkt hon vrider på +. Men vad vet jag.

Ska spinna i vinter, min plan är att köra tungt (och följa musikrytmen, skönt o flyta med samt bra att tvinga sig o följa med rytmen ända in i kaklet). Detta för att öka benstyrkan lite, kondisen tar jag sen i vår IRL.

bluetail skrev:
>
> Nu sista året försöker jag inte ha alltför tungt på utan hålla högre fart istället.
>
> Har dock ingen aning vad som är rätt eller fel?
>
> Det skulle ju vara trevligt om det man gör på spinningen kan få mig att hålla bättre fart i
> skogen....
>
> Tar tacksamt emot era synpunkter!

Rätt eller fel? Tja, det beror ju på vad du har för syftet med passen. När vi får veta det kan vi svara dig om det är rätt eller fel.

Och nä det räcker inte med att det står "Det skulle ju vara trevligt om det man gör på spinningen kan få mig att hålla bättre fart i skogen...."

Kastar in en brandfackla. Jag svettas en pöl när jag kör ett seriöst pass. Men, om man kollar tjejerna på samma pass finns det knappt en svettdroppe under deras cyklar. Hur kommer det sig?

Svettas dudes mer? Tar vi i mer? Har tjejer mer fartvind? Har de hemliga handdukar? Jag har alltid undrat om detta. Har inga klargörande svar.

Fliken skrev:
> Kastar in en brandfackla. Jag svettas en pöl när
> jag kör ett seriöst pass. Men, om man kollar
> tjejerna på samma pass finns det knappt en
> svettdroppe under deras cyklar. Hur kommer det
> sig?
>
> Svettas dudes mer? Tar vi i mer? Har tjejer mer
> fartvind? Har de hemliga handdukar? Jag har alltid
> undrat om detta. Har inga klargörande svar.

Har undrat samma sak. Är alltid en veritabel sjö under min spinningcykel men helt torrt under de flesta andras.

Skönt att det finns fler som skapar pölar! Synd att vi inte är på samma ställe bara... Nu får man vara ensamt svetto, möjligtvis ihop med brorsan :-)

Fliken skrev:
> sig?
>

Kanske svettas kvinnor generellt sett lite mindre, men att en del är helt torra efter ett spinningpass tror jag främst beror på att de inte vet hur man tar i. De torra (kvinnor som män) är aldrig i närheten av de nivåer som behövs för att spinningens träningspotential skall nyttjas fullt ut. Nästan vem som helst kan sitta och veva i takt med lågt motstånd, men så fort man lägger på lite blir det en helt annan sak.

Fliken skrev:
> sig?
>

------------------------------
Då kan du och jag aldrig ha gått på samma pass... :)

dnleriksson skrev:
> Skönt att det finns fler som skapar pölar! Synd
> att vi inte är på samma ställe bara... Nu får
> man vara ensamt svetto, möjligtvis ihop med
> brorsan :-)

Haha. Undrade samma sak när jag gjorde ett PowerYoga pass. Jag halkade runt på mattan i en svettpöl, medans alla damer graciöst vek sina kroppsdrlar på helt torra mattor...

Jag är nybliven spinninginstruktör på jobbet. Leder pass 35 min medelpass för företaget och ytterligare några företag. Jag är absolut inte någon taktfast metronom som kan alla låtar utantill. Eftersom jag vet mina brister säger jag till att det är ett ohyvlat träningspass för att bli bättre. Har istället valt att lägga upp det som tre intervaller med en minuts återhämtning efter. I intervallerna handlar det bara om att ta sig igenom intervallerna och försöka maxa personligen till på slutet. En intervall är sittande med inslag av stående och lite varvökning då. En är sittande med hög kadens typ att jaga ikapp en klunga. En är upp på ett berg. Jag beskriver var vi är och vad vi gör. Det har varit allt från Gran Canaria, Siljan runt, till Bamse och farmors hus på höga berget. Självklart finns det en minut av Ace of Spades när det går som fortast och en minut av For whom the bell tolls när det är som jobbigast. Ingen har klagat på musiken :-) Första gången var de förbryllade och hade synpunkter på passupplägget, men eftersom de kommer tillbaka och kör igen antar jag att det finns ett behov. Gladast är jag att jag lyckats få dit många som aldrig kört förut. Tror det beror på att jag lägger ned lite extra energi för att hjälpa till före, under och efter. Saker i övrigt som är roliga, styrena börjar åka ned, de frågar om utecykling och belastning och fler ser svettiga ut. Sen har jag märkt att för min egen del är det intressant att ligga på 90% av max bpm, hålla reda på vad som skall göras och prata samtidigt. Men de ser nog att man jobbar i alla fall.

Ett problem med spinning som jag upplever är just det här med att det skall vara så vackert och ordnat. det skrämmer ju bort många som inte våga prova fast de skulle vilja. Hos oss är överrepresentationen av tjejer/damer väldigt hög och det är i princip bara ett fåtal killar och samma som kör spinning. Jag hoppas väl kunna locka in fler och tycker de att mitt pass är för oputsat går de till nån annan ledare, huvudsaken är att de kommer och tränar/motionerar.

Som tillägg till ovan. Är jag deltagare på ett pass så ser jag det helt enkelt som ett ypperligt tillfälle att köra hårdare och tyngre än jag kan göra ute. Riskerar ju varken att köra sönder eller åka av vägen. Sätter mig gärna bak i ett hörn för att inte störa andra med min ibland avvikande kadens osv. Jag är i alla fall övertygad om att man kan träna både syreupptagning, hjärta, muskler och få en bra förbränning genom spinning. Allt detta och med måttlig risk att skada sig, dessutom är det ok att skippa hjälmen och regnjackan.

Fliken skrev:
> Men erkänn att en hjälm på ett spinningpass
> vore ett långfinger till korrekta F&S
> gruppgemenskap.

Nu kör jag ju för en annan uppdragsgivare. Men hjälm väcker ju alltid känslor :-)

Har dock haft hjälm med mig in i salen. 21 km cykelpendling toppat med ett spinningpass, hann aldrig lägga ifrån mig utegrejerna annat än på golvet. Lagom trött när passet slutar vid 07:35.

Varför gå på gruppträning om gruppträning gör en såpass ängslig att man måste fundera ut sätt att bekämpa den. Det är väl högst frivilligt att gå eller?

Hasse#7 skrev:
> Jag är nybliven spinninginstruktör på jobbet.
> Leder pass 35 min medelpass för företaget och
> ytterligare några företag. Jag är absolut inte
> någon taktfast metronom som kan alla låtar
> utantill. Eftersom jag vet mina brister säger jag
> till att det är ett ohyvlat träningspass för
> att bli bättre. Har istället valt att lägga upp
> det som tre intervaller med en minuts
> återhämtning efter. I intervallerna handlar det
> bara om att ta sig igenom intervallerna och
> försöka maxa personligen till på slutet. En
> intervall är sittande med inslag av stående och
> lite varvökning då. En är sittande med hög
> kadens typ att jaga ikapp en klunga. En är upp
> på ett berg. Jag beskriver var vi är och vad vi
> gör. Det har varit allt från Gran Canaria,
> Siljan runt, till Bamse och farmors hus på höga
> berget. Självklart finns det en minut av Ace of
> Spades när det går som fortast och en minut av
> For whom the bell tolls när det är som
> jobbigast. Ingen har klagat på musiken :-)
> Första gången var de förbryllade och hade
> synpunkter på passupplägget, men eftersom de
> kommer tillbaka och kör igen antar jag att det
> finns ett behov. Gladast är jag att jag lyckats
> få dit många som aldrig kört förut. Tror det
> beror på att jag lägger ned lite extra energi
> för att hjälpa till före, under och efter.
> Saker i övrigt som är roliga, styrena börjar
> åka ned, de frågar om utecykling och belastning
> och fler ser svettiga ut. Sen har jag märkt att
> för min egen del är det intressant att ligga på
> 90% av max bpm, hålla reda på vad som skall
> göras och prata samtidigt. Men de ser nog att man
> jobbar i alla fall.
>
> Ett problem med spinning som jag upplever är just
> det här med att det skall vara så vackert och
> ordnat. det skrämmer ju bort många som inte
> våga prova fast de skulle vilja. Hos oss är
> överrepresentationen av tjejer/damer väldigt
> hög och det är i princip bara ett fåtal killar
> och samma som kör spinning. Jag hoppas väl kunna
> locka in fler och tycker de att mitt pass är för
> oputsat går de till nån annan ledare, huvudsaken
> är att de kommer och tränar/motionerar.

Det låter som att du är en bra spinningledare.

fredrikw skrev:
> Varför gå på gruppträning om gruppträning
> gör en såpass ängslig att man måste fundera ut
> sätt att bekämpa den. Det är väl högst
> frivilligt att gå eller?

Om du riktar dig till mig så får du gärna utveckla lite.

Snuten skrev:

>
> Det låter som att du är en bra spinningledare.

Tack! Det är ju inte jag som skall ha ut mest. det är ju deltagarna. Så länge de kommer tillbaka frivilligt måste det vara lite rätt. Kanske är det så att jag borde köra 60 minuter intensiv istället eller ett nybörjar och ett självplågarpass. Men man måste enligt reglerna börja med medel 35 för att se hur det faller ut.

Hasse#7 skrev:
> fredrikw skrev:
> > Varför gå på gruppträning om gruppträning
> > gör en såpass ängslig att man måste fundera ut
> > sätt att bekämpa den. Det är väl högst
> > frivilligt att gå eller?
>
>
> Om du riktar dig till mig så får du gärna
> utveckla lite.

Nej, inte direkt. Men det finns många inlägg i den här tråden där de som skriver verkar förakta och sen ner på gruppträningsformen. Det kan väl vara ok att göra antar jag, men vad man då ska in i en spinningsal för är för mig en gåta.

fredrikw skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > > Varför gå på gruppträning om
> gruppträning
> > > gör en såpass ängslig att man måste
> fundera ut
> > > sätt att bekämpa den. Det är väl högst
> > > frivilligt att gå eller?
> >
> >
> > Om du riktar dig till mig så får du gärna
> > utveckla lite.
>
> Nej, inte direkt. Men det finns många inlägg i
> den här tråden där de som skriver verkar
> förakta och sen ner på gruppträningsformen. Det
> kan väl vara ok att göra antar jag, men vad man
> då ska in i en spinningsal för är för mig en
> gåta.

Det är väl lite så i allmänhet att det man inte provat antagligen är fel tills man provat. Jag kände ett stort motstånd innan jag gick och provade själv första gången. Därefter är det, inget för mig eller bättre än jag trodde. Just spinning är ju hopkopplat med en massa fördomar och saker man inte gillar. Det är ju bara att kolla på youtube för att inte vilja prova. Nu behöver det ju inte vara och är inte så i verkligheten. Hittar man ett pass man gillar som passar ens dagliga planering så är man både fast, nöjd och inne i en rutin. All träning som blir av är bra, är det inte så?

Tille skrev:
> Alltid lite tyngre än killen bredvid.

+1

Bilagor

• 2013-10-02 10.18.02.jpg.png
    2013-10-02 10.18.02.jpg.png
    144.1 KB · Besök: 104
Varför spinner man? Jag spinner, därför finns jag....hehehehe....

Nädå, men för mig var det hela enkelt, jag sprang mellan maj-sept och kände att jag ville hålla igång även vintertid. Genom jobbet erbjuds vi lite olika aktiviteter och då jag kollade vad som erbjöds hoppade jag på ett spinningpass i veckan. Detta sker under betald arbetstid, så det finns inga ursäkter...

Jag testade och tyckte att det var tillräckligt kul för att fortsätta. Spinningen är för mig inget huvudsyfte. Däremot är behovet av motion det. Visst finns det fördomar och #tagsforlikes-tjejer och de som inte blir svettiga å allt det där... Jag struntar i vad de andra gör där utan går dit och kör mitt rejs. Jag tar ut mig ordentligt och det tycker jag är good enough. Sen finns det dessutom några lvg-cyklister som dyker upp ibland, så vi snackar lite cykel efter passet i omklädningsrummet. Helt okej!

Men nu när jag ersatt löpning med XC tänkte jag om det fanns något jag kan tillämpa/öva på under spinningen som gör mig till en bättre XC-åkare? Tex uthållighet, styrka eller teknik etc....?

Visst, jag kan ju bara göra som instruktören säger och vara nöjd med det, men då hade jag ju inte tagit tiden å tjötat med er här :) Å man lär sig alltid nåt nytt om man pratar med folk...

Tex så använder jag from i höst mina spd-skor på spinningen. Förutom att det blev ett lyft för spinningen så lär jag mig ju använda dem på ett säkrare sätt än om jag skulle börjat med dem i skogen också.

När jag läst era svar så börjar jag förstå att mycket av trampandet oavsett på cykel i skogen eller i kön bakom dom där osvettiga incheckade FB-tjejerna sitter i kadensen...

Är 90 sittande och 70 stående bra utgångsläge å sen anpassa motståndet därefter?

DT skrev:
> Ååh, sån där nakenspinning med svettiga gubbar
> skulle jag vilja prova på. Vilken utsikt!

Eller hur, det får ju Assosbrallor att se skylande ut.

Tillbaka
Topp